تشخیص رنگ‌ شدگی خودرو + نکات پنهانی که هیچکس به شما نمی گوید

تشخیص رنگ‌ شدگی خودرو
راهنمای مقاله

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با تکیه بر تجربیات خود یا اطرافیانتان اقدام به خرید خودروی دست دوم بکنید و به خاطر رنگ دار بودن بدنه یا سقف خودرو ،دچار خسارت های جبران ناپذیری شده باشید. در حال حاضر به دلیل پیشرفت هایی که در صنعت صافکاری و نقاشی خودرو صورت گرفته است، امکان تشخیص برای افراد عادی امکان پذیر نیست و باید حتما از کارشناسان خبره و باتجربه در این زمینه استفاده کرد. یکی از مواردی که در کارشناسی خودرو مورد بررسی قرار میگیرد و همچنین در افت قیمت خودرو بسیار تاثیرگذار می باشد رنگ شدگی قطعات و بدنه خودرو می باشد.

کارشناسی رنگ خودرو

در کارشناسی رنگ خودرو بررسی می کنیم که آیا خودرو رنگ فابریک کارخانه را دارد یا خیر. اگر تشخیص دهیم که خودرو مجدد رنگ شده است، به احتمال زیاد خودرو تصادفی یا چپی است که این موضوع تاثیر چشمگیری بر افت قیمت خودرو دارد. در ادامه این مقاله از نوین کار قصد داریم روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو را به شما آموزش دهیم تا مانند یک کارشناس بتوانید رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهید.

کارشناسی رنگ خودرو

روش های تشخیص رنگ شدگی قطعات خودرو

  • بررسی اختلاف دونه رنگ قطعات خودرو

از آنجائیکه بدنه خودرو به صورت صاف و یکدست می باشد، می توان با کشیدن دست روی بدنه خودرو مخصوصا لبه ها زبری یا صافی و احتمال رنگ شدگی بدنه خودرو را متوجه شد.

  • تشخیص رنگ شدگی با بررسی پیچ ها

گاهی اوقات برای تعمیر خودروی آسیب دیده قسمتی از قطعات باید باز شوند. در نتیجه با بررسی پیچ ها و احتمال آچار خوردگی و از فابیریکی درآمدن پیچ ها،می توان به این موضع که بدنه خودرو رنگ شدگی و بتونه کاری دارد پی برد.

  • بررسی رنگ لبه های مختلف قطعات خودرو

لبه های فابریک، نرم و یکدست هستند ولی لبه هایی که رنگ شده باشند زبری دارند. از طرفی لبه هایی از خودرو که رنگ زدنشان سخت می باشد، تشخیص رنگ شدگی آنها راحت تر است. زیرا احتمال اینکه آن قسمت ها بی دقت و ضعیف رنگ شده باشد بیشتر است و در نتیجه با پوسته پوسته شدن و کنده شدن و حتی تفاوت رنگ میتوان به رنگ شدگی خودرو پی برد. در اینجا شما میتوانید لبه درب ها، صندوق عقب،کاپوت و گلگیرها را بررسی کنید.

  • بررسی و تشخیص به صورت چشمی

برای این کار در گوشه های انتهایی خودرو ایستاده و مماس با بدنه خودرو، به قسمت هایی که برآمدگی و فرورفتگی دارد نگاه کنید و بررسی کنید که آیا خودرو دچار صافکاری یا ضربه شده است یا نه. در این صورت احتمال رنگ شدگی نیز وجود داردو هم چنین دومین موردی که میتوانیم به صورت چشمی بررسی کنیم تفاوت رنگ خودرو می باشد.

  • بررسی پاشش رنگ به قسمت هایی از قطعات خودرو

قسمت هایی مثل چارچوب درب ها، لبه داخلی کاپوت، داخل لبه صندوق عقب و حتی لبه داخلی دستگیره ها را به صورت دقیق بررسی کنید و از وجود پاشش رنگ حتی در حد یه لکه، وجود حفره به دلایل مختلف مانند مخلوط نامناسب رنگ، موج دار بودن یا حتی از وجود خط و خش به دلیل استفاده از سنباده روی بدنه خودرو پی ببرید.

  • بررسی صندوق، گلگیرها و لبه کاپوت

بر روی لبه ی قسمتهایی که نام بردیم، به هنگام تولید در کارخانه موم کشی انجام میشود و برای این کار از موم خاصی استفاده میشود. در صورتی که لازم باشد برخی قطعات تعویض یا تعمیر شود، موم کشی‌های کارخانه لازم است کنده شوند. با اینکه برخی مکانیکها سعی میکنند با موم کشی مجدد اثرات تعمیر را بپوشانند، اما با مقایسه ی بخشهای مختلف میتوان به این موضوع پی برد.

  • چسبیدن گرد و غبار یا اجسام ریز به بدنه

یک وقت هست که نقاش یا صافکار، مهارت و تجربه کافی ندارد و بدون دقت به ظاهر ماشین، اقدام به رنگ کردن آن میکند. در صورتی که ممکن است اجسام یا اشیائی به آن چسبیده باشند و در صورت رنگ زدن روی آنها، ماشین ظاهری نقطه نقطه یا اصطلاحا پوست پرتقالی پیدا کند. البته این احتمال نیز میرود که پس از رنگ زدن و در طی فرآیند خشک شدن، گرد و غبار یا اجسام دیگری به آن بچسبند.

  • انعکاس مواج یا غیر شفاف تصویر در بدنه خودرو

به صورت زاویه دار و مایل (غیر مستقیم) به انعکاس تصویر در بدنه خودرو نگاه کنید. اگر در برخی قسمت‌های بدنه یا کل آن، تصویر حالت مواج و غیر شفاف دارد، پس این به معنای رنگ شدگی خودرو است.

  • پوسته پوسته شدن رنگ خودرو یا رنگ پریدگی آن

رنگ فابریک کارخانه کیفیت بالایی دارد و به راحتی خراب نمیشود یا از بین نمیرود. اما رنگ غیر فابریک، به دلیل کیفیت پایین، رنگ پریده یا پوسته پوسته می‌شود. اگر بر روی بدنه خودرو چنین چیزی مشاهده کردید، حتما به فابریک بودن رنگ آن قسمت شک کنید.

  • رد سنباده کشی

یکی از آثاری که در صورت صافکاری و رنگ شدگی خودرو ایجاد میشود، رد سنباده است. سنباده کشی خطوط هاشوری ایجاد می‌کند که می توان در قسمت‌های مختلف، مخصوصا لبه گلگیرها مشاهده کرد. سنباده کشی مرحله دوم کار است که پس از آن، مرحله رنگ شدن خودرو است. ما در نوین کار خدمات صافکاری pdr تهران را با بهترین کیفیت انجام می دهیم تا کمترین میزان کاهش قیمت خودرو پس از تصادف را داشته باشید.

  • تشخیص رنگ بدنه با انعکاس نور

رنگ فابریک کارخانه  به صورت صاف و بدون ناهمواری می باشد، با منعکس شدن تصاویر در بدنه خودرو و مشاهده موج دار بودن یا غیر شفاف بودن میتوان متوجه رنگ شدگی خودرو شد.

  • تشخیص با استفاده از مگنت یا قلم آهنربایی

مگنت یه وسیله آهنربایی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو می باشدو از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت جلویی آن آهنربا و قسمت پشت آن فنر است. برای تشخیص رنگ، مگنت را روی قطعات مختلفی از ماشین قرار می دهیم. اگر قطعه موردنظر رنگ فابریک کارخانه باشد، قسمت داخلی آن بین 6 تا 7 سانتی متر بیرون می آید. اما اگر قطعه توسط نقاش رنگ شده باشد و بتونه کاری داشته باشد به علت ضخامت رنگ آهنربای قطعه بین 1 تا 2 سانتی متر بیرون می آید.

  • تشخیص با استفاده از دستگاه ضخامت سنج

ضخامت رنگ برای خودروهای داخلی بین 100 تا 150 میکرون و برای خودروهای خارجی بین 120 تا 200 میکرون می باشد. برای تشخیص دقیق تر، میتوان دستگاه را بر روی قسمت های مختلف خودرو قرار داد و پس از 1 الی 2 ثانیه ضخامت قسمت موردنظر را از روی دستگاه بخوانیم و طبق ضخامت رنگ اعلام شده مشخص می شود که قطعه موردنظر رنگ شدگی دارد یا نه.

ضخامت رنگ میتواند به علت اینکه رنگ اصلی از بین رفته باشد و قطعه بسیار صیقل داده شده باشد ضخامتش از ضخامت کارخانه کمتر باشد و یا اینکه به علت تعویض قطعات خودرو و بتونه کاری و رنگ شدگی ضخامت بیشتر از ضخامت فابریک باشد.

جمعه بندی

در پایان، این نکته را خدمت شما عزیزان بگوییم که علاوه بر ماشین های کارکرده، خودروهای نو نیز به دلایل مختلفی مانند حمل و نقل بی دقت، امکان آسیب دیدگی را داشته و همچنین احتمال تعمیرات جزئی و حتی رنگ شدگی را دارند.حتی بسیاری از خودروها پس از تحویل از کارخانه ممکن است رنگ شدگی داشته باشند پس پیشنهاد می شود که حتما قبل از خرید خودرو از فرد یا کارخانه ،خودروی خود را کارشناسی تشخیص رنگ‌ شدگی خودرو کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار