حفظ سلامت خودرو با رعایت این 19 نکته مهم + افزایش طول عمر خودرو

حفظ سلامت خودرو
راهنمای مقاله

یکی از اصلی ترین دغدغه‌های مالکین خودرو، نحوه و دانستن نکات نگهداری خودرو است.دراین مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین نکات در نگهداری و حفظ اصولی انواع خودرو را به شما آموزش دهیم و هر کدام از آن‌ها را به‌طور مجزا مورد بررسی قرار دهیم. رعایت کردن نکات نگهداری خودروهای سواری در سالم ماندن و درست کار کردن آن‌ها نقش زیادی دارند.

نکات مهم در نگهداری از انواع خودرو

رانندگان و مالکان خودرو می‌توانند با رعایت چند نکته نه‌ تنها از خودروی خود محافظت کرده، بلکه از بروز بسیاری از حوادث مرگ‌بار و جبران‌ناپذیر نیز جلوگیری کنند.

بررسی روغن ترمز

روغن ترمز موجود در خودرو دارای خاصیت جذب رطوبت است و حتی اگر سیستم ترمز کاملا در محیط بسته‌ای قرار داده‌شده باشد نیز قابلیت جذب رطوبت از محیط را خواهد داشت. جذب رطوبت توسط روغن ترمز، سبب کاهش دمای جوش سیستم شده و ازاین‌رو امکان خوردگی و زنگ‌ زدگی در سیستم را افزایش می‌دهد. به طور کلی رانندگان باید پس‌ از طی مسافت ۵۸ هزار کیلومتر و به‌طور میانگین هر ۳ سال یک‌بار، بررسی و از بین بردن آثار مخرب تبخیر روغن ترمز را در نظر بگیرند.

مایع خنک‌ کننده

مایع خنک‌کننده در گذر زمان و با تغییرات دما و تعادل PH تغییر می کند و نیاز به تعویض خواهد داشت. بهترین فاصله زمانی برای تعویض مایع خنک‌کننده هر ۶۴ تا ۹۶ هزار کیلومتر است. تعویض به‌ موقع مایع خنک‌کننده سبب می‌شود که PH به حالت تعادل خود برسد و خنک‌کنندگی سیستم خودرو به حالت ایده‌آل بازگردد.

روغن گیربکس اتوماتیک

کارخانجات خودروسازی به‌منظور کاهش هزینه‌های نگهداری از خودرو، از روغن‌ هایی استفاده می‌کنند که نیاز به تعویض ندارند. این ادعا درست نیست و تمامی روغن‌های مصرفی در خودرو پس‌ از مدتی استفاده نیاز به تعویض خواهند داشت. روغن گیربکس پس‌ از طی ۹۶ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد و رانندگان باید در نگهداری از خودرو، تعویض به‌ موقع روغن ها را در نظر بگیرند.

باتری خودرو

تمامی باتری‌ خودرو ها به دلیل فعالیت مداوم و همیشگی آن‌ها در هنگام عملکرد ماشین ممکن است پس‌ از مدتی استفاده دچار برخی مشکلات مانند تخلیه در هنگام فعالیت و یا دشارژ شوند. به‌طور معمول هر ۵ هزار کیلومتر میزان آب اسید باتری باید بررسی شود. همچنین سلامت خود باتری نیز باید توسط کارشناس مربوطه هر ۲ یا ۳ سال مورد بررسی قرار بگیرد و از سلامت آن مطمئن شد.

باتری خودرو

فیلتر هوای کابین

مسئولیت پاکسازی هوای خارج خودرو به داخل کابین بر عهده‌ی فیلتر هوا بوده و مسافرین و سرنشینان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برخی از فیلتر های خودروهای داخلی تمامی گرده ها و گرد و خاک را فیلتر کرده اما برخی از خودروها از کربن فعال درست شده اند که علاوه‌بر جذب گرد و خاک، تمامی بوهای بد و آلاینده‌های هوا را نیز جذب می‌کنند. تعویض این فیلترها در زمان‌های مشخص هزینه‌ای ندارد و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در هوایی که سرنشینان خودرو تنفس می‌کنند داشته باشد.

لاستیک‌ ها

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو، لاستیک‌های خودرو هستند. اگر رانندگان ‌ به سلامت لاستیک‌ها و چرخ‌ها اهمین ندهندو به‌ موقع ایرادات آن را برطرف نکنند، با گذشت زمان خودرو دارای مشکلات بسیاری خواهد شد. لاستیک‌های خودرو باید همواره دارای باد مناسب، دارای بالانس و اندازه‌ی استاندارد و همچنین عاج مناسب باشند.

درصورتی‌که هر کدام از این موارد دچار مشکل شده باشند، مصرف سوخت خودرو افزایش‌ می یابد و تعادل خودرو در سرعت‌های بالا بر هم خورده و دچار لرزش می شود.آسیب به پلاستیک‌ها می‌تواند به سایر قطعات خودرو نیز صدمه رسانده و به سیستم تعلیق آسیب وارد کند.

لاستیک‌ ها

بررسی ترمزها

ترمزها نیز بخش اصلی ضریب اطمینان و عملکرد خاطر راننده بوده و رانندگان باید لنت‌ های ترمز ها را هر ۸ هزار الی ۱۰ هزار کیلومتر به متخصصین نشان داده و از سلامت آن‌ها مطلع شوند. سلامت ترمز خودروها بسیار بستگی به نحوه رانندگی، میزان حرکت در سرازیری و غیره دارد. همچنین توجه به اتصالات شلنگ‌ها، لوله‌ها و سیستم ترمز در هر ۱۲ هزار کیلومتر نیز ضروری بوده و همان‌طور که گفته شد روغن ترمز نیز باید هر ۲ تا ۳ سال یک‌بار مورد توجه واقع شود.

شاخص‌ های نور

در تمامی خودروها تعدادی چراغ نشانگر وضعیت درونی خودرو بوده که رانندگان باید همیشه به هشدارهای این چراغ‌ها توجه بسیار زیادی کنند. رنگ نور هر یک از این چراغ‌ها نشانگر مشکلات گوناگونی در خودرو بوده که باید در اولین فرصت به آن‌ها رسیدگی شود. به‌عنوان مثال رنگ قرمز نشان‌دهنده مشکلات جدی بوده که باید فورا بررسی شوند. رنگ زرد یا نارنجی نیز نشان‌دهنده خطرات جدی بوده و رنگ سبز به‌ معنای فعال بودن یک تابع می‌باشد.

سطح روغن در موتور

در مبحث نگهداری اصولی از خودرو، کنترل روغن موتور آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سطح روغن‌ موتور زمانی‌ که خودرو گرم است باید اندازه‌گیری شود. به این صورت که میله روغن سنج را از جایگاه خود خارج کرده، تمیز کنید و درون محفظه روغن قرار داده و سپس مجدداً آن را خارج نمایید و بعد از افقی نگه‌داشتن میله، اگر روغن در بین Add و full باشد، سطح روغن دارای حد استاندارد است.

مایع شستشوی خودرو

این‌ مورد در بحث نگهداری خودرو از اهمیت بالایی برخوردار نبوده ولی بازدید هفتگی آن و پر کردن مخزن و اطمینان حاصل کردن از سالم بودن شلنگ‌ها می‌تواند به‌ شفافیت همیشگی شیشه‌ها و دید مناسب راننده کمک کرده و شیشه‌ شوی بهتر عمل کرده و از ایجاد رسوب و قطع جریان جلوگیری نماید.

شستشوی بدنه خودرو

این نکته در نگهداری از خودرو بسیار مهم است. زیرا گردوخاک و چربی ها نباید به مدت طولانی بر روی بدنه خودرو باقی بمانند. جهت صرفه‌جویی در مصرف آب، شست‌وشوی خودرو را هر ۲ هفته یک‌بار انجام داده و داخل خودرو را نیز توسط مواد شوینده و دستمال مناسب و نرم تمیز نمایید. زیرا قسمت‌های داخلی چون دنده و فرمان محل تجمع باکتری بوده و بهتر است که مرتباً تمیز و ضدعفونی شوند.

تعویض تسمه تایم

تسمه تایم خودرو با برخورد پیستون و سوپاپ‌ها دچار پارگی می‌شوند. اگر رانندگان می‌خواهند از این پارگی و خطرات حاصل از آن جلوگیری نمایند، باید در زمان‌های معین شده اقدام به تعویض آن کنند. به‌عنوان مثال زمان تعویض تسمه تایم پراید هر ۱۰۰ هزار کیلومتر است و برای خودروهای مگان هر ۶۰ هزار کیلومتر می‌باشد.

شستشوی رادیاتور

سرد کننده‌ای که در داخل رادیاتور قرار دارد برای همیشه ثابت باقی نمانده و در طول استفاده از خودرو خراب‌ شده و سبب خوردگی رادیاتور می‌شود و به‌دنبال خود تعمیر رادیاتور را خواهد داشت. شستشوی سالیانه رادیاتورها کاری ارزان‌قیمت بوده و از تعمیرات جدی خودرو جلوگیری خواهد کرد.

تعویض برف‌ پاک‌کن

بارش برف شدید ممکن است به برف‌ پاک‌کن های خودرو آسیب وارد کند و عملکرد آن‌ها را دچار مشکل کند. رانندگان می‌بایست در ابتدای هر تابستان برف‌ پاک‌کن های خودروی خود را تعویض کند تا خیال آن‌ها آسوده شود.

توجه به اگزوز

رنگ دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود نشان‌دهنده پیام‌های مهمی از چگونگی عملکرد خودرو می‌باشد. خروج دود آبی‌رنگ نشان‌دهنده روغن‌ سوزی، دود خاکستری نشان‌دهنده ورود آب و یا روغن به داخل محفظه سوخت، دود سفید همراه با بخار آب نشان‌دهنده خرابی واشر سرسیلندر و دود سیاه‌رنگ نشان‌دهنده ترکیب نادرست هوا و سوخت و ایراد در سنسور اکسیژن است. توجه به رنگ دود اگزوز بسیار مهم بوده و باید به‌طور مرتب توسط رانندگان بررسی شده و از سلامت عملکرد موتور مطمئن شوند.

با توجه به توضیحات ارائه‌شده، به‌طور مرتب خودرو خود را از لحاظ فنی و ظاهری چک کنید و سرویس‌های دوره‌ای آن‌ها را سر وقت خود انجام دهید تا از بروز مشکلات جدی‌تر و بروز حوادث ناگوار در حین رانندگی جلوگیری نمایید.

تعویض تسمه‌های خراب

بررسی و تعویض تسمه‌های خودرو در هر سرویس دوره‌ای یکی دیگر از مواردی است که در نگهداری خودرو باید مدنظر داشته باشید. نکته مهم در تعویض این تسمه ها جایگیری صحیح آن‌ها در محل مورد نظر و در مسیر درست است. بنابراین بهتر است برای این کار این تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

تعویض شیلنگ‌های آسیب‌دیده

یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری خودرو در شرایط استاندارد باید انجام دهید، بررسی شیلنگ‌های آن است. اگر هر گونه ترک یا پارگی روی شلنگ‌ها مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

تمیز کردن قطب‌های باتری به صورت سالانه

قطب‌های باتری خودرو پس از مدتی سولفاته می شوند و جرم می‌گیرند و در روند ارسال برق مشکل ایجاد می‌شود. از این رو برای نگهداری خودرو باید این جرم‌ها را ابتدا از قطب منفی باتری پاک کنید. سپس به سراغ تمیز کردن قطع مثبت بروید. برای این کار می‌توانید از مخلوط یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک فنجان آب استفاده نمایید. این مخلوط را با یک مسواک به قطب‌های باتری کشیده و سپس سر باتری‌ها و سر فلزی سیم‌ها را تمیز کنید. در نهایت پیچ‌های باتری را کاملا خشک نموده و سر جای خود قرار دهید.

تعویض شمع‌ها به‌ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر

تعویض شمع‌های خودرو به ازای هر ۵۰ هزار کیلومتر رانندگی یکی دیگر از موارد نگهداری خودرو است. جهت دسترسی به شمع‌ها باید ابتدا کاپوت را باز کرده و کوئل را خارج نمایید. حال با آچار مخصوص شمع مورد نظر را بازکرده و با نمونه جدید جایگزین کنید. پس از این که شمع جدید را در جای خود با دست سفت کردید، از آچار برای محکم کردن آن استفاده کنید.

نکته مهم در تعویض شمع خودرو اندازه فاصله بین الکترودهای آن است. زیرا هر خودرو بسته به مدل خود اندازه دقیقی برای این فاصله نیاز دارد. جهت اندازه‌گیری فاصله میان الکترودهای شمع از وسیله‌ای به نام فیلر استفاده می‌شود.

جابجایی تایرها هر ۸ هزار کیلومتر

در اغلب مواقع فشار بر روی لاستیک‌های عقب و جلو خودرو یکسان نیست. در نتیجه احتمال فرسایش تایرهای جلویی به جهت ترمز گرفتن بیشتر از تایرهای عقبی است. از این رو هر راننده موظف است به ازای هر ۸ هزار کیلومتر رانندگی، یک‌بار جای تایرها را با هم عوض کند. این کار به افزایش طول عمر لاستیک‌ها منجر شده و آن‌ها را از استهلاک زودهنگام دور می‌کند.

برای جابجایی لاستیک‌ها ابتدا باید آج روی آن‌ها را بررسی کنید. اگر این آج جهت‌ دار است، باید لاستیک‌های جلو و عقب در همان سمت خودشان جابجا نمایید. اما در صورت نبود آج جهت دار روی تایر، بهتر است لاستیک‌ها را به صورت ضربدری جابجا کنید.

افزایش طول عمر خودرو

سالانه خودروهای زیادی به دلیل استهلاک نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند و صاحب خودرو باید هزینه زیادی را صرف مکانیکی کند. با دانستن و به کار بردن چند نکته ساده اما کاربردی می‌توان طول عمر خودروها را افزایش داد. با افزایش طول عمر خودرو می‌توانید از آن به مدت طولانی‌تری استفاده کنید. خودروهایی که سالم‌تر به نظر می‌رسند با وجود عمر بالا خریداران مناسبی هم در بازار پیدا می‌کنند.

چگونه طول عمر خودرو را افزایش دهیم؟

نگه داری و افزایش طول عمر خودرو را می توان در سه سطح نگه داری و تمیز نگه داشتن ظاهر خودرو، مراقبت کردن از موتور، تجهیزات فنی و رانندگی مناسب بررسی کرد. در ادامه نیز تعدادی از بهترین راه های ممکن برای افزایش طول عمر خودرو را بررسی کرده ایم.

  • شستن و تمیز کردن خودرو

لکه هایی که در بدنه خودرو به دلایل مختلفی مثل رانندگی در جاده های خاکی ایجاد می شوند به مرور زمان سبب ایجاد پوسیدگی در بدنه خودرو می شوند.تمیز کردن بیرونی خودرو به نگهداری از رنگ و بدنه آن کمک می‌کند. آلودگی‌های محیطی مانند گرد و غبار، خاک، حشرات، و فضولات پرندگان می‌توانند به رنگ خودرو آسیب برسانند. اگر این آلودگی‌ها را به حال خود رها کنید، می‌توانند باعث ایجاد خراش، ترک، و زنگ‌زدگی شوند.

تمیز کردن داخل خودرو نیز مهم است. از محصولات تمیزکننده ای استفاده کنید که برای داخل خودرو طراحی شده اند تا داخل آن نیز در شرایط خوبی باشد. این مورد هم می تواند از مشکلاتی مانند آسیب دیدن چرم و صندلی ها و سایر قسمت های داخلی جلو جلوگیری کند.

  • تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا

فیلتر هوای خودرو کثیفی ها و زباله ها را که می تواند به موتور خودرو شما آسیب جدی وارد کند و سال ها عمر آن را از بین ببرد، فیلتر می کند. ذره ای به کوچکی یک دانه شن می تواند از فیلتر هوای آسیب دیده عبور کند و به قطعات داخلی موتور مانند سیلندرها و پیستون ها آسیب برساند.

یک فیلتر هوای تمیز، کثیفی ها و زباله ها را از هوای بیرون جذب می کند و از رسیدن آن به محفظه احتراق جلوگیری می کند. فیلتر هوا را هر دو ماه یکبار چک کنید و در صورت کثیف بودن یا به عنوان بخشی از تنظیم، آن را تعویض کنید.

روغن موتور نیز وظیفه روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور را بر عهده دارد. با گذشت زمان، روغن موتور با ذرات و آلودگی‌ها مخلوط می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. فیلتر روغن با حذف این ذرات و آلودگی‌ها، کیفیت روغن موتور را حفظ می‌کند و از آسیب به موتور جلوگیری می‌کند.روغن موتور خودرو خود را بین 5000 تا 7000 کیلومتر تعویض کنید.

  • جلوگیری از عادت های بد رانندگی

عادات رانندگی شما تأثیر زیادی بر طول عمر خودروی شما دارد.چرخش در سرعت‌های بالا، شتاب گرفتن بیش از حد و ترمز شدید می‌تواند روی لاستیک‌های شما تأثیر بگذارد، به این معنی که لاستیک‌ها آج را از دست می‌دهند. ترمز شدید منجر به خراب شدن لنت ترمز شما می شود هم چنین هنگام چرخاندن فرمان، آن را بیش از چند ثانیه در حالت منتهی به راست یا چپ نگه ندارید. انجام این کار می تواند به پمپ فرمان برق آسیب برساند.استفاده کمتر از 3 کیلومتر در روز بیشتر از آن‌که باعث افزایش عمر مفید خودرو شود، به موتور آسیب وارد می‌کند. علت این است که رانندگی در مسیرهای خیلی کوتاه و خاموش کردن زودهنگام موتور باعث می‌شود دمای موتور به حد ایده آل نرسیده و لجن روغن داخل موتور جمع شود. از طرفی دمای پایین موتور باعث فرسایش موتور نیز می‌شود.

  • چک کردن لاستیک ها

لاستیک های کم باد مصرف سوخت را افزایش میدهند و ممکن است فرمان کمتری پاسخگو باشند و بر فواصل ترمز تأثیر بگذارند. هنگامی که توقف اضطراری یا مانور ناگهانی برای جلوگیری از برخورد ضروری باشد، می تواند خطرناک باشد. فشار کم تایر می تواند به دیواره های جانبی لاستیک اجازه دهد تا بیش از حد خم شوند و گرما ایجاد کنند. گرمای متوسط باعث تسریع سایش آج لاستیک می شود. گرمای زیاد می تواند منجر به از دست دادن بخش های آج یا حتی فوران شود.

برای حفظ فشار ایمن تایرها، لاستیک های خود را به طور منظم و هفته ای یک بار چک کنید. ترجیحاً حداقل یک بار در ماه و قبل از هر سفر جاده ای طولانی آنها را چک کنید.

  • بررسی چراغ های هشدار

نادیده گرفتن چراغ‌های اخطار می‌تواند آسان باشد، به خصوص زمانی که به نظر می‌رسد تفاوتی در عملکرد خودرو هنگام روشن شدن وجود نداشته باشد. با این حال، عدم کنترل مشکلات می‌تواند به معنای پایان زودهنگام عمر خودرو شما باشد.

چراغ‌های موتور، ترمز و فرمان برقی نشان‌دهنده برخی از فوری‌ترین ایرادات است که می‌تواند منجر به هزینه‌های تعمیرات گران قیمت یا بدتر از آن، وضعیت رانندگی ناایمن شود.

در حالی که مشکلات ترمز و فرمان کنترل خودرو را کاهش می‌دهد، چراغ موتور ممکن است به دلایل مختلفی روشن شود. درپوش پرکننده شل یا مبدل کاتالیزوری آلوده به مراتب نگران‌کننده‌تر، همه با یک چراغ مشخص می‌شوند و بهتر است هر چیزی را که در مورد آن اطمینان ندارید توسط متخصصان بررسی کنید.

  • انجام به موقع سرویس دوره‌ای خودرو

این مورد مهمترین بخش تعمیر و نگهداری خودرو است. این سرویس میتواند شامل بررسی و تعویض قطعات و مایعات خودرو، تعویض فیلتر هوا، شمع‌ها و تسمه و .. باشد که به مرور زمان فرسوده شده یا مستهلک می‌شوند. انجام سرویس دوره‌ای به موقع می‌تواند از بروز مشکلات جدی و پرهزینه در آینده جلوگیری کند.

فواصل سرویس دوره ای معمولا بر اساس زمان یا کیلومترهای پیموده شده تعیین می شود. به عنوان مثال، برخی از خودروها باید هر شش ماه یا 10 هزار کیلومتر سرویس شوند.

  • بررسی سطح مایعات

بررسی منظم مایعات هزینه های نگهداری طولانی مدت را کاهش می دهد و باعث میشود خودروتان به خوبی کار کند.

  1. روغن موتور : قسمت های متحرک موتور را روغن کاری می کند. بدون سطوح مناسب روغن، موتور شما ممکن است در نهایت از کار بیفتد. هر دو هفته یک بار با باز کردن درب موتور (در حالی که ماشین هم سطح زمین است) و میله اندازه‌گیری، چک کنید.
  2. مایع گیربکس : مایع گیربکس باید قرمز روشن باشد و نباید بوی سوختگی بدهد. اگر به نظر می رسد یا بوی سوختگی می دهد، مایع گیربکس خود را شستشو دهید. اگر خراب شود می تواند به گیربکس شما آسیب برساند.
  3. خنک کننده موتور : همچنین به عنوان ضد یخ شناخته می شود، خنک کننده ماشین شما را در هوای گرم یا سرد حفظ می کند. سطح ضد یخ باید دو بار در سال قبل از شروع فصل گرم یا سرد بررسی شود. در بسیاری از خودروها، می‌توانید با نگاه کردن به مخزن مایع خنک‌کننده پلاستیکی شفاف زیر کاپوت، سطح ان را بررسی کنید. در خودروهای قدیمی، ممکن است لازم باشد درب رادیاتور را زمانی که ماشین سرد است بردارید. برخی از کلاهک‌ها دارای یک نشانگر کوچک برای نشان دادن سطح هستند. ضد یخ باید صورتی، سبز یا زرد باشد. سیستم خنک کننده شما هم به مایع خنک کننده و هم به آب نیاز دارد، بنابراین مایع خنک کننده رقیق نشده را داخل سیستم خنک کننده خود نریزید. آن را با آب به نسبت 50-50 معمولاً توصیه شده رقیق کنید.
  4. مایع ترمز : در حالی که سطح مایع خنک کننده را بررسی می کنید، روغن ترمز نیز به راحتی قابل بررسی است. روغن ترمز باید در هر تعویض روغن یا حداقل سالی یک بار چک شود.
  5. مایع شیشه‌شور: سطح مایع شیشه شوی را یک بار در ماه بررسی کنید. سطح مایعات را اغلب در فصول بارانی و زمستانی و قبل از رفتن به یک رانندگی طولانی بررسی کنید.
  • از ترمز دستی خود استفاده کنید

حتی اگر در حال رانندگی با خودرویی با گیربکس اتوماتیک هستید، به طور منظم از ترمز دستی خود استفاده کنید، به خصوص اگر در شیب پارک کرده‌اید. این به تنظیم ترمزهای عقب خودرو کمک می کند و باعث دوام بیشتر آنها می شود. در زمستان از ترمز دستی خود استفاده نکنید زیرا ترمز شما یخ می زند و تا زمانی که آب شود گیر می کند.

  • از قطعات یدکی اصلی استفاده کنید

یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ سلامت خودرو، استفاده از قطعات یدکی اصلی است زیرا این مسئله در نهایت موجب افزایش دوام خودرو خواهد شد. قطعات یدکی اصلی توسط شرکت سازنده خودرو تولید می‌شوند و با استانداردهای لازم مطابقت دارند.شاید به‌ظاهر استفاده از قطعات یدکی فرعی و ارزان، مقرون‌به‌صرفه باشد، اما در صورت بروز مشکلات ناشی از استفاده از کالای نامرغوب با ضررهای زیادی روبرو خواهید شد.

  • از سوخت با کیفیت بالا استفاده کنید

سوخت، یکی از مهم ترین عواملی است که بر عملکرد و طول عمر موتور خودرو تأثیر می گذارد. سوخت با کیفیت حاوی مواد افزودنی است که به تمیز نگه داشتن موتور و جلوگیری از تشکیل رسوب و رسوبات کمک می کند. این امر می تواند به کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و شتاب، و کاهش انتشار آلاینده ها کمک کند.

همواره از سوخت متناسب با خودرو خود استفاده کنید. خودروهایی که مجهز به سیستم‌های توربوشارژر یا سوپرشارژر هستند و همچنین خودروهایی که موتور با تراکم بالا دارند باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کنند. بنابراین برای این دسته از خودروها استفاده از بنزین سوپر یا بنزین معمولی با مکمل‌های اکتان معتبر منجر به افزایش طول عمر خودرو خواهد شد.

  • تعمیرات جزئی را به موقع انجام دهید.

مسائل کوچک در صورت عدم توجه می توانند به مشکلات بزرگی تبدیل شوند و هزینه بیشتری ایجاد کنند. در اولین فرصت مشکلات جزئی خودرو را تعمیر کنید تا از آسیب بیشتر و تعمیرات پرهزینه خودروی خود در جاده جلوگیری کنید. هنگام انجام سرویس دوره ای باید به شما در مورد تعمیرات مورد نیاز هشدار دهد.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم به بررسی نکات کاربردی که به حفظ سلامت خودروی شما کمک می‌کند بپردازیم. با رعایت این نکات می‌توانید جلوی خسارات سنگین را بگیرید و همیشه خودروی خودتان را وضعیت سلامت نگهداری کنید. خودروشما امروزه به عنوان یک سرمايه محسوب می شود و نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد. با رعايت نکات ساده ای که در مقاله بیان کردیم و مراقبت و نگه داری درست و صحیح ازخودرو خود می توانید ارزش دارایی خود را در طول زمان حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار