هرآنچه که باید درباره دستگاه تشخیص رنگ خودرو بدانید

دستگاه تشخیص رنگ خودرو
راهنمای مقاله

یکی از نکات مهم در قیمت گذاری ارزش خودرو هنگام فروش، تشخیص این است که قسمتی از بدنه خودرودارای رنگ شدگی است یا خیر. امروزه با پیشرفت صنعت دیتیلینگ خودرو ، تشخیص رنگ دار بودن بدنه و سقف خودرو بدون ابزار دقيق، با خطاهای زیادی روبرو است، به همین منظور کارشناسان خودرو برای تشخیص بی رنگ بودن یا نبودن بدنه و سقف خودرو از دستگاه تشخیص رنگ خودرو به نام ضخامت سنج رنگ خودرو یا دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال استفاده میکنند. در ادامه به بررسی چگونگی تشخیص رنگ خودرو با این ابزار در دیتیلینگ خودرو در تهران میپردازیم.

 

اندازه گیری ضخامت رنگ به دو روش مخرب و غیر مخرب انجام می شود:

روش مخرب:

در این روش برای تشخیص ضخامت خودرو، برش کوچکی روی بخش مورد نظر بدنه یا سقف خودرو ایجاد می کنند تا لایه زیرین آن را بررسی کنند. این روش امروزه  مورد استفاده قرار نمیگیرد.

روش غیر مخرب:

در این روش، بدون هیچگونه آسیب زدن به بدنه خودرویا سقف آن و به وسیله دستگاه تشخیص رنگ ، می توان بی رنگ بودن یا رنگ دار بودن بدنه خودرو را تشخیص داد.

انواع دستگاه تشخیص رنگ خودرو

همانطور که بالاتر اشاره کردیم یک راه برای اینکه متوجه شوید بدنه و سقف خودرو رنگ شده است یا خیر، استفاده از تجهیزات و دستگاه تشخیص رنگ می باشد که انواع این دستگاه‌ ها عبارتند از:

  1. الکومتر: جزو دسته ی دستگاه تشخیص رنگ حرفه‌ای محسوب می شود که برای سنجش ضخامت رنگ کاربرد دارد. برای تست‌کردن و بررسی رنگ مایع هم از این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.
  2. دستگاه‌ های مغناطیسی: این دستگاه هم جزو دسته دستگاه های تشخیص رنگ حرفه ای است و این دستگاه ‌ها بیشتر شبیه قلمی هستند که روی نقاط مختلف بدنه  و سقف خودرو قرار می‌گیرند و رنگ دار بودن یا نبودن بدنه خودرو را تشخیص می دهند. این دستگاه دارای یک خط کش آهنربایی و یک فنر است. کیفیت فنر استفاده شده در دستگاه بسیار مهم است؛ زیرا تأثیر مستقیمی بر طول عمر و عملکرد دستگاه دارد. این مدل از دستگاه‌ها درجه‌بندی‌هایی دارند که با نگاه‌کردن به آن می توانید ضخامت رنگ خودرو را تشخیص دهید. اما این درجه‌بندی دقیق نیست و حدودی تنظیم شده است. به همین دلیل استفاده از دستگاه تشخیص رنگ خودرو مغناطیسی به تجربه نیاز دارد.
  1. دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال:دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال خودرو با نام‌های مختلفی از جمله: تستر دیجیتال رنگ، ضخامت سنج دیجیتال رنگ، دستگاه تشخیص رنگ‌شدگی و دستگاه تست خودرو شناخته می‌شود، وظیفه اندازه‌گیری ضخامت رنگ بدنه خودرو، بدون آسیب رساندن به آن را دارد. به دلیل اینکه رنگ خودرو بسیار نازک است برای اندازه‌گیری آن نیاز به استفاده از ابزار خاصی می باشد که این دستگاه‌ها با اندازه‌گیری فاصله بین بدنه و سنسورهای دستگاه، ضخامت رنگ را تشخیص می‌دهد.

نحوه استفاده از این دستگاه ها به این صورت می باشد که دستگاه‌های دیجیتالی تشخیص رنگ خودرو را روی بدنه یا سقف خودرو می‌گذاریم و سپس حس‌گر دستگاه، عددی را روی صفحه نشان می دهد. عددی که نمایش داده می‌شود، ضخامت رنگ خودرو در بخش‌های مختلف می باشد. در این روش، با مقایسه ضخامت بدنه در نقاط مختلف می‌توان به رنگ‌شدگی یا نشدگی آن پی برد. در صورتی که به خدمات دیتیلینگ خودرو در تهران نیاز داشتید با کارشناسان ما در نوین کار در تماس باشید.

تشخیص رنگ خودرو

ویژگی‌های دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال

  1. امکان ضخامت‌سنجی برای خودروهایی از جنس بدنه آهنی، آلیاژی و آلومینیومی
  2. صفحه نمایش بزرگ و راحت برای تشخیص دقیق ضخامت رنگ در نواحی مختلف بدنه
  3. مصرف کم باتری
  4. حس‌گرهای دقیق و پرسرعت‌

آنچه در بالاتر به آن اشاره کردیم ویژگی های عمومی هر دستگاه تشخیص رنگ می باشد اما امروزه ویژگی های خاص دیگری نیز به آن ها اضافه شده است که برخی ویژگی های انواع  ضخامت سنج های موجود در بازار عبارتند از:

  • ضخامت سنج های بلوتوث دار

امروزه برخی از دستگاه تشخیص رنگ دیجیتال یا زخامت سنج های رنگ موجود در بازار دارای بولوتوث هستند که می توانند اطلاعات بدست آورده را به موبایل و یا کامپیوتر شما انتقال و سپس نمایش دهند. ازاین دستگاه برای هر دو جنس پلاستیک و فلز استفاده می شود.

  • ضخامت سنج های پراب جدا

گاهی اوقات برخی از عوامل مانند انحنای و زبری، باعث می شود تا ضخامت سنج محاسبه ای با درصد خطای بالاتر داشته باشد. در این مواقع ضخامت های سنج های پراب جدا می تواند مشکل را برطرف کند.  به طوری که به وسیله پراب خود امواج التراسونیک را ارسال کرده و انعکاس آن از مرز پایینی دریافت شده و اندازه گیری انجام میشود. همچنین این دستگاه قابلیت کالیبراسیون تک نقطه ای و دو نقطه ای را دارد، بنابراین بیشتر مراکز تشخیص رنگ از این دستگاه استفاده میکنند. همچنین روی این نوع از ضخامت سنج ها نمایشگر دیجیتال لامپی وجود دارد که امکان کارشناسی چه در تاریکی و چه در هوای روشن را میدهد.

  • ضخامت سنج رنگ۳۶۰درجه

روی این نوع از ضخامت سنج ها صفحه دیجیتالی وجود دارد که می تواند به صورت ۳۶۰ درجه حتی در قسمت های غیر معمولی مانند کف خودرو و شاسی ها را اندازه گیری کرد. در واقع با یک چرخش۳۶۰  درجه صفحه، به راحتی می توان رنگ خودرو رابررسی کرد.

  • ضخامت سنج رنگ  آهنربایی

روی این دستگاه سه رنگ سبز و زرد و قرمز وجود دارد، که هر کدام از این رنگ ها معنی خاصی دارد. برای استفاده از دستگاه ابتدا آهنربا را روی بدنه ماشین می چسبانیم و بعد به آرامی به سمت خود می کشیم. اگر هنگام این عمل بخش قرمز زودتر از بدنه جدا شود، خودرو رنگ دارد. اگر بخش زرد زودتر جدا شود به این معنی است که ممکن است بخش هایی رنگ داشته باشد و رنگ سبز نشان دهنده این است که خودرو بی رنگ است. در کل می توان گفت در این دستگاه هرچه آهنربا بیشتر بدنه را نگه دارد و محکمتر بچسبد، احتمال رنگ شدگی کم تر است.

سخن پایانی

به طور کلی اگر یک کارشناس بخواهد رنگ شدگی با بی رنگ بودن بدنه یا سقف خودرو را تشخیص دهد، خود خودرو را معیاراصلی تشخیص رنگ قرار میدهد. این بدان معنی است که با بررسی نقاط مختلف خودرو به وسیله ضخامت سنج  و ترسیم یک نمودار، بخش هایی که تفاوت عددی زیادی دارد را مشخص کرده و با بررسی دقیق‌تر بی رنگ بودن یا رنگ شدگی آن را تشخیص می دهند.

ما در نوین کار به شما این ضمانت را می دهیم که، کارشناسی تشخیص رنگ خودروی شما توسط متخصصین حرفه ای و با سابقه کار زیاد و هم چنین توسط دستگاه های حرفه ای و دقیق انجام می گیردو در انتها یک برگه با اعتبار ۲۴ ساعت به شما تحویل داده می شود . پس برای کارشناسی خودرو شما  قبل از فروش در مجموعه دیتیلینگ خودرویی نوین کار منتظر شما هستیم.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار