مزایای شست شوی موتور خودرو چیست؟

شستشوی موتور خودرو
راهنمای مقاله

طول عمر بیشتر موتور خودرو

اگر موتور خودرو بخوبی نگه‌داری و تمیز شود در برابر زنگ زدگی و مسدودشدن مقاومت بیشتری خواهد داشت. این موضوع می تواند بر سلامت و طول عمر بیشتر موتور تاثیر مثبت داشته باشد.

کشف نشتیهای احتمالی

همانطور که بیان شد تمیز کردن موتور خودرو مزایای خاصی را ارائه می دهد. اولین مزیت این است که اینکار به تشخیص نشتی های موجود کمک می کند یعنی بعد از اینکه بدنه موتور خودرو و اتصالات آن تمیز شد در صورتی که از جایی نشتی کم وجود داشته باشد بخوبی مشخص خواهد شد.

حذف خاک و چربی

زمانی که جرم و چربی بر روی موتور جمع می شود می تواند باعث شود که گرما در اطراف خودرو به آسانی حرکت نداشته باشد.

جلوگیری از آتش سوزی موتور

یکی از دلایل احتمالی آتش سوزی موتور خودرو این است که مایعات قابل اشتعال اجازه دارند روی اجزای سطح موتور شما خشک شوند.اگر این مایعات قابل اشتعال در معرض دمای بالا قرار بگیرند، ممکن است خودبخود مشتعل شوند.

با شست شوی موتور خودرو می توان تمام مواد خطرناک را از سطح موتور حذف کرد.

وقتی که برای مدت طولانی موتور خودرو تمیز نمی شود آلودگی ها و جرم های نفتی روی آن بیشتر و ضخیم تر شده که همین جرم به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و از خنک شدن موتور در حین کار کردن جلوگیری می کند.

با از بین رفتن مواد اشتعال زا، خطر آتش سوزی موتور کاهش می یابد. آتش سوزی وسایل نقلیه برای رانندگان و مسافران می تواند کشنده باشد.

از آنجایی که چربی و رسوب قرار گرفته بر بدنه خودرو از مشتقات نفتی است قابلیت اشتعال دارند و این موضوع در داخل کابین موتور و کاپوت خودرو که پر از قطعات الکترونیکی است و حرارت بالایی نیز دارد، بسیار خطرناک است،

بالا رفتن بیش از اندازه دمای موتور باعث داغ کردن آن، بالا رفتن استهلاک موتور و آسیب به موتور می شود.یک موتور تمیز در حین کار کردن بهتر خنک می شود و کمتر داغ می کند.

انجام راحت تر کارهای فنی

هنگامی که اجزای موتور تمیز باشند به آسانی می توانید لول مایعات موتور خودرو خود را مشاهده و چک کنید زیرا جرمی آنها را نپوشانده است.

علاوه بر این، موتورشویی خودرو به شما این امکان را می دهد تا به راحتی تشخیص دهید که نشت مایعات از کجا می آید.این تمیزی در زمانی که موتور شما نقصی پیدا می کند به پیدا کردن راحت عیب و تعمیر آن کمک خواهد کرد.

رفع مشکلات جزئی قبل از تبدیل شدن به مشکلات اساسی، مانع از بروز نقص فنی خودرو در وسط ترافیک می شود.

افزایش ارزش خودرو

اما شاید مهمترین دلیل شستشوی موتور خودرو بخاطر زیباتر نشان دادن آن است. اغلب خودروهای کارکرده قبل از فروش توسط صاحب آن بطور کامل تمیز و نظافت می شود.

بطوری که اغلب خریداران در هنگام بازدید خودرو برای خرید، تمایل دارند یک موتور مرتب و تمیز را مشاهده نمایند.

پس از تمیز کردن کامل موتور، خریداران هنگامی که موتور را بررسی می کنند، تحت تأثیر قرار می گیرند. موتور تمیز و سالم باعث میشود تا خریدار هم مایل به پرداخت مبلغ بالاتر شود.

موتورهای خودرو همه نوع روغن و گریس را جذب می کنند، اما با تمیز کردن موتور می توانید دوباره موتور وسیله نقلیه خود را جدید جلوه دهید.

موتور خودرو مهمترین جزء خودرو است که قدرت حرکت به آن می دهد. بنابراین حفظ سلامت و نظافت آن اهمیت زیادی دارد.

شستن موتور با بخار

خودروهایی که موتور تمیزی دارند، مصرف سوخت کمتری نسبت به ماشین هایی که موتور کثیفی دارند داشته اند و سرعتشان نیز بهبود داشته است.

همینطور در صورت برنامه ریزی برای فروش خودرو مشتری آن حتما از همه قسمت های خودرو بازدید خواهد کرد. طبیعی است یک موتور کثیف و پر از چرم و چربی منظره جالبی نخواهد داشت.

هر چند که معمولا هنگام نظافت ماشین، موتور قسمتی است که اکثرا نادیده گرفته می شود.

بعضی از صاحبین ماشین بر این عقیده هستند که تا زمانیکه موتور و اجزای آن بوسیله کاپوت پوشانده شده اند دیگر نیازی به تمیز کردن موتور ماشین نیست.

هر چند که معمولا هنگام نظافت ماشین، موتور قسمتی است که اکثرا نادیده گرفته می شود.

در اکثر مواقع صاحبین ماشین موتورشویی ماشین خود را نجام نمی دهند تنها به این علت که نمی دانند چطور باید موتورشویی انجام دهند.

شستشوی موتور خودرو با بخار

روش های مختلفی برای موتورشویی وجود دارند اما قطعا بهترین روش آن، استفاده از بخار خشک برای موتورشویی است.

موتورشویی با آب

شستشوی موتور خودرو، ممکن است بنظر برسد موتورشویی خودرو برای عملکرد بهتر آن بسیار لازم و ضروری هست. تمیز کردن موتور می تواند یک روش مفید برای پیدا کردن و تشخیص مشکلات وسیله نقلیه خود باشد.

همچنین اگر قصد فروش خودرو خود را دارید، یک روش موثر برای جذب مشتری می باشد. یک موتور خودرو تمیز باعث می شود که یک خودروی کارکرده، نوتر و زیباتر بنظر برسد.

بعضی مراکز سرویس خودرو یا کارواش ها که خدمات موتورشویی نیز ارائه می دهند، ادعا می کنند که تمیز کردن موتور خودرو حتی باعث عملکرد بهتر آن خواهد شد و باعث می شود موتور خنک تر کار کند.

زیرا حذف و از بین بردن جرم ناشی از خاک، روغن و گریس باعث اجازه دادن به جریان هوای بهتر و خنک تر کار کردن خودرو خواهد شد.

 

مراحل موتورشویی با آب:

 

  • هنگامی که موتور خودرو شما هنوز داغ است موتورشویی نکنید. ریختن آب که نسبت به موتور خنک است می تواند باعث ترک خوردن قسمت هایی از موتور شود.
  • اگر موتور خودرو شما به علت روشن بودن و کار کردن داغ شده است، ابتدا کاپوت خودرو را باز بگذارید تا موتور کم کم خنک شود. وقتی که به حد گرم و نه داغ رسید می توانید شروع به تمیز کرن گرد و خاک از روی آن کنید.
  • همیشه از قبل لوازمی که برای موتورشویی نیاز دارید آماده کنید.

آماده کردن خودرو:

شما باید در حین موتورشویی از قسمت های الکتریکی موتور محافظت کنید. ابتدا کابل های باتری را جدا کنید و از پورت منفی شروع کنید تا اتصال کوتاه ایجاد نشود.

بعد از آن پورت مثبت را جدا کنید. قسمت های الکتریکی اصلی موتور را با فویل یا پلاستیک بپوشانید و با نوار چسب محکم کنید.

قبل از شروع تمیز کردن، اجزای زیر باید با پلاستیک پوشانده شوند:

  • باتری خودرو
  • سیم های جرقه زنی
  • واحد کنترل موتور
  • سیستم موتور هوا

 

 

اگر از آب استفاده می کنید آب را بر همه جای موتور اسپری کنید تا تمام قسمت های موتور شسته شود. فشار آب را پایین نگه دارید زیرا فشار آب بالا باعث می شود که آب در درزها و شکاف ها نفوذ کند.

از بین رفتن گرد و خاک باعث می شود در مرحله چربی زدایی، چربی زدا بهتر عمل کند و پخش شود و از بروز لکه جلوگیری کند.

مرحله دوم: استفاده از چربی زدای موتور

چربی زدای رقیق شده را روی تمام سطح موتور اسپری کنید. درب کاپوت باز بگزارید و اجازه دهید چربی زدا حداقل برای ۲ دقیقه بر روی سطح موتور باقی بماند.

 

مرحله سوم: تميز کردن قسمت های جرم گرفته

از برس های متفاوت و جنس های مختلف می توانید برای تمیز کردن قسمت های مختلف موتور استفاده کنید.

جنس های آلومینیومی و سیمی برای قسمت های فلزی استفاده می شوند و برس های نایلونی و نرم تر برای قسمت های ظریف تر مثل قسمت های پلاستیکی یا لاستیکی استفاده می شوند. تمام سطوح اعم از سوپاپ ها، گوشه ها، شیرها و غیره را تمیز کنید. اجازه ندهید در حالی که موتور و سطوح آن را تمیز می کنید چربی زدا بر روی ان خشک شود.

مرحله چهارم: آبکشی

بعد از تمیز کردن موتور، آن را با آب با فشار کم بشویید. به کمک آب تمام آلودگی ها و چربی زدا را از روی سطوح بشویید و تمیز کردن را ادامه دهید. مراقب باشید که با فشار آب را وارد درزها و سوپاپ ها نکنید چرا که خشک کردن داخل آنها بسیار دشوار است.

آب را از عقب به جلو بر روی موتور اسپری کنید و در حین اسپری کردن اینکار را با حرکت متناوب انجام دهید و برای مدت طولانی بر روی یک منطقه ثابت آب را اسپری نکنید.

مرحله پنجم:

بعد از شستشو و آبکشی ممکن است ببینید که یکسری از قسمت ها به خوبی تمیز نشده اند. لذا دوباره این قسمت ها را بصورت منطقه ای تمیز کنید. تا در نهایت تمام سطح موتور به صورت یکدست تمیز شود و لکه ای بر روی آن نباشد.

 

مرحله ششم: خشک کردن موتور با هوا

بعد از موتورشویی لازم است که تمام قسمت های موتور به خوبی خشک شوند تا از زنگ زدگی و پوسیدگی موتور و آسیب به قسمت های برقی آن جلوگیری شود.

برای خشک کردن موتور می توانید به صورت دستی و با استفاده از یک حوله یا پارچه مناسب و یا به کمک یک خشک کننده دمنده هوا اینکار را انجام دهید.

در صورتی که از دمنده هوا برای خشک کردن استفاده می کنید توجه کنید تا فشار زیادی بوسیله هوا بر روی موتور استفاده نکنید.چرا که فشار هوا می تواند آب را به داخل درزهای موتور براند. شما باید آب را از موتور خارج کنید نه اینکه آن را وارد موتور کنید.

مرحله هفتم: از یک محافظت کننده بر روی تمام قسمت های پلاستیکی و سطوح وینیل و رابر استفاده کنید.

محافظت کننده باعث می شود این سطوح تمیز و نو به نظر بیایند و یک لایه محافظتی مانند سپر از آنها در مقابل عوامل آسیب رسان محافظت کند.

وقتی که از محاظت کننده استفاده می کنید مراقب باشیدکه آن را بر روی قطعات مکانیکی که دارای حرکت هستند مانند فن و تسمه ها استفاده نکنید.

 

معایب موتورشویی خودرو با آب

در کنار مزایای بیان شده موتورشویی خودرو گاهی ممکن است مشکلاتی نیز بوجود آورد. اجزاء الکتریکی موتور همگی حساس به آب و رطوبت هستند و در صورتی که بعد از شستشو بخوبی تمیز نشوند ممکن است آسیب ببیند.

کویل های احتراق،کابل ها و شاخه های جرقه زنی نیز حساس به رطوبت هستند در صورت اسیب دیدن این اجزاء طول عمر موتور کاهش پیدا کرده و ممکن است آسیب های جدی ببیند.

به دلایل ذکر شده لازم است شستشوی موتور با دقت و وسواس زیادی انجام شود و ملاحظات ایمنی در نظر گرفته شود.

با وجود مزایای بیان شده برای موتورشویی خودرو بدیهی است که موتورشویی و تمیز نگه داشتن آن ضروری است اما این کار اگر بصورت غیر اصولی انجام شود ممکن است مشکلاتی نیز به همراه داشته باشد.

معاقب موتورشویی عبارتند از:

  • استفاده از آب برای نظافت موتور خودرو ضررها و صدمات زیادی بر آن تحمیل خواهد کرد. قطعات الکترونیکی در برابر آب حساس هستند و باقی ماندن رطوبت بعد از شستشو ممکن است باعث خرابی و سوختن آنها شود.
  • برخی قطعات از قبیل سیستم تزریق سوخت، شمع‌ها، کویل، ABS، دلکو و سنسورهای الکتریکی ممکن است در اثر فشار آب ضربه ببینند.
  • از آنجایی که در روش های معمول برای از بین بردن جرم قرار گرفته بر روی موتور ناگزیر استفاده از دستمال یا وسیله دیگر هستیم ممکن است باعث ضربه وارد شدن به بخش های حساس موتور و یا جداشدن بعضی اتصالات شویم.
  • استفاده از مواد شوینده شیمیایی نامناسب ممکن است باعث تشکیل رسوب بر روی بدنه موتور و آسیب دیدن آن شود.
  • مدت زمانی که در این روش برای موتورشویی صرف می شود بیشتر از روش موتورشویی با بخار است.

 

نکات مهم نظافت موتور خودرو در بهترین حالت بیان خواهد شد:

تعداد دفعات شستشوی موتور در طول سال نباید زیاد باشد. به طور متوسط یک تا دو بار شستشوی موتور معمولا کفایت می کند.

نباید از مواد شوینده مصرفی خانگی از قبیل انواع شامپوها، مایع ظرفشویی و … به هیچ وجه برای نظافت موتور استفاده شود.

در روش های معمول موتورشویی بهتر است قطعات الکتریکی حساس قبل از شستشو با نایلون پوشانده شود.

موتورشویی با بخار

موتور هر خودرو مهم ترین قسمت آن است و در صورت خرابی قوه محرکی نخواهد بود. تمیزی سطح خارجی موتور خودرو یک امر ضروری است و بهتر است هر چند وقت یک بار به نظافت آن پرداخت.

هنگامی که چربی فراوان و مواد آلوده سطح موتور را می پوشاند، مانند پوششی ضخیم مانع دفع مناسب حرارت می شود.

موتور خودرو قلب تپنده یک اسب آهنی است که هرکجا بخواهیم ما را می برد.

رسوب چربی و سیاه رنگی که روی بدنه خودرو مشاهده می کنید از جنس مواد نفتی و مشتقات آن است.که در صورت وجود اتش سوزی به دلیل خاصیت آتش گرفتن به حریق دامن می زند.

 

 مراحل موتورشویی خودرو به زبان دیگر

  • زمان ایده آل برای انجام عمل تمیزکاری پیشرانه، یک روز گرم با رطوبت اندک و مقداری باد است که کمک می‌کند پیشرانه و اجزای پیرامون آن سریعتر خشک شوند.خودرو را به مکان مناسبی ببرید تا از آلودگی محیط جلوگیری کنید.
  • اگر پیشرانه موتور روشن بوده است، درب کاپوت را بالا بزنید و حداقل ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا پیشرانه مقداری خنک شود. قطعات داغ موتور علاوه بر سوزاندن دست شما، احتمال انقباض سریع و آسیب دیدنشان در صورت تماس با آب سرد وجود دارد.
  • کابل های باتری خودرو را جدا کنید.(ابتدا قطب منفی و سپش قطب مثبت)
  • کلیه کاور‌های پلاستیکی موجود در زیر درب کاپوت را جدا کنید؛ این قطعات را می‌توان جداگانه تمیز کرد. همچنین اتصال قطب منفی باتری را نیز جدا کنید؛ این کار از آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی، در صورت خیس شدن، جلوگیری به عمل می‌آورد.
  • با استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هرگونه قطعات الکترونیکی نظیر: سنسورها، سوکت‌ها، سیم‌ها، باتری و … را بپوشانید. همچنین مجرای هوای ورودی به موتور را نیز برای اطمینان مسدود نمایید تا از ورود آب به درون آن جلوگیری شود.
  • تمام رسوبات سطح موتور را با فرچه یا برس پلاستیکی چربی زدایی کنید.
  • بامواد شوینده مناسب موتورشویی، موتور خودرو را تمیز کنید و با استفاده از آب پرفشار یا بخار موتور را بشویید.
  • اگر پمپ باد در اختیار دارید، می‌توانید از آن برای خشک کردن هرچه سریعتر سوراخ سُنبه‌های موتور خودرو خود بهره ببرید. در غیر این صورت از حوله مخصوص یا یک دستمال خشک به برای خشک کردن آب و تمیز کردن کثیفی‌های باقی مانده استفاده کنید.
  • قطب منفی باتری را متصل نموده و کیسه‌های پلاستیکی را از روی قطعات الکترونیکی موتور بردارید. کاور‌های پلاستیکی جدا شده را نیز در جای خود نصب کنید.

 

دلایل و مزایای شستشوی موتور خودرو چیست؟

  • زمانی که جرم و چربی بر روی موتور جمع می شود می تواند باعث شود که گرما در اطراف خودرو به آسانی حرکت نداشته باشد.

همین امر می‌تواند به موتور صدمه وارد نموده و باعث گرم تر شدن آن شود. پس از نظر مکانیکی تنها دلیلی که میتوان گفت موتور تمیز بهتر از موتور جرمی و کثیف کار می کند همین موضوع است.

موتور خودرو همه نوع روغن و گریس را جذب می کند، اما با تمیز کردن موتور می توانید دوباره موتور وسیله نقلیه خود را جدید جلوه دهید.

با از بین رفتن مواد اشتعال زا، خطر آتش سوزی موتور کاهش می یابد. آتش سوزی وسایل نقلیه برای رانندگان و مسافران می تواند کشنده باشد.

  • علاوه بر این، موتورشویی به شما این امکان را می دهد تا به راحتی تشخیص دهید که نشت مایعات از کجا می آید.

رفع مشکلات جزئی قبل از تبدیل شدن به مشکلات اساسی، مانع از بروزنقص فنی خودرو در وسط ترافیک می شود.

 

  • اگر موتور خودرو بخوبی نگه‌داری و تمیز شود در برابر زنگ زدگی و مسدودشدن مقاومت بیشتری خواهد داشت. این موضوع می تواند بر سلامت و طول عمر بیشتر موتور تاثیر مثبت داشته باشد.
  • همانطور که بالاتر گفتیم تمیز کردن موتور خودرو مزایای خاصی را ارائه می دهد. اولین مزیت این است که اینکار به تشخیص نشتی های موجود کمک می کند یعنی بعد از اینکه بدنه موتور خودرو و اتصالات آن تمیز شد در صورتی که از جایی نشتی کم وجود داشته باشد بخوبی مشخص خواهد شد.سپس میتوان قبل از اینکه این نشتی جزئی بزرگ و مشکل ساز شود و علاوه بر خطرات ایمنی هزینه تعمیر آن بالاتر و بیشتر شود جلوی آن را گرفت.
  • بعد از تعمیر نشت روغن موتور خود، با تمیز کردن روغن باقیمانده بر روی قطعات موتور با دستگاه کارواش بخار می توانید از شر روغن ریخته شده خلاص شوید.همچنین خاکی که برروی قطعات موتور وجود دارد را می توان از بین برد.
  • آتش سوزی موتور می تواند یک تجربه جدی ترسناک برای هر راننده باشد. یکی از دلایل احتمالی آتش سوزی موتور این است که مایعات قابل اشتعال اجازه دارند روی اجزای سطح موتور شما خشک شوند.
    اگر این مایعات قابل اشتعال در معرض دمای بالا قرار بگیرند، ممکن است خودبخود مشتعل شوند.
  • با تمیز کردن بخار می توان تمام مواد خطرناک را از سطح موتور حذف کرد. پس از تمیزشدن موتور با کارواش بخار، با اطمینان می توانید رانندگی کنید.
  • مهمترین دلیل شستشوی موتور خودرو بخاطر زیباتر نشان دادن آن است. اغلب خودروهای کارکرده قبل از فروش توسط صاحب آن بطور کامل تمیز و نظافت می شود.بطوری که اغلب خریداران در هنگام بازدید خودرو برای خرید، تمایل دارند یک موتور مرتب و تمیز را مشاهده نمایند. مشاهده یک موتور خودروی کثیف می تواند نظر خریدار را در مورد آن تغییر دهد.

 

مزایا موتورشویی خودرو

اولین مزیت این است که باعث تمیزی ظاهر خودرو می شود.

رسوبات و چربی های روی بدنه موتور خودرو، باعث می شود یک لایه ضخیم ایجاد شود در نتیجه باعث گرمای موتور و باقی ماندن حرارت در آن می شود .

با موتورشویی خودرو این رسوبات از بین رفته و موتور خودرو خنک می شود.

با شست وشوی موتور خودرو به صورت مشخص و دوره ای، از زنگ زدن آن جلوگیری کنید. این کار باعث افزایش طول عمر خودرو می شود.

با شست وشوی مرتب خودرو، کمک کنید تا روغن ریزی ها به خوبی انجام شود.و اگر موتور خودرو ، ترک یا نشتی دارد مشخص شود وبا موتورشویی خودرو، به سالم ماندن قطعات آن امیدوار باشید.

 

معایب موتورشویی خودرو

شست وشوی موتور خودرو با آب می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد، زیرا قطعات الکتریکی خودرو نسبت به آب و رطوبت حساسیت دارد.

رسیدن آب به این قطعات باعث آسیب پذیری آن ها می شود.

برای شست وشوی خودرو می توانید  از مواد نانو و محصولات کارواش بخاراستفاده کنید که معایب شست وشو با آب را ندارد.

موتورشویی خودرو با کارواش بخار

  • با استفاده از موتورشویی بدون استفاده از آب ( موتورشویی بخار ) می توان از تمامی خطرات و خسارت های شست وشوی با آب جلوگیری کرد.
  • بخار گرم چربی ها و آلودگی ها را به راحتی از بین می برد به اندازه کافی ملایم است که به سطح آسیب نمی رساند.

قسمت های روغنی و چرب موتور ماشین را مثل اول تمیز می کند. قسمت های غیر قابل دسترس و تنگ با فشار قوی بخار به راحتی تمیز می شوند.

  • شست وشو با کارواش بخار و کارواش نانوبخار باعث طول عمربیشتر موتور خودرو می شود.
  • به دلیل عدم استفاده از آب، از زنگ موتور خودرو جلوگیری می کند.
  • موتورشویی با بخار و مواد نانو به قطعات الکتریکی آسیب وارد نمی کند.
  • بخار تاثیر گندزدایی دارد و بهداشتی عمل می کند. سازگار با محیط زیست است و به مواد شیمیایی احتیاجی نیست.

جمع بندی

روند شستشوی موتور خودرو بدون استفاده از قطره ای آب و آسیب رساندن به اجزا الکترونیکی کاملاً امکان‌پذیر است .

برای شستشوی اجزای موتور از دستگاه های پاک کننده ای که شامل ابزاری مثل شلنگ باد یا هوای فشرده هستند استفاده می شود. همچنین می توان از انواع برس های کوچک برای دسترسی به نقاطی که تمیز کردن آن ها سخت است استفاده شود.آب و رطوبت می توانند به اتصالات برق و برخی قطعات آسیب برسانند. همچنین فشار و دمای بالای آب ممکن است قطعات ریز پلاستیکی را با مشکل مواجه نماید.

پس در حالت کلی هرچند از نظر مکانیکی شستشوی موتور خودرو ممکن است تغییر زیادی در عملکرد آن نداشته باشد اما قطعا مزایای زیادی دارد که نمی توان از آن صرفنظر نمود.

بهتر است هرچند وقت یکبار موتور خودرو بطور کامل تمیز شود و بهترین روش شستشوی موتور خودرو به طور قطع شستشو بوسیله بخار می باشد.

حرارت بالای بخار باعث ذوب شدن چربی باقی مانده بر روی موتور شده و به بهترین شکل آن را تمیز می کند. حتی جرمی که مدت طولانی بر روی موتور ماشین شکل گرفته و در برابر شستشو مقاوم است، با بخار راحت تر پاک می شود.حالت گازی شکل بخار باعث نفوذ آن به همه قسمت های غیر قابل دسترس موتور خودرو شده در نتیجه کمترین کثیفی بر روی بدنه باقی خواهد ماند.بخار در حالت کلی نیازی به استفاده از مواد شوینده شیمیایی ندارد. اما در صورت استفاده از مواد استاندارد نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.بهترین مزیت بخار خشک نداشتن رطوبت است که باعث می شود قطعات الکتریکی کمترین آسیب را ببینند. همچنین باعث زنگ زدگی قسمتهای فلزی و سولفاته شدن قطعات نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار