صفرشویی موتور خودرو چگونه انجام می شود و هزینه انجام آن چقدر است؟

صفرشویی موتور خودرو
راهنمای مقاله

موتورشویی خودرو از جمله خدماتی است که خواهان زیاد دارد و جزو خدماتی محسوب میشود که از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از مهم ترین قطعات هر خودرویی ، موتور آن می باشد به همين دليل موتورشویی باید به صورت اصولی انجام شود و از طرفی از مواد تخصصی متناسب با موتور هر خودرو نیز باید استفاده شود.

اگر خدمات موتورشویی به صورت اصولی و حرفه ای انجام نشود،احتمال اینکه آسیب جدی به موتور خودرو وارد شود بسيار زیاد خواهد بود.

پس حتما شستشوی موتور خودرو و یا همان موتورشویی را به دست سرویس کاری حرفه ای و متخصص بسپارید که در مورد تمام نکاتی که باید در موتورشویی رعایت شود دانش کافی داشته باشد و از بهترین روش و مناسب‌ترین مواد موتورشویی و پاک کننده داخل موتور خودرو استفاده کند.

صفرشویی ماشین چیست؟

صفرشویی خودرو را می‌توانیم در واقع شست‌وشوی بسیار مفصل و اصولی اجزای مختلف خودرو با استفاده از مواد و ابزار مخصوص تعریف کنیم.

در واقع از آنجایی که پس انجام تمامی مراحل ، خودرو همانند روز اول خود می شود به مجموع این خدمات صفرشویی گفته می شود . صفرشویی در واقع یک نوع شستن دقيق و اصولی خودرو است و بسیاری از کارواش‌ها خدمات صفرشویی خودرو را هم انجام می‌دهند.

در کارواش‌  معمولی، مواد و ابزار موجود به یک شیلنگ آب پرفشار، مقداری کف، یک جاروبرقی و یک دستمال میکروفایبر محدود است و ظاهر و کابین خودرو با استفاده از همین وسایل شسته می‌شود؛ اما صفرشویی ماشین به ابزار و مواد مخصوصی نیاز دارد به عنوان مثال مواد و ابزار مورد استفاده برای شستن روکش های صندلی‌  خودرو با مواد و ابزار شست‌وشوی داشبورد متفاوت هستند و هم چنین برای هرخودرو ممکن است جنس داشبورد متفاوت باشد مثلا ممكن است جنس آن از چرم های مختلف باشد و یا حتی از پلاستیک باشد.

صفرشویی قسمت‌های مختلف خودرو

هریک از قسمت‌های مختلف خودرو مثل بدنه، کابین و موتور، روش صفرشویی خاص خود را دارند که اگر هرکدام از این روش ها و هم چنین مواد مورد استفاده در هر روش طبق اصول نباشد ،ممكن است آسیب جدی به هریک وارد شود.

صفرشویی موتور خودرو چگونه انجام می شود؟

صفرشویی موتور خودرو در مقایسه با صفرشویی بدنه و کابین کار حساس‌تر و مهم تری است و نیاز به دقت و تخصص و مهارت بیش‌تری دارد. چون که قطعات برقی و حساس  خودرو در قسمت‌های مختلف موتور هستند که شست‌وشو غیراصولی آن‌ها می‌تواند باعث آسیب  رسیدن به کل مجموعه برق خودرو شود. صفرشویی موتور خودرو می‌تواند به وسیله آب، مواد نانو یا ترکیب مواد نانو و بخار انجام شود که در شست‌وشو با آب احتمال آسیب رسیدن به قطعات برقی زیاد است و ما استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنیم. همان مقدار که موتور شویی خودرو می‌تواند سودمند باشد، استفاده از آب و مواد نامناسب نتیجه کاملا معکوس دارد و اثرات مخربی بر جای می‌گذارد. در واقع نشت رطوبت به داخل قطعات برقی و الکترونیکی اتومبیل باعث ایجاد رسوب درون آن‌ها می‌شود. استفاده از مواد شوینده نامناسب، پاشیدن آب بافشار زیاد و بصورت مستقیم باعث آسیب رساندن به قطعات الکتریکی موتور ماشین می‌شود.

در حالی که استفاده از مواد نانو و بخار مطمئن‌تر است و هم چنین باید این موضوع را خاطر نشان کنیم که ما در مجموعه خودرویی نوین کار تمامی مراحل موتورشویی را با مواد نانو و بخار انجام می دهم تا این ضمانت را به شما بدهیم که به سیستم برقی خودرو شما هیچ گونه آسیبی وارد نخواهد شد.

انواع روش های موتورشویی

انواع روش های موتورشویی

موتور شویی نانو

شستشوی موتور ماشین با نانو به هیچ عنوان از آب و شوینده های معمولی استفاده نمی شود. این روش یک روش نوین جهت شستشوی موتور خودرو می باشد. مواد نانو موتورشویی کاملا با جنس قطعات موتور سازگاری دارند. اسپری موتورشویی نانو در واقع حلالی است که تمام اجرام و رسوبات نفتی و غیر نفتی را بدون کمترین خوردگی و آسیب از روی موتور پاک می کند. موتورشویی باید به وسیله اسپری موتور شوی مخصوص و دستگاه بخار نانو با دقت انجام شود. زیرا در کنار مزایای زیاد در صورت عملکرد ناصحیح و استفاده از مواد موتورشویی اشتباه ممکن است خسارات مالی زیادی و چه بسا جبران ناپذیری به اجزای موتور وارد شود.

موتور شویی خودرو با بخار

حرارت بالای بخار در موتور شویی خودرو موجب ذوب شدن تمام مواد روغنی و نفتی روی اجزای موتور خودرو می شود. همچنین در این روش تمام آلودگی هایی که در منافذ غیر قابل دسترس نفوذ کرده اند به وسیله حرارت بخار از بین می رود.

موتورشویی با آب

نفوذ رطوبت به داخل قطعات برقی خودرو ممکن است باعث ایجاد رسوب در داخل قطعات خودرو شود. همچنین استفاده از مواد شوینده غیر مناسب ممکن است به قطعات برقی آسیب وارد کند.

مراحل صفرشویی موتور خودرو به شرح زیر است

۱ – در اولين مرحله باید از سرد بودن موتور خودرو اطمینان حاصل کنید چون در صورتی که موتور خودرو در هنگام شست و شو گرم باشد، ریسک آسیب رسیدن به سيستم برقی خودرو بالا می رود.

۲ –در مرحله دوم تمامی اتصالات حساس خودرو از جمله اتصالات باتری خودرو باید جدا شود و تمامی منافذی که ممکن است از طريق آن و آب وارد موتور خودرو شود پوشیده شود.

۳ – مواد نانو مخصوص صفرشویی موتور را روی قسمت‌های کثیف موتور اسپری و چند دقیقه صبر می‌کنیم.

۴ –در مرحله چهارم با دستمال‌های مخصوص، چربی‌ها و آلودگی‌های موتور که در مواد نانو حل شده‌اند را تمیز می‌کنیم.

۵ – سپس در مرحله پنجم با استفاده از بخار آب کل موتور را شست و شو می‌دهیم.

۶ –سپس در مرحله آخر قسمت های در دسترس را با استفاده از دستمال ، خشک می کنیم ومنافذ بسته شده را باز و اتصالات باتری را مجدد متصل می‌کنیم.

چرا تمیزی موتور خودرو ضروری است؟

هنگامیکه چربی، گرد و غبار و جرم فراوانی سطح بیرونی موتور خودرو را در پوشانده باشد، باعث می شود دفع حرارت موتور خودرو به درستی انجام نگیرد. این عمل باعث بالا رفتن استهلاک موتورمی شود.

هم چنین یکی از خطرناک ترین مشکلاتی که  از عدم موتورشویی به موقع ممكن است بروز کند، آتش سوزی به دلیل انباشته شدن مواد نفتی و مشتقات آن است.

هنگام مراجعه به تعمیرگاه برای برطرف کردن نقص فنی ،باید تعمیرکار برای بازدید از خودرو و تشخیص مشکل، ابتدا درب موتور را باز کند تا ایراد را تشخیص دهد ولی اگر کثیفی موتور خودرو زیاد باشد، احتمال اینکه تعمیرکار هر گونه نشتی، ترک خوردگی، شکستگی و یا سولفاته شدن را تشخیص ندهد زیاد خواهد شد. پس بهتر است سالی یک بار موتورشویی اصولی خودرو انجام شود.

قیمت صفرشویی موتور خودرو

خدمات صفرشویی خودرو قیمت  ثابتی ندارد و بستگی به ميزان کثیفی سطح موردنیاز، ابزار و مواد مورد استفاده دارد. البته پس اگر قصد صفرشویی خودرو خود را دارید، بهتر است مراکز مطمئن‌ را انتخاب کنید و ما در مجموعه خودرویی نوین کار این اطمینان را به شما می دهیم کلیه خدمات با بهترین متریال توسط متخصص و قیمت مناسب انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار