18 راه نگهداری و مراقبت از خودرو در تابستان

مراقبت از خودرو در تابستان
راهنمای مقاله

گرمای تابستان و نور آفتاب می‌تواند به خودروی شما صدمه بزند که گاهی این صدمه باعث استهلاک خودرو می‌شود. گاهی هم به سیستم موتوری خودرو آسیب وارد میکند.خرابی خودرو می‌تواند در کنترل آن تأثیر داشته باشد. در واقع، اگر خودرو به درستی کار نکند احتمال تصادف بیشتر است. به همین دلیل در این مقاله به نگهداری از خودرو در تابستان پرداخته شده است. چون اگر از خودرو مراقبت شود کمتر آسیب می‌بیند و  بهتر عمل می‌کند.

نگهداری از خودرو در روزهای گرم تابستانی نیاز به دانش پیچیده ای ندارد بلکه با داشتن آگاهی مختصر در مورد نحوه عملکرد قطعات در فصول مختلف سال می توانید کارآیی بیشتری را از خودرویتان انتظار داشته باشید. صفرشویی خودرو یکی از خدمات پر طرفدار در فصل تابستان می باشد که توسط نوین کار به شما عزیزان ارائه می شود.

در ادامه مهمترین نکات مهم و ضروری برای نگهداری خودرو خود در گرما را به شما آموزش میدهیم.

بررسی لاستیک‌ها

هوای گرم تابستان لاستیک‌ها را خراب می‌کند. چون گرمای تابستان و اصطکاک با سطح زمین لاستیک را خشک می‌کند. همین خشکی سبب می‌شود لاستیک ترک بخورد. لاستیک‌های خراب در کنترل خودرو اختلال ایجاد می‌کنند. این موضوع می‌تواند منجر به تصادف شود. به همین دلیل لاستیک‌ها در گرمای تابستان به مراقبت نیاز دارند. یک راه‌حل ساده برای نگهداری لاستیک، استفاده از نیتروژن است. نیتروژن، در مقایسه با باد معمولی خنک‌تر است. همین خنکی باعث می‌شود لاستیک در گرمای تابستان مقاومت خود را از دست ندهد.

مراقبت از داشبورد خودرو

اگر مجبور بودید خودرو را زیر نور آفتاب پارک کنید به هیچ وجه کاغذ جوهری را روی داشبورد نگذارید. البته علاوه بر کاغذ هر شیء دیگری که جوهر پس دهد می‌تواند این مشکل را ایجاد کند. چون نور آفتاب باعث می‌شود جوهر به داشبورد منتقل شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر هرگز نمی‌توانید جوهر را پاک کنید. پس بهترین کار این است که روی داشبور چیزی نگذارید.

مراقبت از داشبورد خودرو

استفاده از سایبان

از سایبان برای حفاظت شیشه خودرو استفاده کنید. سایبان اجازه نمی‌دهد نور خورشید مستقیم به داخل خودرو بتابد. همین موضوع گرمای زیاد را تا حدی کاهش می‌دهد. البته دودی کردن استاندارد شیشه ها هم می‌توانند مؤثر باشند.

شیشه‌ها را باز کنید

بعد از اینکه داخل خودرو نشستید شیشه‌ها را کمی باز کنید. این کار هوا را در داخل خودرو به جریان می‌اندازد. به همین راحتی می‌توانید چند درجه گرمای هوا را کم کنید.

چک کردن روغن موتور

روغن موتور دمای موتور را متعادل نگه می‌دارد. یعنی اجازه نمی‌دهد دمای موتور بیش از حد بالا برود. به همین دلیل باید هر روز روغن موتور را چک کنید. بهترین زمان برای این کار قبل از روشن‌کردن خودرو است. چون برای انجام این چک باید دست کم دو ساعت از خاموش‌شدن خودرو گذشته باشد.توجه داشته باشید که روغن موتورها غلظت‌های متفاوتی دارند. روغن موتور با غلظت بالا برای فصل تابستان مناسب است. چون گرمای زیاد غلظت روغن موتور را کاهش می‌دهد. اگر روغن موتور با غلظت کم را برای تابستان استفاده کنید در اثر گرما رقیق می‌شود و عملکرد مناسبی نخواهد داشت.

تأثیر گرما بر دسته سیم

گرمای شدید و عبور جریان برق از دسته سیم در برخی موارد ممکن است باعث آتش‌سوزی شود. بنابراین باید سیستم خنک‌کننده ی خودروتان خوب کار کند. چون این تنها راه خنک نگه داشتن دسته سیم است.

تأثیر گرما بر دسته سیم

سیستم خنک‌کننده ی موتور

موتور خودرو همیشه حرارت زیادی تولید می‌کند. در تابستان شدت این حرارت بیشتر هم می شود. بنابراین برای مراقبت از خودرو در تابستان باید سیستم خنک‌کننده ی موتور خوب کار کند. تنها راه برای خنک نگه داشتن موتور سیستم خنک‌کننده است. به همین دلیل لازم است در ابتدای فصل گرما دمای سیستم خنک‌کننده را تنظیم کنید. اگر سیستم خنک‌کننده ی موتور خوب کار کند دسته سیم هم کمتر آسیب می‌بیند.

چک کردن کولر خودرو

سرویس‌های کولر خودرو شامل شارژ گاز، تعویض تسمه کولر، و تعویض فیلتر خشک‌کن هوای کولر می‌شود. از کولر در بزرگراه و جاده که خودرو با سرعت بالا حرکت می‌کند، بازبودن شیشه ها باعث جریان هوا در اتاق خودرو می‌شود. این جریان هوا مصرف سوخت خودرو را بالا می‌برد. بنابراین شاید بهتر باشد از کولر استفاده شود. البته با این شرط که سرویس کولر انجام شده باشد. اما پشت چراغ قرمزها و در ترافیک بهتر است از کولر استفاده نکنید.

درجه ترموستات در تابستان

ترموستات دمای موتور را تنظیم می‌کند. صبح خودرو را روشن می‌کنید و منتظر می‌مانید تا گرم شود. این فعالیت را ترموستات انجام می‌دهد. در تابستان در زمان کمتری خودرو گرم می‌شود. اما این موضوع به این معنی نیست که به ترموستات احتیاجی ندارد. چون به هر حال موتور قبل از راه افتادن باید گرم شود. به همین دلیل باید در زمان شروع فصل تابستان ترموستات را چک کنید. بعد از آن رادیاتور، پمپ خنک‌کاری و تسمه تایم را کنترل کنید.

چک کردن ضدیخ و ضدجوش

بعد از اینکه از سالم‌بودن قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کننده مطمئن شدید ضدیخ و ضدجوش بریزید. البته قبل از آن باید مسیر گردش ضدیخ و ضدجوش را شستشو دهید. بدنۀ بیرونی رادیاتور را هم بشوئید. برای شستشوی رادیاتور می‌توانید از محلول آب و صابون استفاده کنید. این شستشو باعث می‌شود هوا بهتر جریان پیدا کند.

یکی دیگر از نکات نگهداری خودرو انتخاب ضدیخ و ضدجوش مناسب است. کارشناسان خودرو محلول ۵۰ درصدی ضدیخ و ضدجوش را توصیه می‌کنند. یعنی ۵۰ درصد از حجم را آب و ۵۰ درصد را ضدیخ و ضدجوش تشکیل می‌دهد. این محلول ۵۰ درصدی ۵ درصد افزایش حجم خواهد داشت. به همین دلیل باید ۵ درصد از حجم کل سیستم خنک‌کننده خالی باشد. اگر رادیاتور کار خودش را درست انجام ندهد نقطه جوش خنک‌کننده پایین می‌آید. در چنین شرایطی خودرو جوش می‌آورد.

چک کردن تسمه پروانه

در صورتی که خودرو شما تسمه پروانه دارد به ازای هر ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر رانندگی باید تسمه پروانه را چک کنید. در غیر این صورت سیستم خنک‌کنندۀ فن ماشین چک شود.

بررسی سطح سیال خنک‌کننده

آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد. در این صورت دیرتر رسوب خواهد گرفت. میزان سیالات خنک‌کنندۀ ماشین باید هر هزار کیلومتر چک شوند. البته با توجه به میزان کارکرد ماشین این مقدار می‌تواند تغییر کند.

فرمان خودرو را ۱۸۰ درجه بچرخانید

بعد از پارک خودرو خود، فرمان را ۱۸۰ درجه بچرخانید. به این ترتیب فرمان کمتر داغ می‌شود و دستتان را نمی‌سوزاند.

پارک نکردن خودرو زیر نور آفتاب

سعی کنید تا جایی که امکان دارد خودرو خود را در سایه پارک کنید.

تعویض شمع های خودرو

به ازای هر ۲۵۰۰۰ کیلومتر باید شمع خودرو عوض شود.

خودرو را تمیز نگه دارید

خودرو را تمیز نگه دارید

همیشه خودرو را تمیز نگه دارید. چون در این صورت خوردگی‌ها یا زنگ‌زدگی‌های احتمالی را بهتر خواهید دید. خدمات سرامیک خودرو می تواند گزینه مناسبی برای نگه داری از رنگ خودرو باشد.

از واکس خودرو استفاده کنید

یکی از راه‌های مقابله با گرما استفاده از واکس است. خودرو خود را به کارواش ببرید. پس از شستشو بخواهید سطح بدنه را واکس بزنند. این طوری می‌توانید تا حد زیادی از بدنه ی خودرو در مقابل نور آفتاب محافظت کنید.

بررسی وضعیت رادیاتور

نگهداری از خودرو در تابستان نیازمند مراقبت از رادیاتور نیز خواهد بود چراکه رادیاتور و اجزای مختلف آن نقش بسیار مهمی در حفظ دمای مناسب پیشرانه دارند و واضح است که باید نسبت به عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید. هرگونه مشکل در سیستم خنک کاری خودرو آسیب‌های زیادی به پیشرانه وارد خواهد کرد.

جمع بندی

به شما نکات مهمی را که باید در نگهداری خودرو خود در تابستان رعايت کنید را در مقاله بالا آموزش دادیم.توجه داشته باشید که در صورتی که این نکات را رعایت نکنید خودرو شما دچار اصطحلاک زیادی خواهد شد.

منبع : pambyzone

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار