مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو

مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو
راهنمای مقاله

رنگ کوره ای در دسته رنگ های صنعتی قرار می گیرد و کاربردهای بسیار زیادی دارد. رنگ کوره ای  را می توان به عنوان یکی از بهترین رنگ های صنعتی به حساب آورد. از این نوع رنگ در گذشته فقط برای تولیدات انبوه استفاده می شد، اما اکنون، در مصارف گوناگونی مانند رنگ کردن اجسام تزئینی و همچنین رنگ کردن لوازم یدکی خودرو استفاده می شود. در این مقاله از نوین کار به بررسی مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو خواهیم پرداخت.

رنگ کوره ای چیست؟

برای دانستن مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو، ابتدا باید بدانیم رنگ کوره ای چیست؟ رنگ کوره ای گزینه ای مناسب برای رنگ آمیزی سطوح فلزی محسوب می شود.بسته به نیاز و کاربرد می توانید نوع رنگ کوره ای را انتخاب کنید، امابهتر است که برای محصولات فلزی از نوع پودری استفاده کنید. نکته قابل توجه این است که کارگاه های تولید رنگ کوره ای، باید دمای محیط خود را بین ۲۳ تا۲۴ درجه نگه دارند.

رنگ کوره ای در اصل روشی است که برای بالا بردن کیفیت کار از آن استفاده می شود. کوره ای که در آن برای رنگ استفاده می شود، اتاق یا فضای ایزوله ای است که هیچ گونه ذرات و گرد و غبار در آن وجود ندارد و همچنین هوای تمیز اما بسیار کم در آن جریان دارد. در این روش برای جلوگیری از ذرات پراکنده، همین میزان هوای محدود نیز فیلتر می شود. در نتیجه رنگ، بدون تاثیر از عوامل محیطی روی قطعه یا بدنه پاشیده می شود.

دمای استانداردی که در کوره وجود دارد در ابتدا ۲۳ یا ۲۴ درجه است که در همه جای اتاق به طور یکسان این دما وجود دارد و به طور مرتب با سنسورها کنترل می شوند تا نوسان نداشته باشد. ثابت بودن دما باعث می شود تا فاصله بین مولکولی رنگ ها کمتر شود، استحکام آن بالا برود و رنگ بدنه یکدست شود. بعد از چند دقیقه که دما ثابت بود، آن را تغییر داده و تا ۶۲ درجه بالا می برند تا رنگ به پختگی و ظرافت خود برسد. این موضوع می تواند یکی از تاثیر گذار ترین مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو باشد.

رنگ کوره ای چیست؟

انواع رنگ کوره ای خودرو

مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو در دو نوع پودری و مایع تقسیم می شوند. هر کدام از این رنگ ها، ویژگی خاص خود را دارد و در موارد مختلفی مثل رنگ کردن گلگیر جلو، سپر، درب ماشین و.. کاربرد دارد.

  1. رنگ کوره ای پودری
  2. رنگ کوره ای مایع

رنگ کوره ای پودری، بهترین رنگ صنعتی

رنگ پودری مزیت های زیادی دارد که سبب پرطرفدار بودن آن می شود. این رنگ، به صورت پودرهای بسیار ریز و خشک تولید می شود و به وسیله دستگاهی مخصوص آن را با فشار زیاد بر روی سطح مورد نظر پخش می کنند تا سریع پخته شود و در نهایت رنگی با کیفیت و پایدار بدست آید.رنگ کوره ای پودری، بهترین نوع رنگ صنعتی است که بیشتر در صنایع فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین مرحله برای استفاده از رنگ پودری، زیرسازی مناسب می باشد که در چسبندگی رنگ روی سطوح مختلف تاثیر زیادی می گذارد. هم چنین زمان مورد نیاز برای حرارت دادن به پودرها ۱۰ دقیقه و دمای آن بالای ۲۰۰ درجه می باشد.

اگر به خدمات دیتیلینگ خودرو در تهران نیاز دارید همین حالا با کارشناسان نوین کار در ارتباط باشید.

معایب و مزایا رنگ کوره ای پودری

مزیت رنگ کوره ای پودری
  1. اگر رنگ پودری به درستی روی سطح پوشش داده شود، مقاوم تر از باقی رنگ ها عمل می کند و با ضربه یا خط، آسیب نمی بیند.
  2. این رنگ، به دلیل عدم استفاده از حلال هایی مانند تینر، به طبیعت و افراد آسیبی نمی رساند.
  3. در کارخانه ها هنگام تولید، سعی بر چسبندگی این نوع رنگ دارند که به همین دلیل، باعث مقاومت بالای آنها می شود.
  4. ضدآب بودن آن نسبت به سایر رنگ ها
  5. برای پوشش نقص های فلزات، می توان در دو مرحله رنگ آمیزی را انجام داد.
  6. قیمت به صرفه و ارزان نسبت به سایر رنگ ها
  7. شست و شوی آسان تر رنگ های کوره ای
  8. توانایی ترکیب شدن با انواع رنگ های دیگر
  9. دارای کیفیت و براقیت عالی
معایب رنگ کوره ای پودری
  1. به دلیل روش مذاب در هنگام تولید رنگ، شما نمی توانید بعد از اتمام تولید، آن را تغییر دهید.
  2. جامد بودن این نوع رنگ، هنگام پاشیده شدن بر سطح مورد نظر، کمترین ضخامت را (۲۵ میکرون) تشکیل می دهد، اما رنگ مایع قابلیت پوشش تا ۱۰ میکرون را دارد.
  3. بعد از رنگ آمیزی، قطعات را داخل کوره با دمای ۲۰۰ درجه قرار می دهند، در نتیجه امکان رنگ کردن قطعات خیلی بزرگ وجود ندارد.
  4. زمانی پخته یا خشک می شوند که دما به ۱۸۰ درجه سانتی گراد برسد.

رنگ کوره ای مایع

رنگ کوره ای مایع به وسیله پیستوله و کمپرسور بر روی سطوح مختلف پاشیده می شود. اگر تصمیم دارید برای رنگ آمیزی از رنگ کوره ای مایع استفاده کنید، باید مراحل آن را که شامل زیر سازی، اجرای رنگ پایه و گذاشتن پوشش محافظ روی آن است، رعایت کنید. همچنین لازم است بدانید، رنگ مایع مانند پودری، زمان و دمای مشخصی دارد. همچنین بعد از رنگ بدنه خودرو باید از خدمات پولیش خودرو در تهران بهره مند شوید تا رنگ بدنه خودریتان بیش از پیش بدرخشد.

مزایا رنگ کوره ای مایع

رنگ کوره ای مایع در مقایسه با سایر انواع رنگ ها، قیمت مناسب تری دارد و در برابر ضربه بسیار مقاوم است. از جمله مزیت های رنگ مایع عبارتند از:

  1. برای خشک شدن نیاز به زمان طولانی ندارد و حداکثر تا ۲۴ ساعت در هوای آزاد خشک می شود.
  2. اگر از رنگ راضی نبودید، می توانید آن را عوض کنید و رنگ دیگری را جایگزین آن کنید.
  3. نسبت به دیگر رنگ ها ارزان تر است، به همین دلیل در بیشتر کارها از این نوع استفاده می شود.
  4. برای استفاده از این نوع رنگ، لازم نیست تجهیزات یا وسایل گرانی را تهیه کنید.
  5. امکان استفاده برای تمامی سطوح مختلف
  6. نسبت به رنگ پودری، وزن کمتری برای لایه گذاری دارد.

معایب رنگ مایع کوره ای

از رنگ های کوره ای در صنایع مبلمان سازی و بخصوص ماشین سازی برای رنگ کردن سپر ماشین و اجزای دیگر خودرو استفاده می شود. یکی از معایب مطرح شده در مورد رنگ مایع این است که با قیمت های پایین و کیفیت کم ممکن است به فروش برسند.

نکات مهم در هنگام استفاده از رنگ کوره ای

  1. قبل از استفاده رنگ پودری بهتر است سطح مورد نظر را تمیز کنید.
  2. قبل از رنگ آمیزی، برای چسبندگی بیشتر سطح، سه مرحله پاک کردن چربی، زنگ زدایی وفسفاته کاری را انجام دهید.
  3. قبل از رنگ آمیزی، سطح موردنظر حتما باید صاف شود.

تفاوت رنگ فابریک خودرو و کوره ای چیست؟

به صورت کلی قطعات بدنه خودرو در واقع قسمت های رنگی بدنه خودرو معمولا در دو نوع مختلف به بازار عرضه می شوند:

  1. قطعات فابریک (بدنه رنگ فابریک)
  2. قطعات کوره ای (بدنه رنگ کوره ای)

قطعات رنگ فابریک خودرو

این قطعات در واقع بخش هایی از اتاق های رنگ فابریک تولیدی کارخانه می باشد و از اتاق صفر خودروی  کارخانه باز می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. در مواردی که بدنه خودروی شما دچار مشکل شود، می توانید برای جبران آن از قطعات فابریک استفاده کنید. یکی از تفاوت های قطعه فابریک با کوره ای این است که قطعات فابریک فقط برای خودروهایی کاربرد دارند که فقط ۳ سال از تولید آنها گذشته باشد تا بتواند افت خودرو را جبران کند.

نتیجه گیری

رنگ کوره ‌ای یک ظاهر خاص و جذاب به خودرو می دهد و همچنین این رنگ قدرت جذب نور بالایی دارد و باعث می‌شود خودرو در هر زاویه‌ای جذاب و شفاف به نظر برسد. این رنگ می‌تواند ترکیبی از فلزی براق و یا مات باشد که قدرت بازتاب نور کمتری دارد.هم چنین رنگ کوره‌ای به دلیل نیمه‌مات بودن، آلودگی و خطوط ناخواسته روی بدنه خودرو را کمتر آشکار می‌کند. این رنگ به طور کلی مقاومت بیشتری در برابر آلودگی، خطوط شستشو و خط و خش های سطحی دارد.

همچنین، خشک شدن رنگ کوره ای زمان بیشتری  می برد و نظر داشته باشید که رنگ کوره‌ای ممکن است نیاز به نگهداری و تعمیرات خاصی داشته باشد. برای نگهداری از رنگ بدنه خودرو می توان از خدمات سرامیک خودرو در تهران بهره مند شد. به طور کلی، مراقبت و نگهداری منظم، شستشوی دوره‌ای، استفاده از واکس و محصولات مراقبتی مناسب و جلوگیری از تماس با مواد شیمیایی قوی می‌تواند به حفظ و بهبود وضعیت رنگ کمک کند. امیدواریم این مقاله از نوین کار با موضوع “مزایا و معایب رنگ کوره ای خودرو” مورد توجه شما واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار