باید ها و نباید ها در مورد کارشناسی بدنه خودرو

کارشناسی بدنه خودرو
راهنمای مقاله

کارشناسی خودرو چیست؟

به زبان ساده، کارشناسی خودرو فرآیندی است که در آن مشخصات فنی، بدنه، آپشن‌ها و … توسط یک یا چند فرد متخصص بررسی می‌شوند. هدف از این فرآیند ارزیابی سلامت و کیفیت خودرو است. معمولا کارشناسی بدنه خودرو قبل از انجام معامله صورت می‌گیرد. به این ترتیب قیمت واقعی خودرو با انجام بررسی‌های کارشناسی تعیین می‌شود.

هر خودرو از هزاران قطعه تشکیل می‌شود. طبیعی است که شما به‌عنوان خریدار خودرو، آشنایی چندانی با بسیاری از این قطعات نداشته باشید. ضمن اینکه تشخیص مواردی مانند تصادفی بودن خودرو یا تعویض رنگ و قطعات بدنه خودرو، بيشتر مواقع تنها با استفاده از دستگاه‌های تخصصی امکان‌پذیر است.

کارشناسی خودرو شامل چیست؟

وابسته به مدل خودرو، صفر تا صد فرآیند کارشناسی نیز چیزی در حدود۶۰ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد.

کارشناسی بدنه خودرو

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرایند کارشناسی بررسی بدنه خودرو است. مهم‌ترین موضوع در بحث کارشناسی بدنه، تشخیص تصادف‌های سنگین احتمالی خودرو است. تصادف‌های سنگین باعث آسیب دیدن شاسی و ستون‌های خودرو می‌شوند.

در این بررسی بدنه موارد زیر مورد توجه قرار می‌گیرد:

  • زنگ‌زدگی
  • دفرمه شدن بدنه
  • خوردگی

کارشناسی رنگ خودرو در تشخیص تصادفی بودن آن نقش بسزایی ایفا می‌کند. خیلی از اوقات صافکاری و نقاشی خودرو تصادفی به‌گونه‌ای انجام می‌شود که اصلا با چشم نمی‌توان این موضوع را تشخیص داد. به‌همین دلیل کارشناسان خودرو از دستگاه اختصاصی تشخیص رنگ خودرو برای این منظور استفاده می‌کنند. این دستگاه با اندازه‌گیری ضخامت رنگ بدنه در قسمت‌های مختلف، تعویض رنگ را به‌راحتی تشخیص می‌دهد.

تجهيزات کارشناسی بدنه خودرو عبارتند از:

بخشی از فرآیند کارشناسی خودرو به‌صورت چشمی انجام می‌شود؛ اما قسمت‌های مهم دیگری نیز مانند تشخیص رنگ و عیب یابی قطعات فنی و آپشن‌های خودرو هم با دستگاه صورت می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین تجهیزات کارشناسی بدنه خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه دیاگ
  • دستگاه تشخیص رنگ خودرو (قلم مگنت و ضخامت سنج دیجیتال)
  • آینه مکانیکی
  • گوشی عیب یاب
  • دستگاه بروسکوپ یا دوربین آندوسکوپی مکانیکی
  • ذره‌بین
  • آج سنج لاستیک
  • دستگاه تستر روغن ماشین
  • چراغ قوه
  • دستگاه تستر باتری و دینام

بررسی شاسی و ستون

یکی دیگر از موارد مهم درکارشناسی، بررسی شاسی خودرو است. کارشناسی شاسی و ستون‌ها یک امر تخصصی است و بررسی آن با چشم در حالت عادی امکان‌پذیرنیست. از آنجایی که شاسی خودرو همان اسکلت خودرو است و در جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن در تصادفات نقش مهمی ایفا می‌کند، اکیدا توصیه می‌کنیم کارشناسی این بخش را به یک فرد ماهر واگذار نمایید.

بازرسی رنگ خودرو

یکی از مهم‌ترین وطایف کارشناس، کارشناسی رنگ خودرو است. از آنجایی که برخی افراد قبل از فروش خودرو ممکن است اقدام به رنگ کردن یا صافکاری pdr خودرو نمایند از این رو بررسی رنگ و بدنه خودرو توسط کارشناس از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی قطعات خودرو

تشخیص قطعات تعویضی یکی دیگر از مراحل کارشناسی بدنه خودرو است که انجام آن کار بسیار دشواری است و باید به یک شخص متخصص واگذار شود. زیرا گاهی ممکن است قطعات از یک خودرویی باز شود و روی خودروی دیگری بسته شود و اگر قطعه کیفیت و رنگ مشابهی با قطعه قبلی داشته باشد تشخیص آن به شدت سخت می‌شود.

 کارشناسی فنی

کارشناسی فنی

کارشناسی فنی از چهار قسمت تشکیل می‌شود:

  • کارشناسی موتور
  • بررسی گیربکس ماشین
  • کارشناسی جلوبند
  • تست دیاگ خودرو

بررسی سلامت موتور

تشخیص سلامت موتور خودرو کار حساس و دقیقی است و در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشد هزینه‌های زیادی برای مالک به همراه خواهد داشت.  درصورتی که قصد خرید خودروی دست دوم را دارید، پیش از خرید با کارشناس مشورت نمایید.

کارشناسی گیربکس

در صورتی که این بخش از خودرو کارکرد درستی نداشته باشد مصرف سوخت هزینه‌های بالایی برای راننده به همراه خواهد داشت. ازآنجایی که خودرو‌های اتومات سیستم‌های پیچیده و حساسی دارند لازم است با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند.

تست دیاگ

تست دیاگ یکی از مراحل جدانشدنی کارشناسی بدنه خودرو است. دیاگ خودرو اطلاعات زیر را پردازش می‌کند:

  • مسافت پیموده شده
  • عملکرد سنسور ضربه
  • باز شدن کیسه هوا
  • تعمیرات خودرو
  • میزان مصرف سوخت

ویژگی‌های کارشناس خودروی حرفه‌ای چیست؟

خدمات کارشناسی خودرو در محل خیلی رایج شده است. به‌همین دلیل اگر قصد دارید به‌عنوان کارشناس خودرو مشغول به‌کار شوید، باید حتما تمام تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. یک کارشناس خودرو باید مانند تعمیرکار حرفه‌ای با بخش‌های مختلف فنی خودرو، مکانیکی و برقی ،آشنایی کامل داشته باشد. در کنار این موارد باید قطعات یدکی خودروها را با به‌خوبی بشناسد.

ضمن اینکه حتما باید از روش‌هایی که صافکارها و نقاش‌ها برای تعمیر بدنه خودرو استفاده می‌کنند، آگاهی داشته باشد. در کنار تمام این موارد باید اطلاعات درست و کاملی از مدل‌های مختلف خودروهای داخلی و وارداتی موجود در بازار داشته باشد.

هزینه کارشناسی خودرو با کیست؟

مرسوم است که این هزینه توسط خریدار پرداخت می‌شود؛ اما یک مدل توافقی دیگر نیز وجود دارد. به این صورت که دو طرف معامله توافق می‌کنند، اگر نتیجه کارشناسی بدنه خودرو با گفته‌های فروشنده مطابقت داشته باشد، تمام هزینه را خریدار می‌پردازد؛ اما اگر نتیجه کارشناسی چیز دیگری را نشان دهد، فروشنده باید هزینه را پرداخت کند.

خودرو صفر هم نیاز به کارشناسی دارد؟

خودروهای صفر معمولا گارانتی دارند و بسیاری از افراد روی حساب این موضوع، چشم بسته خودرو را تحویل می‌گیرند. پیشنهاد ما این است که حتما خودرو صفر را هم کارشناسی کنید چون خیلی پیش آمده مالک خودرو بعد از دریافت خودرو صفر کارخانه متوجه شده است که خودرو قطعه تعویضی داشته است یا حتی رنگ شدگی بدنه خودرو داشته است.

قیمت کارشناسی خودرو

قیمت کارشناسی خودرو بسته به برند خودرو، محل سکونت مالک و مدل خودرو می‌تواند متفاوت باشد. توجه داشته باشید که هزینه کارشناسی بدنه خودرو کاملا ثابت است و هیچ مالیات بر ارزش افزوده‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد.

جمع‌بندی

امروزه با توجه به قیمت روز خودرو، خرید و فروش خودرو کارکرده بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است. کارشناسی بدنه و فنی خودرو، مهم ترین روش برای جلوگیری از وارد شدن ضرر سنگین در خرید خودرو به خریدار و کسب اطلاع دقیق از ارزش خودرو برای طرفین معامله است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار