۱۰ مورد مهم که در چک لیست خودرو قبل از سفر باید به آن توجه شود

چک لیست خودرو قبل از سفر
راهنمای مقاله

یکی از مهم ترین نکاتی که باید بدانید، نکات ایمنی خودرو قبل از سفر است تا بتوانید در طول مسیر با خیال راحت از سفر خود و رانندگی در جاده لذت ببرید، پس حتما ۱۰ مورد مهمی که در چک لیست خودرو قرار دارد را قبل از هر سفر بررسی کنید.

۱۰ مورد مهم چک ليست خودرو که قبل از سفر باید حتما توسط راننده خودرو بررسی شود عبارتند از:

  • بررسی لنت های ترمز و چک سیستم ترمز بررسی تاريخ لاستیک ها
  • تنظیم باد لاستیک ها و بررسی سالم بود لاستیک ها
  • بررسی سالم بودن لاستیک زاپاس و هم چنین چک تاریخ لاستیک زاپاس
  • درصورتی که از سرویس دوره ای قبلی مدت زمان زیادی گذشته است،مجدد تمامی موارد خودرو سرویس شود
  • بررسی ميزان آب رادیاتور و ضد یخ و شیشه شور
  • اطمینان از سلامت سستم برقی خودرو و چراغ ها و مه شکن های خودرو
  • همراه داشين تمامی تجهيزات ضروري مثل کپسول اتش نشانی و زنجیرچرخ و جعبه کمک های اولیه

بررسی لنت های ترمز و چک سیستم ترمز بررسی تاريخ لاستیک ها

از بین تمامی موارد بالا یکی از مهم ترين موارد چک لیست خودرو بررسی سیستم ترمز و لنت های خودرو می باشد.اگر لنت ترمز یا دیسک ترمز زمان تعوض آن رسیده است ، با وجود اینکه ممكن است تعويض آن زمان بر و هزینه بر باشد ،اما حتما آن ها تعویض کنید و سپس مجدد توسط یک متخصص قبل از سفر بررسی شود. فراموش نکنید که ترمز دستی و لنت آن را نیز بررسی کنید چون علاوه بر سیستم ترمز خودرو، ترمز دستی نیز یکی از ضروری ترین قطعات خودرو می باشد.

تنظیم باد لاستیک ها و بررسی سالم بود لاستیک ها

یکی از موارد مهم در چک لیست خودرو این است که قبل از هر سفری ،اطمینان حاصل کنید که لاستیک های خودرو به درستی باد شده اند.اگر باد لاستیک های خودرو شما از حالت استاندار خودرو شما ، که معمولا حالت استاندرد را در کاتالوگ خودرو یادداشت کرده اند، کمترباشدباعث افزایش مصرف سوفت و هم چنین فرسایش قطعات خودرو می شود.

هم چنین یکی دیگر از مواردی که باید در چک لیست خودرو حتما بررسی شود،بررسی آج لاستیک ها می باشد که باید حداقل ۱.۶ میلی متر از آن باقی مانده باشد که در صورتی که از این میزان کمتر باشد احتمال پنچر شدن و ترکیدن لاستیک ها و هم چنین لیز خوردن خودرو در روزهای بارانی و برفی، افزایش پیدا می کند.

بررسی سالم بودن لاستیک زاپاس و هم چنین چک تاریخ لاستیک زاپاس

پنچر شدن لاستیک ها در سفر می تواند یکی از محتمل ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است برای هرخودرو پیش بیاید. پس حتما فراموش نکنید که قبل از سفر از سالم بودن لاستیک زاپاس خودرو خود اطمینان حاصل کنید و هم چنین تاريخ تولید لاستیک ها و هم چنین وسایل زاپاس را چک کنید.

یکی از موارد اصلی در چک لیست خودرو این است که درصورتی که از سرویس دوره ای قبلی مدت زمان زیادی گذشته است، مجدد تمامی موارد خودرو سرویس شود

موتور خودرو، اصلی‌ترین بخش هرخودرو می باشد و حرکت خودرو، به آن بستگی دارد. بنابراین لازم است تمام قطعات آن قبل از سفر بررسی شود. البته اگر سرویس دوره‌ای خودرو را به موقع انجام می‌دهید و از سرویس دوره ای قبلی مدت زمان زیادی گذشته است مجدد قبل از سفر تمامی قطعات مثل شلنگ رادیاتور ،فیلتر هوا ، تسمه های خودرو و هم چنین روغن موتور و روغن گیربکس و باتری و دینام خودرو حتما چک شود.

بررسی ميزان آب رادیاتور و ضد یخ و شیشه شور

مایع خنک‌کننده رادیاتور، ترکیبی است از ضد یخ و آب. این ترکیب، عملکرد پیشرانه را اثربخش می سازد و از تجمع اسید در رادیاتور، جلوگیری می کند، این مورد نیز یکی از موارد حائز اهمیت در چک لیست خودرو است. از سوی دیگر، خرابی مایع خنک‌کننده رادیاتور یا همان ضد یخ، باعث می‌شود نقطه جوش کاهش پیدا کند و به خوبی فرآیند خنک‌کنندگی انجام نشود. پس میزان آب و ضد یخ رادیاتور را پیش از سفر چک کنید.همیشه مایع شیشه‌شور اتومبیل را قبل از سفر، بررسی کنید. دید شما به تمیز بودن شیشه خودرو بستگی دارد. در صورت کثیف بودن شیشه ،احتمال تصادف خودرو بيشتر می شود.

اطمینان از سلامت سستم برقی خودرو و چراغ ها و مه شکن های خودرو

از درست کار کردن تمامی چراغ‌ ها و سیگنال‌های روی ماشین اطمینان حاصل کنید. بوق و لامپ‌ها و مه شکن های خودرو را در صورتی که سوخته است حتما تعویض کنید. هم چنین قبل از سفر حتما برف پاک کن های  خودرو خود را چک کنید و از سالم بود آن ها و عدم نیاز به تعویض آن ها مطمئن شوید.

همراه داشين تمامی تجهيزات ضروري مثل کپسول اتش نشانی و زنجیرچرخ و جعبه کمک های اولیه

مطمئن شوید که تجهیزات اضطراری در خودرو خود دارید  که این تجهیزات عبارتند از: چرخ یدکی و ابزار اضطراری (چراغ قوه، پیچ گوشتی، انبردست و آچار) می باشد و هم چنین جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی است که بسیار کاربردی و مهم هستند.

و در نهايت باید بدانید که خودروی شما هر لحظه امکان خراب شدن دارد و گاهی مواقع رعايت نکات خیلی کوچک اما مهم، مانند چک لیست خودرو که در بالا ذکر کرده ایم می تواند باعث جلوگیری از خرابی خودرو شما در حین سفر شود. البته فراموش نکنید که بررسی تمامی نکات بالا را به یک فرد متخصص بسپارید.

ما در نوین کار می توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که چک خودرو شما در مجموعه توسط متخصصين مجرب در کوتاه ترین زمان ممكن صورت خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار