بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودروهای مختلف

چه زمانی تسمه تایم خودرو را عوض کنیم؟
راهنمای مقاله

 

تسمه تایم با ایجاد هماهنگی بین اجزای موتور، سبب حرکت و عملکرد درست آن ها می شود. اما این قطعه هم مانند دیگر اجزای موتور باید در زمان مقرر تعویض شود.زمان تعويض هر خودرو را معمولا سازنده آن در دفترچه راهنما خودرو مشخص می کند اما به طور معمول پس ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر مسافت و یا بیشتر از ۸ سال سن خودرو، تسمه تایم باید تعویض شود.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یک تسمه لاستیکی با دندانه های سخت است که با قرار گرفتن بر روی میل سوپاپ و پولی های میل لنگ، این قطعات را به هم وصل می کند و باعث هماهنگی بین این قطعات هنگام حرکت می شوند.سالم بودن تسمه تایم تضمین می کند که دریچه های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند. اگر این قطعات به طور همزمان و هماهنگ درست کار نکنند، خودرو به درستی عمل نخواهد کرد.
اگر سوپاپ های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان پیدا کند در نتیجه باعث احتراق ضعیف و کاهش قدرت موتور می شود.
همینطور اگر سوپاپ های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست می دهد و باعث افت برق خودرو می شود. اگر اجزای موتور بسیار ناهماهنگ باشند، ممکن است با برخورد به همدیگر باعث آسیب رساندن به هم نیز شوند و در نتیجه خودرو شما در این صورت نیاز به تعمیرات پرهزینه ای خواهد داشت.

چه زمانی باید تسمه تایم را تعویض کرد؟

تعویض به‌موقع تسمه تایم در بازه زمانی ها تعیین شده بسیار مهم است. تمام خودرو ها زمان تعویض تسمه تایمشون یکسان نیست اما به طور میانگین پس از ۶۰ هزار کیلومتر باید این قطعه تعويض شود.
از آنجایی که تسمه تایم از لاستیک ساخته شده است، به مرور زمان دچار فرسودگی می شود و در نتیجه بعد از مدتی پاره می شود.هنگامی که تسمه تایم خراب می شود، موتور از کار می افتد و یا اجزای آن نمی توانند به طور هماهنگ به فعالیت خود ادامه دهند و باعث آسیب رسیدن جدی به موتور خودرو شود.

هشت نشانه تعویض تسمه تایم

۸ نشانه ای که با دیدن آنها باید متوجه زمان تعویض تسمه تایم شوید عبارتند از :

1. کاهش قدرت موتورخودرو
2. گرم شدن بیش از حد موتور
3. لرزش یا تکان خوردن خودرو به اصطلاح هندل زدن
4. مشکل درروشن شدن خودرو
5. صدای جیغ یا مالش تسمه ها
6. صدای تیک تیک که از موتور شنیده می شود
7. نشت روغن
8. روشن شدن چراغ چک موتورخودرو

زمان تعویض تسمه تایم چند خودرو ایرانی محبوب عبارتند از:

زمان تعویض تسمه تایم پراید

خودرو پراید پس ازمسافت حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض تسمه تایم دارد.

زمان تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵

زمان تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ برابر ۷۰ هزار کیلومتر می باشد. البته در نظر داشته باشید که این زمان تعویض علاوه بر مسافت طی شده به سن خودرو نیز بستگی دارد و از طرفی خودروهای مشابه ۴۰۵ در خانواده پژو مثل پژو پارس نیز پس از طی کردن ۷۰ هزار کیلومتر زمان تعويض تسمه تایم آن خواهد بود.

زمان تعویض تسمه تایم ال ۹۰

خودرو ال ۹۰ با اینکه قابلیت های جزابی دارد و بازار خرید و فروش خوبی هم در ایران دارد اما باید توجه داشته باشید که زمان تعوض تسمه تایم آن پس از طی کردن مسافت ۴۰ هزار کیلومتر می باشد.که زمان تعویض تسمه تایم آن نسبت به خودروهای دیگر خیلی کمتر است.

زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶

و در نهايت خودرو محبوب بین ایرانی ها یعنی خودرو ۲۰۶ است که با توجه به نظر کارشناسان بهترین زمان تعویض تسمه تایم ۲۰۶ حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار کیلومتر عنوان شده است.

عوارض تعویض نکردن تسمه تایم خودرو

اگر تسمه تایم را به موقع تعويض نکنید مشكلات زیر برای خودرو شما پیش خواهد آمد:
1. خراب شدن موتور خودرو
2. روشن نشدن خودرو و استارت نخوردن آن
3. خاموش شدن خودرو به طور ناگهانی حتی در حین حرکت
4. شکستگی یا خم شدن سوپاپ ها، پیستون ها و میل لنگ
5. آسیب رسیدن به سر سیلندر
6. سر و صدا و لرزش موتور
7. کاهش قدرت موتور
8. افزایش مصرف سوخت

پارگی تسمه تایم آسیب زیادی به خودرو وارد می‌کند. مهم‌ترین قطعه‌ای که در صورت پاره شدن تسمه تایم آسیب می‌بیند، سوپاپ‌ها هستند. سوپاپ و پیستون هر دو داخل سیلندر قرار دارند، اگر تسمه تایم پاره شود، ممکن است پیستون‌ها و سوپاپ‌ها به هم برخورد داشته باشند و در نتیجه سوپاپ‌ها خراب می شوند و عملکرد خودرو و موتور آن هم دچار مشکل خواهد شد. خرابی و کج شدن سوپاپ‌ها کمترین آسیبی است که در صورت پاره شدن تسمه تایم به خودرو شما وارد می‌شود. در صورتی هم که دور موتور بالا باشد و تسمه تایم پاره شود،احتمال آسیب رسیدن به سیلندرها هم هست و ممكن است لازم شود آن‌ها را نیز تعویض کنید.
در نتیجه با عدم تعويض به موقع تسمه تایم چندین قطعه مهم نیز درگیر خواهند شد و با آسیب رسیدن به آنها،هزینه هنگفتی را برای تعویض هرکدام متحمل خواهید شد.

تفاوت تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

تسمه تایم و زنجیر تایم عملکرد یکسانی دارند اما جنس آنها با یکدیگر متفاوت است. عماکرد هردو اتصال میل‌لنگ موتور به میل بادامک است و وظیفه تنظیم زمان‌بندی ورود و خروج هوا را بر عهده دارند. زنجیر تایم داخل موتور قرار می‌گیرد و به صورت کامل روغن‌کاری می‌شود. اما تسمه تایم بیرون موتور قرار دارد و به همین دلیل احتمال ترک خوردن و خشک شدن تسمه تایم برخلاف زنجیر تایم وجود دارد.

عمر مفید تسمه تایم چند سال است؟

مانند هر قطعه دیگری، تسمه تایم هم با گذشت زمان خراب می شود. معمولا در بیشتر خودروها رسیدن به مسافت ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم است. البته توجه داشته باشید که زمان بسیار مهم تر از مسافت طی شده است. بنابراین اگر خودروی شما تنها ۳۰ هزار کیلومتر حرکت کرده است اما عمر آن بيشتر از ۸ سال است واجب است تا این قطعه را هرچه سریعتر تعویض کنید چون احتمال پوسیدگی آن بسیار زیاد است.

سخن پایانی

نگهداری و تعویض به موقع تسمه تایم خیلی موضوع مهمی است. زیرا پاره شدن تسمه تایم ممکن است خسارات زیادی برای خودرو شما به همراه داشته باشد و حتی باعث وارد شدن آسیب زیادی به موتور آن نیز شود. بهترین زمان تعویض تسمه تایم هر ۶۰ هزار کیلومتر است. با این وجود باید علاوه بر این موضوع،به سن خودرو خود و هم چنین به نحوه عملکرد خودرو و … نیز توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار