بادگیری بدنه خودرو چیست و چگونه انجام می شود؟

بادگیری بدنه خودرو
راهنمای مقاله

بادگیری کردن یکی از مراحل صافکاری و هم چنین از روش های قدیمی صافکاری جهت بهبود شکل بدنه خودرو می باشد. در این روش، صافکاری خودرو، از از طريق گرما دادن به ساختار فلزی بدنه خودرو است به طوری که با گرما دادن بدنه خودرو، ساختمان فلزی بدنه خودرو تغییر می کند و چکش خواری و فرم دهی بدنه خودرو راحت تر می شود. در این مقاله از نوین کار به بررسی بادگیری بدنه خودرو خواهیم پرداخت.

چه زمانی از بادگیری در صافکاری خودرو استفاده می شود؟

زمانی از این روش در صافکاری خودرو استفاده می شود که صافکار بعد از انجام مراحل صافکاری به نتیجه دلخواه و مطلوب نرسیده باشد. زمانی این اتفاق میافتد که بر اثر تصادف بدنه خودرو به شدت تغییر حالت داده باشد و یا با روش های معمول صافکاری نمیتوان تاب خوردگی و یا گره را صافکاری کرد در نتیجه در اینجور مواقع از روش بادگیری بدنه خودرو استفاده می شود.

در بادگیری بدنه خودرو با استفاده از یک وسیله گرماده به محل تاب خوردگی یا گره گرما می دهند. زمانی که به این محل گرما می دهند ساختار فلزی بدنه خودرو تغییر می کندو در نتیجه فرم پذیری فلز بیشتر می شود و صافکار می تواند به راحتی فرم دلخواه خود را به بدنه خودرو بدهد. دقیقا همان روشی که آهنگر ها برای فرم دهی و ساخت قطعه ای فلزی استفاده می کند.

آهنگر ها برای تثبیت حالت ایجاد شده در فلز آن قطعه را در آب قرار می دهند. در صافکاری خودرو هم از همین روش برای تثیبت فرم بدنه خودرو استفاده می کنند به طوری که بعد از گرما دادن و فرم دهی سريعا آن را به وسیله آب ریختن سرد می کنند و فرم جدید را تثبیت می کنند.این مرحله سرد کردن جزو مراحل مهم و حساس می باشد که باید به درست انجام شدن آن توجه ویژه داشت.

روش های صافکاری

  1. صافکاری بدون رنگ
  2. صافکاری با رنگ

انتخاب روش صافکاری به میزان آسیب بدنه‌ ی خودرو بستگی دارد. واضح است که هر چقدر آسیب به بدنه خودرو بیشتر باشد، این کار باید با دقت و تجهیزات بیشتری انجام گیرد. درنتیجه، برای تعیین روش صافکاری بدون رنگ و یا با رنگ، باید به میزان و شدت آسیب دیدگی خودرو توجه کنیم.صافکاری خودرو اغلب در دو مرحله چکش کاری و رنگ آمیزی انجام می‌گیرد. که این دو مرحله توسط ابزارآلات مخصوصی انجام می شود. آسیب هایی که در تصادفات به بدنه خودرو وارد می‌شود مثل تورفتگی ها، برآمدگی ها و همچنین خط و خش های ریز و درشت، توسط مهارت صافکار و وسایل باکیفیت برطرف می شود.

انواع صافکاری برای آسیب هایی سطحی و عمیق خودرو انجام می شود. جهت آسیب ها و صدماتی که در بدنه وجود دارد باید علاوه بر چکش کاری از رنگ آمیزی نیز جهت برطرف کردن آسیب وارده استفاده کرد. اما صدمات سطحی اغلب با مهارت صافکار ترمیم می‌شود و نیازی به رنگ آمیزی ندارد. بنابراین می توانیم انواع صافکاری خودرو را در دو نوع بدون رنگ و با رنگ در نظر بگیریم.

اگر به خدمات صافکاری PDR در تهران نیاز دارید با نوین کار در ارتباط باشید.

صافکاری با رنگ

در برخی از تصادفات، شدت ضربه وارده به خودرو به شدت زیاد است. بنابراین صافکار، پس از فرم دادن و صاف کردن قطعه مورد نظروارد مرحله نقاشی و رنگ می شود.در صافکاری با رنگ، تمام مراحل صافکاری بدون رنگ انجام می شود. فقط این دو در این تفاوت دارند که وسایل مورد استفاده در صافکاری با رنگ محکم تر و زمخت تر از صافکاری بدون رنگ است.

صافکاری با رنگ خود به سه بخش تقسیم می‌شود:

  1. بدون تراش رنگ که با استفاده از کمی بتونه انجام می‌شود.
  2. با تراش کامل رنگ که به بتونه سنگی و فوری نیازدارد.
  3. روش بادگیری بدنه خودرو که نیاز به سنباده و بتونه کشی دارد.

صافکاری بی رنگ

امروزه با توجه به افزایش قیمت خودرو، صافکاری بی رنگ روشی برای جلوگیری از افت قیمت خودروهای تصادفی محسوب می شود. صافکاری بی رنگ یکی از اصلی ترین خدمات در هر صافکاری است. یک صافکار حرفه ای باید تلاش کند آسیب های وارده به بدنه خودرو را با استفاده از صافکاری بی رنگ ترمیم کند.

صافکاری بی رنگ

صافکاری حرارتی

صافکاری حرارتی مهمترین بخش صافکاری است. این روش می تواند به تنهایی بدون رنگ آمیزی بدنه خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

صافکار در این نوع صافکاری با شناسایی دقیق محل آسیب دیده قطعه مورد نظرخودرو را باز می کند. پس از جداسازی قطعه با استفاده از سمباده و آب ، سطح داخلی قطعه را سمباده می زنند. پس از آن قسمتی که برای چکش کاری از پشت مشخص شده ، توسط دستگاه‌های حرارتی، در معرض شعله مستقیم قرار می گیرند.

حالا آهن به کار رفته در آنها نرم شده و خاصیت چکش خواری پیدا می‌کند. سپس صافکار با وارد کردن ضربات اصولی به وسیله چکش قسمت اسیب دیده را صاف می کند. پس از طی این مرحله قطعه صاف شده را در معرض نور خورشید قرار می دهد تا مرحله موج گیری و مرمت خطوط را انجام دهد. این مرحله بسیار حساس است. تنها صافکار حرفه ای و با دقت می توانند موج گیری را به گونه ای انجام دهد که هیچ اثری از آن روی بدنه خودرو باقی نماند.پس از موج گیری قطعات جدا شده به بدنه متصل می گردند.

انواع بادگیری بدنه خودرو

  1. بادگیری بدنه خودرو در صافکاری با رنگ
  2. بادگیری بدنه خودرو در صافکاری بدون رنگ

بادگیری بدنه خودرو در صافکاری با رنگ

در اصل می توان گفت که بادگیری بدنه خودرو در صافکاری با رنگ انجام می شود. زیرا همانطور که به ان اشاره کردیم  زمانی از بادگیری بدنه خودرو استفاده می شود که آسیب بدنه خودرو زیاد باشد و در صافکاری با رنگ معمولا آسیب زیادی به بدنه خودرو وارد شده است. در این روش دستگاهی که گرما را ایجاد می کند، دستگاه جوشکاری می باشد. در این روش با گرما دهی نقطه ای سعی میکنند گرمای موضعی و یک دستی را ایجاد کنند. زمانی که همچین گرمایی ایجاد می شود کار صافکاری خودرو آسان تر می شود. بعد از صافکاری و بادگیری با این روش در بیشتر مواقع باید با استفاده از سوهان سطح صافی را ایجاد کرد. می توان این را یکی از معایب این روش بادگیری دانست.

بادگیری بدنه خودرو در صافکاری بدون رنگ

همانطور که گفته شد اصول اولیه این روش گرما دهی می باشد. با توجه به دستگاه های موجود در قدیم عموما باعث سوختگی رنگ می شد و صافکار نمیتوانست صافکاری خودرو را به روش بی رنگ انجام دهد. با توجه به پیشرفت علم و ساخته شدن سشوار های صنعتی این مشکل برای بادگیری حل شد. سشوار های صنعتی با توان های مختلف در بازار موجود می باشد همین گستردگی باعث می شود که صافکار خودرو برای هر موقعیتی از این سشوار های صنعتی برای گرما دهی استفاده کند.

بادگیری در صافکاری بدون رنگ از سشوار های صنعتی استفاده می شود. به این صورت که با ایجاد گرما توسط سشوار های صنعتی، صافکاری خودرو راحت  تر می شود و صافکار خودرو می تواند بدون داشتن دغدغه سوختن رنگ خودرو مراحل بادگیری بدنه خودرو را انجام دهد. بادگیری بی رنگ یکی ظریف ترین تکنیک در صافکاری خودرو می باشد. همچنین می توانید پس از صافکاری خودرویتان، از خدمات پولیش خودرو در محل تهران استفاده کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه در این مقاله با انواع روش های صافکاری و بادگیری بدنه خودرو اشنا شدیم،متوجه شدیم که بادگیری یکی از مراحل مهم در صافکاری بدنه خودرو می باشد که در صورتی که توسط صافکار حرفه ای و در مركز معتبری انجام نشود،می تواند خسارت زیادی به شما وارد کند و باعث افت قیمت خودرو شما شود. ما در بهترین مركز دیتیلینگ خودرو تهران این اطمینان را به شما می دهیم که تمام مراحل صافکاری توسط متخصصین حرفه ای و با تجربه انجام می شود، پس برای انجام کلیه خدمات مربوط به دیتیلینگ خودرو منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار