آموزش کاربردی برای مراقبت بعد از تعویض شیشه ماشین

مراقبت بعد از تعویض شیشه ماشین
راهنمای مقاله

مراقبت و نگهداری صحیح از شیشه  خودرو برای طولانی‌تر شدن و سالم ماندن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر مشکلات، شکستگی ها، تار شدن ها و به طور کلی عیوبی که در شیشه خودرو ایجاد می‌شود در نتیجه عدم مراقبت صحیح از شیشه هاست. ما در این مقاله سعی داریم که به طور خلاصه موارد که پس از نصب شیشه باید رعايت کنید را به شما آموزش دهیم.

انواع مختلف شیشه در صنعت خودروسازی وجود دارد که هرکدام از مقاومت های مختلفی برخوردار هستند. به طور کلی شیشه های خودرو در دو جنس شیشه لمینت و شیشه ایمن تولید می‌شوند.

  • شیشه لمینت:

این نوع شیشه که به P.V.B نیز شناخته می‌شود از سه لایه تشکیل می‌شود. دو لایه ی آن، شیشه و لایه میانی آن از نوعی پلاستیک است. این پلاستیک در دمای بالا تولید می شود تا علاوه بر مقاوم بودن در برابر ضربه، هنگامی که شیشه ها شکسته شدند، شکستگی بر روی سر سرنشینان فرو نریزد.

  • شیشه ایمن:

شیشه ایمن معمولا در شیشه عقب خودرو، شیشه درب خودرو و شیشه لچکی بکار گرفته می‌شود. این شیشه ها در برابر ضربه های شدید به قطعات بسیار ریزی که برندگی ندارند تقسیم میگردد تا از آسیب رسیدن به سرنشینان خودرو جلوگیری شود.

نکات ضروری پس از نصب نگهداری شیشه جدید

توجه داشته باشید که رعایت نکات زیر در نگهداری شیشه خودرو جدید و همچنین در طول استفاده از آن اهمیت زیادی دارد.

نکات ضروری پس از نصب نگهداری شیشه جدید

کارهایب که بعد از تعویض شیشه نباید انجام دهید عبارتند از:

دو روز اول پس از تعویض شیشه خودرو بسيار مهم است و در این ۴۸ ساعت باید مراقب باشید تا اقدام به یکسری از کارها نکنید که منجر به آسیب رسیدن به شیشه نشود.

  • در این بازه از شستشوی خودرو جداً خودداری کنید. چرا که در این زمان هنوز چسب های شیشه خشک نشده‌اند، و شستشوی باعث می‌شود این چسب ها خاصیت چسبندگی خودرا از دست بدهند و شیشه در جای خود قرار نگیرد. همچنین در این زمان هنگامی که اقدام به تمیز کردن و پاک کردن شیشه می‌کنید، اعمال نیروی دست روی شیشه در شرایطی که هنوز چسب آن خشک نشده است می‌تواند آن را جابجا کند. این اتفاق باعث می‌شود شیشه دیگر به هیچ عنوان سر جای خود محکم قرار نگیرد.
  • علاوه بر آن تا دو روز پس از انداختن شیشه از رفت و آمد به نواحی ناهموار جاده ای جداً خودداری کنید. از رانندگی با سرعت بیش از ۴۰ کیلومتر بر ساعت پرهیز کنید زیرا همانطور که گفته شد در این زمان هنوز چسب های شیشه هنوز نرم بوده و کاملاً خشک نشده‌اند و رانندگی با سرعت بالا نیز باعث جابجایی و تکان خوردن شیشه خواهد شد.کوچکترین لرزش شیشه ناشی از رانندگی بر روی سطح ناهموار میتواند چسب را بدون اینکه حتی با چشم قابل دیدن باشد، از شیشه جدا کند. این اتفاق باعث میشود در نهایت شیشه محکم سر جایش قرار نگیرد و با یک ضربه نسبتاً شدید از جایش کنده شود.
  • پس از تعویض شیشه ها، درصورتی که تیغه های برف پاک کن کهنه و مستهلک شده‌اند، آنها را سریعاً عوض کنید و اجازه ندهید در تماس با شیشه باشند. زیرا به سادگی می‌توانند باعث آسیب و ایجاد خط در شیشه شوند. حتی اگر وضعیت برف پاک کن های خودروتان مساعد است، همچنان پیش از روشن کردن برف پاک کن ها حتماً آنها را از شیشه جدا کرده و لبه آنها را دستمال بکشید.
  • هنگامی که برف پاکن روی شیشه قرار دارد عوامل محیطی نظیر گرد و غبار به سادگی روی آن تجمع کرده و اگر شما در این حالت برف پاک کن ها را روشن کنید، ذرات ریز موجود بر روی آن باعث خط و خش روی شیشه خودرو می‌شود. البته ممکن است این خطوط با چشم قابل مشاهده نباشند اما به مرور زمان و بالا رفتن تعداد آنها و به محض اینکه شیشه در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، کاملاً قابل مشاهده هستند.
  • اگر اقدام به تعویض شیشه عقب ماشین کرده‌اید، توصیه میشود تا ۲ روز شیشه های طرفین خودرو را پایین نیاورید تا فرایند خشک شدن چسب تکمیل شود. زیرا امکان دارد قدرت باد شیشه را از بدنه جدا کند.
  • به دلیل آنکه حرکت خودرو ها اغلب به سمت جلو است و این حرکت نسبت به حرکت رو به عقب با سرعت بیشتری انجام میگیرد، همواره فشار هوای بیرونی به شیشه عقب خودرو چندین برابر بیشتر فشار وارد میکند. تکیه گاه هر دو شیشه جلو و عقب در پشت شیشه و به سمت داخل خودرو قرار دارند. اما باتوجه به آنکه جهت فشار باد به شیشه جلو عکس شیشه عقب است همین امر باعث می‌شود که باد به راحتی بتواند آن را از جا بکند.درواقع زمانی که باد به شیشه جلو برخورد می‌کند، این شیشه همچنان روی چارچوب قرار گرفته و عملاً فشاری تحمل نخواهد کرد. فشار بادی که از داخل چارچوب به شیشه عقب وارد میشود چندین برابر شیشه جلو است و اگر این شیشه به تازگی جا انداخته شده باشد، به براحتی از جا کنده می‌شود. بر این اساس بعد از تعویض شیشه عقب اصلاً پنجره های طرفین خودرو را پایین نیاورید.
  • همانطور که گفته شد، ۴۸ ساعت نخست بعد از تعویض شیشه ابسیار مهم است و شما باید از انجام دادن یکسری کارها خودداری کنید. بعد از گذشت این زمان و پس از آنکه مطمئن شدید چسب های شیشه خشک شده‌اند، می‌توانید شیشه جا انداخته شده را تمیز کرده و چسب های نواری که جهت نگه داشتن آن به بدنه چسبانده شده‌اند را جدا کنید.برای از بین بردن جای چسب های نواری روی شیشه و بدنه خودرو از بنزین و یا مایع الکل استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این کار را پس از گذشت دو روز انجام دهید. در غیر این صورت با کوچکترین فشاری که جهت کندن چسب های روی شیشه بر آن اعمال می‌کنید شیشه جابجا شده و فرایند خشک شدن چسب با مشکل روبرو شود. حتی اگر شیشه دوباره در سر جای خود قرار گیرد به هیچ عنوان استحکامی قابل قبول نخواهد داشت.

راهکارهای مراقبت از شیشه

راهکارهای متنوعی برای نگهداری از شیشه خودرو وجود دارد. از جمله ساده‌ترین و در عین حال مهمترین مواردی که باعث می‌شود طول عمر شیشه خودروی شما بیشتر شده و از کیفیت آن کمتر نشود،عبارت است از:

  • تمیز نگهداری از شیشه

یکی از موارد مهمی که برای بیشتر شدن طول عمر وسایل مختلف اهمیت دارد این است که تمیز نگهداری شوند. البته اینکه فرایند تمیز کردن و شستشو چگونه باید پیاده سازی شده و انجام گیرد، بسیار حائز اهمیت است. برای مثال شستشوی بیش از حد یک لباس، در گذر زمان باعث از بین رفتن الیاف آن یشود.با اینحال شست و شوی بیش از حد روی اجسامی مانند شیشۀ خودرو، تاثیر منفی نداشته و حتی بهترین راه برای مراقبت و نگهداری از شیشه است. شیشه تمیز علاوه بر آنکه باعث بهبود دید راننده می‌شود، طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت. وجود ترک یا شکستگی های کوچک و موضعی روی چنین شیشه هایی راحتتر قابل تشخیص بوده و میتوان سریعاً نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کرد.

  • محکم نبستن درب خودرو

از جمله موارد مهم در نگهداری از شیشه، چگونگی بستن درب است. این حرکت باعث وارد شدن فشار به داخل خودرو و در نتیجه ایجاد فشار بر شیشه های خودرو می‌شود. ایجاد فشار بر روی شیشه ها میتواند باعث ترک خوردن آنها شود؛ اگر هم شیشه خودرو شما ترک داشته باشد ممکن است باعث شکستگی آن شود.

  • سالم بودن برف پاک کن برای نگهداری از شیشه

برف پاک کن ها نیز تاثیر بسزایی در سلامت و طول عمر شیشه ها دارند. برف پاک کن ها در خارج از محیط داخلی ماشین قرار دارند و ارتباط مستقیمی با مواردی مانند نور خورشید، باران، برف، گرد و خاک و … دارد. این اقلام دارای طول عمر خاصی میباشند. چراکه ارتباط مداوم با نور خورشید رفته رفته باعث از بین رفتن خاصیت برف پاک کن ها میشود و آنها را به یک سمباده تبدیل خواهد کرد.

  • نصب شیشه خودرو توسط افراد متخصص

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مراقبت و نگهداری از شیشه  این است که تعویض شیشه خودرو خود، حتماً این فرایند را به مجموعه های متخصص بسپارید. مدل های مختلف خودرو دارای شیشه های مخصوص به خودشان هستند.

  • آب بندی شیشه با چسب مخصوص

آخرین مورد جهت نگهداری صحیح از شیشه خودرو، آب بندی آن میباشد. فرایند آب بندی شیشه با استفاده از چسب های مخصوصی صورت می‌گیرد. اگر شیشه ها به خوبی آب بندی نشده باشند، نشتی داده و آب به داخل کابین خودرو وارد میشود.

جمع بندی

در این مقاله از نوین کار انواع شیشه و نکات بعد از نصب شیشه و هم چنین راه های مراقبت از شیشه های خودرو را به شما آموزش دادیم اما در نظر داشته باشید که حتما شیشه خودرو خود را از مراکزی که دارای کیفیت، گارانتی و همچنین اصالت کالا هستند خریداری کنید تا شیشه ای با کیفیت و دارای چسب هایی استاندارد داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار