بهترین راه نگهداری خودرو صفر با 4 روش کم هزینه

نگهداری خودرو صفر
راهنمای مقاله

خیلی از افراد که خودرو صفر خریداری می کنند خیلی دوست دارند تا خودرو صفر خود را به مانند روز اول نگهدارند.در واقع خودرو هم به مانند خیلی از لوازم شخصی نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارد. خرید یک خودرو صفر کیلومتر، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی است. اما این حس خوب، زمانی کامل می‌شود که از خودروی خود به درستی مراقبت کنید و عمر مفید آن را افزایش دهید. در این مقاله، به نکات مهمی در خصوص نگهداری خودرو صفر می‌پردازیم.

آب‌بندی خودرو

آب‌بندی خودرو

یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری خودرو صفر، آب‌بندی آن است. در این فرآیند، قطعات مختلف موتور و سایر اجزای خودرو به طور هماهنگ با یکدیگر جا می‌افتند. برای آب‌بندی صحیح، به نکات زیر توجه کنید:

  1. در 1000 کیلومتر اول، از رانندگی با سرعت بالا و شتاب‌گیری ناگهانی خودداری کنید.
  2. از کولر خودرو در 1000 کیلومتر اول استفاده نکنید.
  3. بار سنگین با خودرو جابه جا نکنید.
  4. به موقع روغن موتور را تعویض کنید.

سرویس دوره‌ای

رعایت برنامه سرویس دوره‌ای، از دیگر نکات کلیدی در نگهداری خودرو صفر است. در این برنامه، که توسط شرکت سازنده خودرو تعیین می‌شود، تعویض روغن، فیلترها و سایر قطعات مصرفی، در زمان‌های مشخص انجام می‌شود.

رانندگی صحیح

رانندگی صحیح

عادات رانندگی شما، نقش مهمی در سلامت و طول عمر خودروی‌تان دارد. به نکات زیر در خصوص رانندگی صحیح توجه کنید:

  1. از ترمز ناگهانی و شتاب‌گیری‌های بی‌مورد اجتناب کنید.
  2. در هنگام رانندگی، به چراغ های پشت آمپر توجه کنید.
  3. از رانندگی در مسیرهای ناهموار و پر دست‌انداز خودداری کنید.
  4. در هنگام عبور از سرعت‌گیرها، احتیاط کنید.

نظافت خودرو

به نکات زیر در خصوص نظافت خودرو توجه کنید:

  1. به طور مرتب، داخل و خارج خودرو را تمیز کنید.
  2. از مواد شوینده مناسب برای شستشوی خودرو استفاده کنید.
  3. از پولیش خودرو و واکس برای حفظ رنگ خودرو استفاده کنید.
  4. لاستیک‌ها را به طور منظم باد بزنید و بالانس کنید.

برای مراقبت از خودرو صفر٬ این نکات مهم را همیشه به خاطر داشته باشید و رعایت کنید:

  1. باید دقت داشته باشید که خودرو های خود را وارد جاده های بی کیفیت و خاکی خود نکنید. اگر هم مجبور به رانندگی در جاده های بی کیفیت و خاکی شدید کاملا دقت کنید و بسیار آهسته و آرام از جاده عبور کنید.
  2. سعی کنید خودرو خود را همیشه تمیز نگهدارید چون و وجود آلودگی در خودرو شما باعث صدمه زدن به رنگ خودرو شما می شود.برای تمیز کردن خودرو خودتان هم بهتر است که از مواد و دستمال های حوله ای با کیفیت و مرغوب استفاده کنید.
  3. دقت کنید که خودرو خود را در جایی پارک نکنید که در معرض آلودگی و نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد. تابش مستقیم نور خورشید به پوشش بدنه خودرو شما آسیب میزند.
  4. از محکم بودن اتصالات موتور خودرو خود مطمئن باشید به صداهای  خروجی خودرو خود توجه داشته باشید ، بسیاری از این صدا ها در اثر مشکلات فنی است.
  5. فشار باد لاستیک های خود را حداقل ماهی یک بار بررسی کنید.میزان فشار باد توسط شرکت ها در پشت درپوش درب باک بنزین و یا داخل درب صندوق عقب خودرو نوشته شده است وباید دقت داشته باشید. تعمیرکاران سیار امداد خودرو هم توصیه می کنند که باد های چرخ خود را بررسی کنند و اگر لرزش فرمان احساس کردند با بالانس کردن چرخ ها این مشکل حل می شود.
  6. میزان عاج لاستیک‌ها را کنترل نمایید

همان طور که می‌دانید، لاستیک‌ها انواع مختلفی دارند و لاستیک‌های متفاوتی برای فصول و شرایط آب و هوایی وجود دارد. احتمالا توجه کرده‌اید که برخی خودروهای مسابقه‌ای لاستیک‌های متفاوتی از آنچه ما در خودرو خود استفاده می‌کنیم، دارند. علت این اتفاق به میزان چسبندگی لاستیک و جاده بازمی‌گردد.

  1. لاستیک‌ها را چرخانده و بالانس آنها را چک کنید

بالانس و هم‌تراز بودن لاستیک‌ها از مهم‌ترین موارد در نگهداری پایه خودرو هستند چراکه نقش مهمی در مصرف سوخت و ایمنی خودرو ایفا می‌کنند. بنابراین همواره باید بالانس چرخ‌های خود را پس از کیلومترهای مختلف که کمپانی اعلام می‌کند، تنظیم کنید و آنها را در بهترین شرایط حفظ کنید.

گرد ترمز را از روی چرخ‌ها پاک کنید. منظور از گرد ترمز، موادی است که در اثر ترمزگیری‌های فراوان از لنت یا دیسک‌ها خارج شده و بر روی چرخ می‌نشیند. البته این گرد تاثیر مستقیمی بر روی عملکرد سیستم ترمز ندارد اما کمی در ظاهر خودرو تاثیر منفی می‌گذارد. برای تمیز کردن این گرد، از اسفنج مرطوب‌شده با آب سرد استفاده کنید.

  1. تسمه موتور و دنیام را کنترل کنید

وظیفه موتور تنها تولید قدرت و انتقال آن به چرخ‌ها نیست بلکه موتور نیروی لازم برای فعالیت سایر بخش‌ها را هم تامین می‌کند. این همان کاری است که تسمه‌ها انجام می‌دهند. آنها نیرو را از میل لنگ به بخش‌هایی چون آلترناتور، کمپرسور سیستم تهویه، هیدرولیک فرمان، پمپ آب و هر بخش دیگر مرتبطی انتقال می‌دهند.

تسمه‌ها وظیفه مهمی را بر عهده دارند و پارگی آنها می‌تواند هزینه‌های سنگینی را بر دوش مالک بگذارد. چک کردن مداوم تسمه‌ها امری ضروری است اما در حالت عادی باید تسمه دینام هر 40 هزار کیلومتر و تسمه تایم هر 60 هزار کیلومتر کنترل شود. این میزان در خودروهای مختلف، متفاوت است.

  1. میزان روغن‌ها را چک کنید

خودرو شما بخش‌های مکانیکی مختلفی دارد که با یکدیگر در اصطکاک هستند. اصطکاک موجب ایجاد گرما و در نتیجه کاهش چشمگیر عملکرد موتور می‌شود. علت استفاده از روغن همین است و باید روغن‌های مختلف به ویژه روغن موتور را به شکل مرتب کنترل نمایید.

  1. سطح مایع خنک‌کننده را چک کنید

همان طور که روغن برای از بین بردن اصطکاک به کار برده می‌شود، مایع خنک‌کننده هم برای جلوگیری از بالا رفتن بیش از حد دما در نظر گرفته شده است. این همان کاری است که رادیاتور و مایع داخل آن انجام می‌دهند. اگر این مایع به مقدار کافی و در شرایط مناسب وجود نداشته باشد، عملکرد سیستم خنک کننده دچار مشکل شده و در شرایط بد، می‌تواند موجب ایجاد آسیب‌های جدی به موتور شود.

  1. میزان مصرف سوخت را کنترل نمایید

عملکرد موتور تحت تاثیر موارد زیادی قرار دارد. موارد تخصصی زیادی در مورد موتور وجود دارد اما راحت‌ترین کاری که می‌توان برای آن انجام داد، مشاهده میزان مصرف سوخت است.

اندازه گیری مصرف سوخت هم چندان سخت نیست و اگر تعداد دفعات مراجعه شما به پمپ بنزین بدون تغییر در رفتارهای رانندگی بیشتر از حالت عادی است، این به این معناست که مصرف سوخت موتور خودرو شما افزایش پیدا کرده است. البته افزایش مصرف سوخت می‌تواند دلایلی چون تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها و حمل بارهای اضافی هم داشته باشد.

  1. فیلتر هوای موتور را تعویض کنید

عملکرد موتور با استفاده از ترکیب سوخت و هوا صورت می‌گیرد و هوای واردشده به موتور باید عاری از هرگونه مواد باشد. در غیر اینصورت، موتور دچار ایراداتی چون کاهش قدرت و صداهای غیرمعمول می‌شود. فیلتر هوای موتور باید در بازه‌های زمانی مختلف طبق دستورالعمل کارخانه تعویض شود.

تعویض فیلتر هوای موتور کار چندان سختی نیست اما بستگی به نوع خودرو شما دارد. اگر شخصا امکان این کار را ندارید، باید برای تعویض آن به مکانیک مراجعه نمایید.

  1. شمع‌های موتور را تعویض کنید

اگر موتور خودرو شما احتراق مناسبی ندارد و یا دچار لگد می‌شود، این احتمال وجود دارد که شمع‌ها کاربرد خوب خود را از دست داده باشند. ایراد در شمع‌ها، می‌تواند شتاب خودرو را کاهش دهد، در استارت زدن مشکل ایجاد کند و مصرف سوخت را افزایش دهد.

بهتر است شمع‌ها را در هر 50 هزار کیلومتر تعویض کنید اما شمع‌هایی وجود دارد که به دلیل تکنولوژی ساخت بالا، تا 160 هزار کیلومتر هم قابلیت استفاده را دارند. باز هم تاکید می‌کنیم که بهترین زمان تعویض شمع‌ها توسط کارخانه اعلام شده است.

تعویض شمع‌ها کار سختی نیست و در صورت در اختیار داشتن ابزار مناسب، امکان پذیر است. در غیر اینصورت نزد مکانیک ماهر بروید.

  1. بنزین با عدد اکتان پیشنهادشده کارخانه را استفاده نمایید

یک ایده وجود دارد که استفاده از بنزین با اکتان بالاتر، قدرت موتور را افزایش می‌دهد. این طرز فکر به صورت کلی صحیح است اما نه در مورد همه خودروها. خودروهای مسابقه‌ای و موتورهای آنها با نسبت تراکم بالا ساخته شده‌اند و استفاده از بنزین با اکتان پایین موجب از بین رفتن عملکرد خوب آنها می‌شود. اما عامه مردم این موضوع را در مورد خودرو خود هم صحیح می‌دانند در صورتی که باید در این مورد تجدید نظر کرد.

بهتر است برای خودرو روزمره خود، از همان بنزینی استفاده کنید که کارخانه سازنده توصیه کرده و نیازی نیست که پول بیشتری برای استفاده از بنزین با اکتان بالا پرداخت کنید.

  1. دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ یکی از مهم ترین سیستم های مورد استفاده در خودروست که غالبا در خودرو های دنده ای بکار می‌رود و در نگهداری خودرو بسیار مهم است. دیسک و صفحه یکی از پر مصرف ترین قطعات بکار رفته در سیستم کلاچ خودرو است و از اصلی ترین اجزای مصرفی در اتومبیل های دنده ای محسوب می‌شود. سیستم کلاچ خودرو به بخش جلویی یا همان موتور خودرو اتصال پیدا کرده است. این سیستم میان موتور و جعبه دنده قرار دارد و به رابطی به نام پدال کلاچ متصل شده است.

به طور کلی اکثر دیسک و صفحه‌های خودروهای امروزی در فاصله بین کارکرد 100 هزار تا 150 هزار کیلومتر احتیاج به تعویض پیدا می‌کنند. نگهداری زیاد پا روی کلاچ، باعث درگیری طولانی مدت صفحه کلاچ شده و تخریب آنرا سریع تر میکند.

  1. سیلندر خودرو

سیلندر خودرو قسمتی از موتور خودرو است که در هسته مرکزی آن قرار دارد. با انفجار سوخت در این مکان نیروی محرکه اتومبیل تامین می‌شود.این قطعه نقش مهمی در موتور ایفا می‌کند . در صورت خرابی سیلندر سوخت به داخل موتور نفوذ کرده و منفجر می‌شود و آب و روغن را از بین می‌برد. در این وضعیت می‌توان گفت که موتور دیگر از کار افتاده است. عدم حرکت متوازن پیستون ها، موجب احتراق ناقص سوخت شده و به سیلندر خودرو آسیب خواهد زد.

17. شمع خودرو

شمع خودرو یکی از اجزایی که است که روی موتور و در واقع بر روی سر سیلندر قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین اجزا در فرایند احتراق خودرو است که باید در نگهداری خودرو به آن توجه کنید. شمع ماشین با دریافت ولتاژ بالا، عمل جرقه زنی در محفظه سیلندر را انجام می‌دهد.

جمع بندی

۱۷ نکته ای که در این مقاله به آن اشاره کردیم موارد است که پس از خرید خودروی صفر باید آن را رعايت کنید تا به مرور زمان خودرو شما دچار اصطحلاک و افت قیمت زیادی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار