نکات کاربردی درباره کارشناسی فنی خودرو

کارشناسی فنی خودرو
راهنمای مقاله

خودروها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و مهمترین بخش خودرو، موتور خودرو است. در واقع در کارشناسی فنی خودرو باید موتور، گیربکس، دیاگ و سایر اجزای تشکیل دهنده آن را بررسی کنیم. ممکن است شما بخش فنی خودرو را با بخش فنی بدنه آن اشتباه بگیرید اما در واقع این دو مدل کارشناسی تفاوت‌های  زیادی با هم دارند. اما می توان این نتیجه را گرفت که  کارشناسی فنی و کارشناسی بدنه هر دو از اهمیت زیادی برخوردارهستند.

معمولا، خودروهای نو کمتر نیاز به بررسی فنی دارند و خودروهای دست دوم نیاز بیشتری به این نوع کارشناسی دارند. آگاهی از عملکرد خودرو و همچنین بررسی شاخصه‌های فنی آن می‌تواند شما را در نگهداری بهتر از خودرو کمک کند. به یاد داشته باشید که خودروهای دست دوم از نظر ظاهری ممکن است سالم به نظر برسند، اما از نظر فنی می‌توانند بسیار ضعیف باشند و شما را با مشکلات زیادی مواجه کنند.

چرا کارشناسی فنی خودرو مهم است؟

پشت ظاهر زیبا و سالم یک خودرو ممکن است یک سری قطعات یدکی کهنه و دست دوم وجود داشته باشند. از این رو، با بررسی فنی متعلقات خودرو می‌توان خیلی راحت به این موضوع پی ببرید و متحمل ضرر مالی سنگین نشوید.

کارشناسی فنی خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

توجه داشته باشید که کارشناسی فنی خودرو با تست معاینه فنی و کارشناسی فنی بدنه متفاوت است. چراکه در معاینه فنی هرگز به مسائلی چون تعیین ارزش، رنگ بدنه و ضربه خوردگی خودرو اشاره نمی کند. بنابراین، افرادی که قصد خرید خودروهای کارکرده را دارند، باید به دنبال کارشناسان فنی خودرو بروند. به طور کلی، کارشناسی خودرو شامل سه نوع کارشناسی بدنه، فنی و آپشن‌های خودرو می‌شود.

کارشناسی فنی خودرو شامل چه مواردی می‌شود

  • بررسی قطعات تعویضی

معمولا، در تصادفات سنگین گلگیر و کاپوت خودرو بخش هایی هستند که بیشترین صدمه را می‌بینند. پس برای تشخیص این موضوع چند راهکار وجود دارد. برای تشخیص تعویض کاپوت می‌توان چراغ های خودرو را بررسی کرد. همچنین، برای تشخیص تعویض گلگیر نیز می‌توان به جوش خوردگی‌های آن نگاه کرد. البته، این مسئله در خودروهای جدید که گلگیر آن‌ها با پیچ و مهره جوش داده می‌شوند ممکن نیست و نیاز به انجام کارشناسی فنی خودرو توسط متخصص باتجربه دارد.

ستون‌ها و رکاب‌ها نیز می‌توانند جزو قطعات تعویضی خودرو باشند. بررسی ورق کف، شاسی و سپر نیز از دیگر مواردی است که باید مورد کارشناسی فنی قرار گیرد. فراموش نکنید که بررسی قطعات تعویض شده خودرو نیز در هنگام خرید بسیار مهم هستند.

  • بررسی ستون‌ها و سقف خودرو

هنگام کارشناسی فنی خودرو باید به بررسی ستون‌ها و سقف خودرو نیز بپردازیم. این بخش‌ها نیز هنگام تصادف با آسیب‌های شدیدی مواجه می‌شوند که هنگام خرید خودرو باید به آن‌ها توجه کرد. حتی، فرورفتگی‌های جزئی نیز می‌توانند بیانگر یک تصادف شدید باشند.

  • بررسی فرمان، سیستم‌های صوتی و کیسه هوا

فرمان یکی از بخش‌های مهم خودرو است. اگر این فرمان دارای خلاصی باشد کار برای هدایت خودرو سخت است. برای بررسی این موضوع می‌توان در یک مسیر صاف بدون لمس فرمان خودرو را برای چند متر به جلو برد. اگر خودرو به طرفی مایل نشود، یعنی فرمان‌ سالم است. برای بررسی سیستم صوتی خودرو نیز می‌توان به دکمه‌ها و عملکرد آن دقت کرد. بررسی ایربگ‌ها نیز از مهمترین بخش‌های کارشناسی فنی خودرو می‌باشد. در این بخش نیز باید درزهای کیسه هوا به خوبی بسته باشند و هیچگونه برآمدگی بر روی سطح آن دیده نشود.

  • بررسی آپشن‌های داخلی و تزئینات خودرو

آپشن‌های داخلی خودرو همگی باید هنگام خرید بررسی شوند. در صورت مجهز بودن خودرو به شیشه‌های برقی بهتر است چندین بار آن‌ها را بالا و پایین کرد. همچنین، با بررسی تزئینات داخلی خودرو باید از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کرد.

  • بررسی گیربکس و موتور خودرو

یکی از مهمترین موارد در کارشناسی فنی خودرو در واقع چکاپ کامل گیربکس و موتور می‌باشد. برای بررسی خودرو باید به 6 مسئله توجه کنیم. اولین مسئله توجه به دنده‌هایی است که کار نمی‌کنند. برای این کار باید دنده را جا زد و با فشردن کلاج حرکت چرخ دنده‌ها را بررسی کرد. نشت روغن نیز دومین مسئله در عیب یابی گیربکس است. روغن گیربکس یک روغن قرمز رنگ است که به راحتی قابل تشخیص می‌باشد.

فاکتور بعدی بررسی کلاج است هم چنین فاکتور بعدی ایجاد سر و صدا خودرو در هنگام خلاص بودن است. در صورت صدا دادن خودرو در هنگام خلاصی باید سریعا به یک کارشناس خودرو مراجعه کرده تا مشکل گیربکس را بررسی کند. وجود صداهای غیر طبیعی از موتور می تواند به خاطر وجود مشکلاتی در گیربکس باشد. بوی سوختگی نیز شایع‌ترین مشکل گیربکس است. در صورت بر طرف نکردن این موضوع، گیربکس ممکن است برای همیشه از کار بیافتد.

  • بررسی کابین و داخل خودرو

به این موضوع مهم توجه کنید که کابین و اتاق خودرو نیز باید از سلامت کامل برخوردار باشند. این کار نیاز به یک کارشناس باتجربه دارد تا تمام بخش‌های داخلی خودرو را بررسی کند و همه عیوب را پیدا کند. برخی از مالکین خودرو با تزئین ظاهری اتاقک خودرو سعی در فریب خریداران دارند؛اما در پشت این حرکت ممکن است عیب‌های زیادی پوشیده شده است .

  • بررسی عملکرد درب‌های خودرو

حتی در صورت مشکل نداشتن ستون‌ها باز هم به بررسی درب خودرو بپردازید. درب‌ها هنگام باز و بسته شدن نباید هیچگونه‌ صدایی از خود تولید کنند. همچنین، در صورت سفت بودن درب‌ها باید آن را توسط کارشناس بررسی کرد. از آنجایی که میزان باز و بسته شدن درب‌ها در خودرو بسیار زیاد است، امکان آسیب دیدگی در آن‌ها بیش از سایر قطعات است.پس حتما، واشرهای آب بندی و زبانه‌های قفل را دقیق بررسی کنید و عیب‌های احتمالی را پیدا کنید.

  • بررسی چراغ‌ها

در کارشناسی فنی خودرو حتما چراغ‌ها و سیستم نوردهی  خودرو را تست کنید. بررسی چراغ‌های پشت آمپر، جلویی و چراغ‌های راهنما از مهمترین فاکتورها در تست کردن خودرو می‌باشد. بررسی فلاشر، دکمه‌های فرمان و غیره نیز مهم است.

  • بررسی ترمز دستی

ترمز دستی نیز از دیگر قطعات مهم در خودرو است که باید مورد بررسی قرار گیرد. بهتر است برای به چالش کشیدن ترمز دستی آن را در سراشیبی تند تست کنید. اگر خودور حتی برای چند سانتی متر به جلو رفت، باید بدانید که ترمز دستی مشکل دارد. اهرم آن را نیز بررسی کنید تا خیلی سفت نباشد. معمولا، رانندگان عادت دارند که ترمزهای دستی را تا حد ممکن به بالا بکشند که این امر در دراز مدت آن را دچار مشکل می‌کند.

  • بررسی ایستاده ظاهری محفظه موتور

هنگام کارشناسی فنی خودرو به موضوع محفظه موتور بسیار توجه کنید. برای این کار کافیست کاپوت را بالا بزنید و داخل محفظه موتور را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که گرد و غبار و کثیفی موتور اجازه مشاهده دقیق را به شما نداد، باید خودرو موتورشویی و سپس بررسی شود. در محفظه موتور تمام تسمه‌ها، بست‌ها، رادیاتور، دسته موتورها، لوله‌های رابط و غیره را بررسی کنید تا دارای پوسیدگی نباشند.بررسی گیج روغن را فراموش نکیند. با این کار از عدم وجود براده و هرگونه ناخالصی مطمئن می‌شوید. سالم بودن باتری خودرو نیز از دیگر فاکتورهای مهم در بررسی محفظه موتور و متعلقات آن است. برای این کار تمام بست‌ها و اتصالات را بررسی کنیدو در صورت اتمی بودن باتری، نشان دهنده آن باید کاملا به رنگ سبز جلوه دهد. در صورت اسیدی بودن باتری نیز کافی است از وجود آب اسید اطمینان حاصل کنید.

  • موارد مهم در هنگام کارشناسی فنی خودرو

هنگام بررسی فنی خودرو باید ابتدا به دنبال عیب‌های رایج و احتمالی باشید. معمولا، خودروهای دست دوم یک عیب رایج دارند و آن هم این است که میزان کیلومترسنج آن‌ها با مسافت طی کرده خودرو مطابقت ندارد. در واقع، مالکین خودرو با دست کاری کردن کیلومترشمار سعی در گمراه کردن خریدار دارند. برای این کار خیلی راحت می‌توان با استفاده از ابزارهای پیشرفته میزان و مدت کارکرد موتور را بررسی کرد. مسئله بعدی، سلامت گلگیرها و چراغ‌های خودرو می‌باشد. همانطور که درموارد بالا اشاره کردیم، باید تمام چراغ‌های خودرو را در تاریکی شب تست کرد تا میزان نوردهی و سلامت آن‌ها مشخص شود.

از آنجایی که در تصادفات ابتدا گلگیر و سپر خودرو درگیر می‌شوند، مهم است که این قسمت از خودرو را با دقت بیشتری بررسی کنید.

یکی دیگر از موارد مهم هنگام کارشناسی فنی خودرو توجه به عملکرد دنده و صفحه کلاج است. بهتر است هنگام خرید حتما کلاج خودرو را بررسی کنید. هنگامی که خودرو در حالت خلاصی صدا دهد، این بدان معناست که صفحه کلاج و گیربکس دارای نقص فنی هستند و خیلی زود باید تعمیر شوند.

تست دیاگ در کارشناسی فنی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

دستگاه دیاگ برای کارشناسی فنی خودرو ساخته شد.این دستگاه‌ها مجهز به کامپیوترهای هوشمندی هستند که از طریق آن می‌توان نقاط اصلی خودرو نظیر گیربکس، قطعات برقی، ترمزها، سیستم خنک کننده، قطعات حیاتی موتور و غیره را عیب یابی کرد. قطعات خودروهای مدرن دارای کد مخصوصی هستند که هنگام بروز خطا بر روی کامپیوتر دیاگ نمایان می‌شوند. در واقع، این کامپیوترها با دریافت کد مربوطه محل دقیق خطا را به مکانیک نشان داده و میزان خرابی آن را نیز تعیین می‌کنند.

پس از انجام کارشناسی فنی خودرو با دستگاه دیاگ، مکانیک اقدام به تعمیر محل خطا می کند و سایر عیب‌های احتمالی را برطرف می‌کند. استفاده از این دستگاه بسیار ضروری است و هنگام خرید خودروهای دست دوم خیلی کاربرد دارد. دقت دستگاه‌های دیاگ به قدری بالاست که تمامی نقایص را مشخص می‌کند. جالب است در برخی از مواقع حتی نقایصی که واسطه های فروش خودرو نیز از آن بی‌خبرند را مشخص می‌کنند.

سخن پایانی

انجام تست کارشناسی خودرو هنگام معامله خودرو‌های دست دوم بسیار واجب است و عدم انجام آن مشکلات زیادی را پس از خرید برای شما به همراه خواهد داشت و ممکن است شما را متحمل ضرر سنگینی کند. مراجعه به کارشناسان حرفه‌ای از مهمترین فاکتورها در عیب یابی درست خودروها است تا هم از نظر فنی و هم از نظر بدنه به صورت دقیق خودروتون بررسی شود. ما در نوین کار به شما این اطمینان را میدهیم که کارشناسی فنی و بدنه خودرو شما توسط افراد با تجربه در این حوزه صورت می گیرد، پس منتظر حضور شما در مجموعه خودرویی نوین کارهستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار