4 راهکار محافظت از رنگ خودرو با ساده ترین روش ها

محافظت از رنگ خودرو
راهنمای مقاله

کیلر آخرین لایه رنگ بدنه خودرو است که وظیفه نگهداری و حفاظت ازرنگ بدنه خودرو  را بر عهده دارد. بدون وجود کیلر رنگ مقاومتی ندارد و اگر کیلر از بین برود دیگر لایه ای به عنوان محافظ بر روی بدنه خودرو وجود نخواهد داشت و آفتاب سوختگی و دیگر مشکلات برای خودرو زودتر از حالت عادی رخ میدهد.

هنگامی که خودرو در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد دچار آفتاب سوختگی می شود که اصلی‌ترین دلیل آسیب دیدگی رنگ خودرو محسوب می شود. بنابراین محافظت از رنگ خودرو بسیار حائز اهمیت بوده و بی توجهی به آن میتواند باعث اکسید شدن رنگ خودرو شده و به مرور زمان صدمات جبران ناپذیر به رنگ خودرو وارد کند. واکس و پولیش باعث درخشش بیشتر رنگ خودرو شده و می‌توانند خط و خش روی بدنه را تا حدود زیادی از بین ببرند و باعث می‌شوند تا گرد و خاک کمتری روی خودرو بنشیند، که از مهم‌ترین مواردی است که باید برای حفاظت و نگهداری از خودرو در نظر داشت.

عوامل از بین برنده رنگ بدنه خودرو

  • باران های  اسیدی : قطره های باران که معمولا روی خودرو می‌مانند و به آنها بی توجهی میکنیم و خشک می‌شوند، اینها همان باقیمانده های باران اسیدی است .
  • شیره درختان و فضولات پرندگان : پس از مدتی بعد از پاک کردن شیره درختان و فضولات پرندگان از بدنه خودرو متوجه میشوید که رنگ بدنه خودرو آسیب دیده است در واقع فضولات پرندگان به خاطر ساختار اسیدی که دارند باعث سوختگی کیلر بدنه خودرو می شوند.
  • اکسید شدن : اکسید شدن در خودروهایی که لایه شفاف ندارند پررنگ تر است و می‌تواند  در اثر واکنش های شیمیایی محیط اطراف به رنگ خودرو آسیب جدی بزند.
  • اشعه خورشید : خودروهایی که دارای لایه شفاف هستند اکسید شدن در آنها به کندی پیش میرود. اما به هر حال اشعه خورشید به عنوان مهم ترین عامل در خراب شدن و از بین رفتن این لایه شفاف است.
  • واکس و پولیش نامناسب : بعضی از واکس‌ها و پولیش‌ها استاندارد نبوده و دارای مواد نفتی هستند که می‌توانند به سطح رنگ آسیب بزنند.
  • مایع شست و شوی نامناسب : بسیاری خودرو خود را با مایع ظرفشویی می‌شویند که باعث صدمه به رنگ بدنه می‌شود. درصورتیکه مایع ظرفشویی برای پاک کردن چربی و روغن ساخته شده است. این مواد واکس محافظ رنگ را از بین برده و باعث میشود رطوبت موجود در قطعات لاستیکی و پلاستیکی از بین ببرد.

راه های نگهداری از رنگ بدنه خودرو

برای نگهداری از رنگ بدنه خودرو در برابر انواع آلودگی ها و در نهایت اکسید شدن راهکارهای موثری وجود دارد که عبارتند از:

  • تهیه چادر : اگر به نگهداری از رنگ بدنه خودرو خود اهمیت میدهید باید از چادر برای محافظت از رنگ خودرو استفاده کنید. بخصوص برای مواقعی که ماشین‌تان در فضای باز و زیر نور خورشید پارک می‌کنید.
  • شست وشو درست خودرو : بدنه خودرو را به خوبی بشویید و یا کارواش ببرید، منتظر نباشید که خودرو کثیف و آلوده شده باشد. بهتر است زمان مشخصی برای شستشوی خودرو داشته باشید. خودرو باید از هرگونه آلودگی که روی بدنه آن باقی مانده تمیز شود. این آلودگی ها فقط شامل گرد و خاک نمی‌شوند و آلودگی‌های دیگری را در خود دارد همانند چربی، اثر انگشت، برخورد حشرات ریز به بدنه و بسیاری موارد دیگر.
  • ترمیم رنگ بدنه خودرو : روی بدنه خودروتان دنبال آسیب دیدگی رنگ یا خط و خش بگردید. اگر این آسیب کم باشد می‌توانید با مواد ترکیبی آن را ترمیم  کنید تا به مرور زمان بیشتر نشود.
  • از محافظ رنگ استفاده کنید : بعد از اتمام مواردی که گفته شد میتوان از ماده‌ای به نام محافظ استفاده کرد. این ماده می‌تواند از رنگ بدنه خودرو برای مدت طولانی محافظت کند و اشعه خورشید را هنگامی که به بدنه ماشین می‌تابد را به خوبی منعکس کند. این کار باعث می‌شود دیرتر بدنه خودرو رنگ پریده شود هر چند با رعایت نکاتی که گفته شد تا حدود زیادی می‌توانید از رنگ پریدگی بدنه خودرو جلوگیری کنید. سرامیک کردن بدنه خودرو یکی موثرترین راههای محافظت از رنگ خودرو است. همینطور میتوانید روی خودرو کاور بیرنگ بدنه خودرو بچسبانید که جلوه خاصی به خودرو خواهد داد.

مزایای استفاده از واکس بدنه خودرو

  • واکس خودرو از موادی تشکیل شده است که داخل سوراخ‌های میکروسکوپی بدنه خودرو نشسته و آنها را پر می‌کند و باعث صاف و شفاف شدن بدنه خودرو می‌شود.
  • از رنگ خودرو در برابر اشعه خورشید محافظت کرده و مانع از کم رنگ شدن و یا تغییر رنگ بدنه می‌شود.
  • واکس خودرو با پوشاندنسوراخ‌های میکروسکوپی بدنه از ورود هوا و رطوبت به داخل آنها جلوگیری کرده و مانع از زنگ زدگی و خوردگی بدنه خودرو می‌شود.

مزایای پولیش کردن

پولیش خودرو از موادی سمباده مانند تشکیل شده است که باعث میشود تا یک لایه بسیار نازک رنگ از روی سطح بدنه خودرو برداشته شود. به همین دلیل پولیش خودرو باعث از بین رفتن خط و خش های سطحی خودرو شده و باعث درخشش و شفاف شدن رنگ خودرو میشود. علاوه بر آن پولیش به دلیل صیقلی کردن بدنه خودرو مانع از نشستن گرد و غبار بر روی خودرو میشود. درصورتیکه که عمق خط روی بدنه زیاد باشد، پولیش کاری باعث کمتر شدن عمق آن میشود. بسته به هدف پولیش کاری، باید از مواد و روش مناسب پولیش کاری استفاده کرد تا به رنگ خودرو آسیب نرسد.

مزایای پولیش کردن بدنه خودرو

روش های پولیش کاری بدنه خودرو

پولیش کردن خودرو به دو روش پولیش دستی و پولیش دستگاهی انجام میشود. هریک از این روش ها نسبت به هم مزیتی ندارند زیرا هر یک از این دو روش کاربردهای خاص خود را دارند. در واقع باید با توجه به شرایط خودرو روش پولیش کردن را انتخاب کرد. زمانی که قسمتی از بدنه‌ خودرو تو رفتگی داشته باشد استفاده از روش پولیش دستگاهی کارایی ندارد بلکه در این مورد روش پولیش دستی بهتر و کاربردی‌تر است.

مراحل پولیش زدن دستی خودرو

  • خودرو را به خوبی بشویید و خشک کنید. شستن خودرو قبل از پولیش کردن الزامی است. در صورتی که بر روی بدنه‌ خودرو ماده ای اضافی و کثیفی وجود داشته باشد ممکن است با پولیش کردن روی بدنه خط و خش بیفتد.
  • مساله ای که در پولیش کردن خودرو حائز اهمیت است انتخاب درست نوع پولیش است. پولیش ها با توجه به کاربردشان شدت زبری و نرمی متفاوتی دارند. پولیش چیزی به رنگ و سطح بدنه خودروی شما اضافه نمیکند بلکه لایه ای نازک از سطح را حذف میکند. یک پولیش همانطور که میتواند خودروی شما را زیبا کند در صورت انتخاب و استفاده نادرست میتواند به خودروی شما آسیب برساند.
  • درهنگام پولیش کاری سطح بدنه خودرو نباید داغ باشد و به دور از نور مستقیم خورشید باشد. داغ بودن بدنه خودرو و یا سرد بودن بیش از حد باعث ماسیده شدن پولیش روی بدنه خواهد شد و کار را سخت میکند.
  • مقداری از پولیش را روی قسمتی از بدنه بزنید و سپس با استفاده از یک دستمال پولیش را با کمی فشار در سطح بدنه بمالید. همه خراشها با پولیش قابل ترمیم نمیباشند در صورتی که عمق آنها بیشتر از ضخامت لایه بیرونی باشد ممکن است با استفاده از پولیش بتوان خراش های ایجاد شده را کوچکتر کرد.
  • پس از اتمام کار سطح پولیش شده را با یک پارچه یا حوله نرم خشک و تمیز کنید.

مراحل پولیش زدن با دستگاه

  • در روش پولیش ماشینی هم در ابتدا باید ماشین شسته و خشک شود. روش صحیح شستشوی ماشین را حتما مطالعه کنید
  • یک پد پولیش نرم را کمی مرطوب کنید و نیازی به خیس‌کردن کامل پد نیست مقداری رطوبت کافی است.
  • پد را روی دستگاه پولیش گذاشته و مواد لازم برای پولیش کردن را روی پد بزنید. همان‌طور که در بالا نیز گفته شد باید از پولیشی که برای بدنه‌ خودروی شما مناسب‌ تر است استفاده کنید.
  • دستگاه را به بدنه خودرو نزدیک کنید. دستگاه را در دور آرام بگذارید و بر روی قسمت موردنظر قرار دهید. به دستگاه فشار وارد نکنید زیرا فشار زیاد بر دستگاه باعث از بین رفتن رنگ خودرو می‌شود.
  • دستگاه را همانند پولیش دستی حرکت دهید تا زمانی که خط‌ و‌خش‌های موردنظر از بین نرفته دستگاه را از بدنه جدا نکنید. در بخش‌هایی از بدنه خودرو که حساسیت بیشتری دارند کمتر فشار وارد کنید.
  • در آخر با دستمال مناسب بدنه خودرو را تمیز کنید.

استفاده از سرامیک بدنه

پوشش سرامیکی در واقع با رنگ خودرو پیوند شیمیایی برقرار می کند.پوشش سرامیک خودرو در واقع یک پلیمر مایع در مقیاس نانو است. که اگر به درستی روی رنگ اتومبیل اعمال شود می تواند تا 5 سال دوام داشته باشد.

وجود این روکش باعث محافظت از رنگ خودرو در برابر اشعه UV، شرایط آب و هوایی بد، سنگ ریزه ها و جاده های نامناسب، فضولات پرندگان، خراشیدگی ها و شن می شود.این روکش ها سال ها باقی می مانند و با شستشوهای با آب فشار بالا از بین نمی روند.

استفاده از سرامیک بدنه

محافظ بدنه خودرو

قرار گرفتن خودرو در برابر تابش نور خورشید، تماس بدنه با اشیای نوک تیز و همچنین قرار گرفتن مواد شیمیایی مختلف روی بدنه آنها همگی باعث میشوند تا رنگ به مرور دچار آسیب شود. به دلیل اهمیت بسیار زیاد رنگ بدنه و تاثیر فوق العاده آن بر جلوه ظاهری و ارزش مادی خودرو لازم است به شیوه های مختلف از آن محافظت از رنگ خودرو شود. محافظ بدنه خودرو نوعی لایه پوششی می باشد که روی رنگ اصلی ماشین قرار گرفته و استحکام و مقاومت آن را در برابر عوامل محیطی افزایش می دهد.

محافظ بدنه خودرو

به چند دلیل از محافظ رنگ بدنه خودرو استفاده می کنیم  که مهم ترین آنها عبارتند از:

  • حفظ ارزش مادی خودرو به دلیل جلوگیری از ایجاد خط و خش و رنگ پریدگی بدنه
  • کاهش هزینه های نگهداری خودرو و عدم نیاز به شستشوی مداوم و استفاده از خدمات کارواش
  • امکان تغییر رنگ بدنه خودرو بدون صافکاری pdr و رنگ آمیزی مجدد در کمترین زمان، همزمان با حفظ رنگ اصلی ماشین
  • جلوگیری از لک های آب روی بدنه خودرو پس از شستشو و بارش باران

پوشش محافظتی شفاف خودرو

از بهترین و مقاوم ترین انواع محافظ رنگ خودرو می توان به پوشش های محافظتی شفاف ppf اشاره کرد. این پوشش نوعی کاور خودرو سه لایه است که دارای خاصیت خود ترمیمی هستند. با قرار گرفتن این لایه ها بر روی رنگ اصلی می توان بدنه را در برابر خوردگی با مواد شیمیایی، آفتاب سوختگی و خط و خش مقاوم ساخت. خراشیدگی های روی این نوع محافظ، بدون گرما به مرور ترمیم شده و نیاز به جداسازی آنها و نصب لایه سالم جدید نخواهد بود.

پوشش محافظ رنگ خودرو گرافین

پوشش گرافین از جدیدترین انواع محافظ بدنه خودرو می باشد که بر پایه کربن بوده و ساختاری بسیار مقاوم و البته الاستیک را روی رنگ اصلی ماشین ایجاد می کند. کربن استفاده شده در این نوع محافظ باعث میشود ساختاری لانه زنبوری روی بدنه خودرو ایجاد شود و به همین دلیل سطح را آبگریز و براق نموده و تا ۵ سال ماندگاری و دوام دارند.

جمع بندی

نظافت خودرو و نگهداری از رنگ بدنه خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . واکس زدن خودرو به دلیل ایجاد یک لایه محافظ، از رنگ و بدنه خودرو در برابر خوردگی و رنگ پریدگی محافظت از رنگ خودرو کرده و شستشوی آن را راحت تر و سریع تر میکند. پولیش کردن خودرو باعث بهتر شدن ظاهر خودرو میشود ولی باید در انتخاب مواد پولیش و روش پولیش کاری دقت زیادی کرد تا به رنگ خودرو آسیب نرسد.

بنابراین بهتر است تا برای واکس و پولیش خودرو از متخصص آن کمک بگیرید.هم چنین استفاده از پوشش های محافظت از رنگ خودرو یا همان کاورها می تواند بدنه خودرو شما را بیشتر و مدت زمان طولانی تری در برابر آسیب های محیطی حفظ کند.

منبع : autoexpress

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار