یکبار برای همیشه!!! طول عمر سرامیک خودرو چند سال است؟

طول عمر سرامیک خودرو
راهنمای مقاله

سرامیک خودرو یکی از محصولات پوششی است که برای محافظت از بدنه خودرو ساخته و تولید شده است. پوشش سرامیکی بدنه خودرو طول عمر بیشتری نسبت به سایر محصولات حفاظتی دارد. ماندگاری این پوشش ها تا ۵ سال نیز می باشد. اما این ماندگاری به عوامل مختلفی بستگی دارد.

پوشش سرامیکی بدنه خودرو چیست؟

پوشش سرامیکی با ایجاد یک لایه محافظ بی رنگ بر سطح بدنه خودرو، علاوه بر زیبایی و درخشندگی که برای خودرو به ایجاد می کند، از آن در مقابل گرد و غبار، اشعه ماورای بنفش خورشید ،باران های اسیدی و سنگ ریزه ها محافظت می کند.همچنین پوشش سرامیکی بدنه خودرو، ویژگی ضد خش بودن و آب گریزی را بر روی سطح بدنه ایجاد می کند.

پوشش سرامیک خودرو هیچ تغییر رنگی در بدنه خودرو ایجاد نمی کند و فقط درخشندگی آن را بعلاوه ویژگی های گفته شده افزایش می‌دهد.این پوشش ها از جنس پلیمر می باشند و پیوند قوی ای با سطح بدنه خودرو ایجاد می کنند.

پوشش سرامیکی بدنه خودرو

انواع پوشش سرامیکی بدنه خودرو

یکی از مهمترین مواردی که در ماندگاری پوشش سرامیکی نقش دارد، جنس آن است. پوشش های سرامیکی در سه نوع مختلف تهیه و تولید می شوند که هر کدام دارای ویژگی ها و طول عمر متفاوتی با یکدیگر هستند.

  1. پوشش سرامیکی بدنه خودرو پلیمری: این نوع از سرامیک ها با ایجاد پیوند های قوی با سطح بدنه خودرو، جزیی از رنگ آن می شوند و خاصیت محافظتی و ضد خش بودن آنها بالاست. پوشش های پلیمری بخاطر نوع ساخت مولکول های محلول آن به این نام شناخته می‌شوند. این نوع از پوشش دارای حفاظت بیشتری است و باعث مقاوم شدن بدنه می گردد.
  2. پوشش سرامیکی بدنه خودرو کوارتزی: این نوع سرامیک ها درخشندگی بالایی دارند و به دلیل سختی ای که دارند، حفاظت خوبی از بدنه انجام می دهند. این پوشش ها باعث زیبایی منحصر به فرد بدنه خودرو می‌شود و همچنین به خوبی از سطح بدنه در مقابل آسیب حفاظت خواهد کرد. این محصولات از طول عمر بالاتری نسبت به سایر انواع برخوردار هستند.
  3. سرامیک هیبریدی: این نوع سرامیک ترکیبی از سرامیک پلیمری و کوارتزی است که به لحاظ ماندگاری همانند سرامیک کوارتزی می باشد و از خاصیت بالای محافظتی نسبت به سرامیک پلیمری نیز برخوردار است.

عوامل موثر در ماندگاری پوشش سرامیک

  1. نحوه اعمال پوشش سرامیکی بر روی بدنه: پوشش دهی سطح خودرو توسط سرامیک بدنه، کار تخصصی و مهمی است. اگر شما در این کار از تجربه کمی برخوردار باشید، امکان دارد هنگام انجام کار، تمام نقاط خودرو تحت پوشش قرار نگیرد یا پوشش نازک و ضعیفی بر روی بدنه اعمال شود. این موارد موجب می گردد با گذشت زمان و استفاده از سرامیک، سطح آن نازک تر شده و زودتر از بین رود. بنابراین دقت کنید هنگام استفاده، تمام نقاط بدنه خودرو به خوبی سرامیک شود و مقدار سرامیک مصرفی نیز از حد نیاز کمتر نباشد.
  2. شستشوی خودرو: یکی از مواردی که در شستشوی خودرو پس از سرامیک باید رعایت شود اما توجهی به آن نمی شود. پاک کردن خودرو با دستمال خشک و زبر است. در حالی که پوشش سرامیکی ضد گرد و غبار بوده، اما ذرات بسیار ریز خاک که با چشم دیده نمی شوند، بر روی آن می ‌نشینند. زمانی که با پارچه زبر و خشک خودرو را پاک می کنید، منجر به ساییدگی و نازک شدن پوشش سرامیکی شده و ماندگاری و طول عمر آن را کاهش می دهد.
  3. شرایط آب و هوا: آب و هوای معتدل بهترین آب و هوا برای ماندگاری بالای این محصول است. در شهر های صنعتی آب باران اسیدی، ماندگاری سرامیک را کاهش می دهد و در شهر های کویری، شدت آفتاب موجب کاهش طول عمر این محصول می گردد. البته این تاثیرات زیاد نیست ولی یکی از موارد کاهش ماندگاری سرامیک ها می باشد.
  4. شرایط محیطی: برای این که پوشش سرامیک ماندگاری مناسبی داشته باشد، محل اجرای آن باید عاری از هرگونه گرد و خاک، رطوبت و دارای دمای متعادل باشد. استفاده از تجهیزاتی مثل اشعه IR کمک می‌کند که لایه سرامیکی سریع‌تر خشک شده و در معرض آسیب نباشد.
  5. کیفیت سرامیک: شاید بتوان گفت اصلی‌ترین نکته در ماندگاری سرامیک خودرو، کیفیت سرامیک انتخابی است.

بالاترین میزان ماندگاری سرامیک خودرو

حداقل میزان ماندگاری سرامیک خودرو یک سال و بیشترین میزان آن ۵ تا ۷ سال است. البته باید توجه داشت که افزایش مدت زمان ماندگاری سرامیک خودرو ارتباط مستقیم با عواملی که در حفظ و نگهداری از خودرو سرامیک شده بیان کردیم، خواهد داشت.

جمع‌بندی

سرامیک خودرو دارای ویژگی هایی مثل درخشندگی، جلای رنگ بدنه و محافظت آن از عوامل آسیب زایی چون اشعه UV، گرد و خاک، نفوذ مواد شیمیایی، ایجاد خط و خش‌های سطحی و… به همراه دارد. با این وجود مهمترین نکته در استفاده از این خدمت، مدت زمان ماندگاری آن است.

ماندگاری سرامیک خودرو به عوامل زیادی چون کیفیت مواد، کیفیت اجرا، چگونگی نگهداری، شرایط محیطی، نوع سرامیک و… بستگی دارد.اما به طور کلی سرامیک های یک ساله و ۵ ساله در بازار متداول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار