مهم ترین علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

علائم تمام شدن کلاچ خودرو
راهنمای مقاله

صفحه کلاچ چیست؟

صفحه کلاچ  جزء سیستم انتقال نیروی خودرو و مسئول هماهنگی نیرو است. در واقع، صفحه کلاچ توان و نیروی تولیدشده توسط موتور را کنترل می‌کند. وظیفه اصلی آن این است که نیروی موتور را به جعبه‌دنده منتقل کند و این امکان را فراهم کند تا دنده‌ها تعویض شوند.مخصوصا در خودروهای دنده دستی که پدال کلاچ به صفحه کلاچ متصل است، هر بار که راننده کلاچ را فشار دهد، نیروی موتور از طریق این پدال به صفحه کلاچ و سایر قسمت‌های انتقال نیرو منتقل می‌شود. کلاچ یکی از اجزایی است که با هر استارت، توقف و تعویض دنده، درگیر است، بنابراین باید از نحوه عملکرد و علائم آسیب دیدگی آن اطلاع داشته باشید.کلاچ های هیدرولیک، کلاچ یک طرفه، کلاچ بدون لغزش و کلاچ اصطکاکی از جمله انواع مختلف کلاچ خودرو هستند.همچنین صفحه کلاچ، دو شاخه کلاچ، بلبرینگ، صفحه فلایویل و دیسک کلاچ  هم از جمله قطعات کلاچ هستند. وقتی کلاچ درگیر است، فنرهای کلاچ ، صفحه کلاچ و صفحه فشار و فلایویل را به هم نزدیک می کنند تا موتور و گیربکس به هم متصل شوند و با سرعت یکسان بچرخند.

هم چنین هنگام درگیری کلاچ ، نیرو از طریق سیستم انتقال قدرت از موتور به چرخ های محرک منتقل می شود و خودرو شروع به حرکت می کند. از طرفی زمانی که کلاچ جدا می شود، نیرو به چرخ ها منتقل نمی شود و خودرو در حالی که موتور هنوز کار می کند متوقف می شود. کلاچ هنگام استارت زدن موتور، توقف خودرو و تعویض دنده جدا می شود.

نشانه های  خرابی صفحه کلاچ:

عدم شتاب گرفتن خودرو:

اگر خودرو به سختی شتاب بگیرد یا با گاز زیاد و به اصطلاح زور زیاد خودرو حرکت کند، می توان به این نتیجه رسید که دیسک صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

سفت شدن پدال کلاچ:

اگر پدال کلاچ به طور قابل توجهی سفت‌ تر از حالت عاد شودبه طوری که فشار دادن آن مشکل باشد،می توان به این نتیجه رسید که صفحه کلاچ ضعیف شده است.

لرزش خودرو در حین شروع حرکت:

اگر خودرو در هنگام شروع حرکت به شدت لرزش داشته باشد و به زور حرکتکند، می تواند یکی از نشانه های فرسودگی دیسک صفحه کلاچ باشد.

افزایش مصرف سوخت:

اگر مصرف سوخت خودرو نسبت به قبل و مسافت های طی شده یکسان بیشتر شده باشد، این ممکن است نشانه مصرف نادرست توسط دیسک صفحه کلاچ باشد.

بد جا رفتن دنده 1 یا دنده عقب:

اگر در تعویض دنده 1 و دنده عقب مشکلی دارید و مجبورید با فشار بیشتری دنده‌ عوض کنید، این نشانه خرابی صفحه کلاچ است.

عملکرد ضعیف خودرو در سربالایی:

اگر خودرو هنگام بالا رفتن از سربالایی مشکل داشته باشد، می‌تواند از علائم خرابی کلاچ باشد.

عقب پرت شدن سریع پا هنگام رها کردن کلاچ:

وقتی پا از پدال کلاچ برمی‌دارید و پای شما سریعا پرت می‌شود، این ممکن است به علت خرابی دیسک صفحه کلاچ باشد.

صدادادن دنده‌ها هنگام تعویض دنده:

هنگامی که دنده ‌ها در حین تغییر آنها صدا می‌دهند،می تواند نشانه مشکل در صفحه کلاچ باشد.

افزایش دور موتور در هنگام حرکت و زیاد نشدن سرعت:

در صورتی که هنگام حرکت دور موتور زیاد باشد اما سرعت خودرو زیاد نشود، می‌تواند نشان از خرابی کلاچ باشد.

نشانه های بالا می تواند نشانه های خرابی صفحه کلاچ باشد پس به محض این که با هریک از نشانه های بالا رو به رو شديد به یک مركز معتبر رفته و خودرو خود را به متخصص نشان دهید تا از تشخيص خود مطمئن شوید.

عمر کلاچ خودرو چقدر است؟

عمر کلاچ خودرو می‌تواند بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر متغیر باشد، اما این عدد به عوامل مختلفی بستگی دارد. در صورت نگهداری صحیح خودرو، می‌توانید طول عمر دیسک صفحه کلاچ را افزایش دهید. اطلاعات بیشتر در مورد نشانه‌های تعویض صفحه کلاچ خودرو و نکات نگهداری می‌تواند به شما در افزایش طول آن کمک کند.

چه چیزی به کلاچ خودرو آسیب میزند؟

اشتباهاتی که باعث خرابی صفحه کلاچ خودرو می‌شوندو هم چنین به عملکرد صفحه کلاچ و عمر آن آسیب می‌زنند عبارتند از:

  • شتاب زیاد در حرکت: استفاده نادرست از شتاب و تکاف کشیدن خودرو می‌تواند باعث خرابی دیسک صفحه کلاچ شود.
  • تعداد بیش از حد سرنشین: سوار کردن تعداد افراد بیشتر از ظرفیت خودرو باعث افزایش فشار بر روی صفحه کلاچ شود، که می‌تواند باعث خراب شدن آن شود.
  • دریافت دنده نادرست: استفاده از دنده نامناسب برای شرایط حرکت می‌تواند به نیروی اضافی وارده بر خودرو منجر شود و تحمل کردن آن برای صفحه کلاچ را ناممکن کند.
  • کلاچ سواری: گذاشتن پا روی کلاچ بدون دلیل در حین حرکت می‌تواند باعث کاهش عمر صفحه کلاچ شود.

از آنجایی که دیسک صفحه کلاچ یک قطعه مهم در انتقال نیرو خودرو است، آگاهی از این اشتباهات و پیشگیری از آنها می‌تواند باعث افزایش عمر مفید این قطعه شود.

تست های سلاکت صفحه کلاچ خودرو

حال برای اینکه از سلامت صفحه کلاچ خودرو خود اطمئنان حاصل کنید می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

تست توقف:

وقتی ماشین در حال سکونت است، دنده را روی دنده  ۲ یا ۳قرار دهیدو کلاچ را رها کنید.اگر خودرو حرکت کند و پس از حرکت خاموش نشود، این نشانه تمام شدن صفحه کلاچ است. زمان تعویض صفحه کلاچ نزدیک است.

تست رها کردن در دنده 1:

خودرو خود را در یک محیط خلوت قرار دهید و دنده را روی دنده 1 قرار دهید و سپس کلاچ را بگیرید و استارت بزنید.آرام‌آرام پدال کلاچ را رها کنید.اگر خودرو به سختی حرکت کرد یا خاموش شد، صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

تست حرکت با دنده 4:

ماشین را به یک محیط خلوت برده و دنده را به وضعیت 4 منتقل کنید.سرعت را به ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر بر ساعت برسانید.

اگر ماشین به سختی سرعت گرفت و شتاب نداشت، این نشانه ضعیف بودن صفحه کلاچ است .

تست جابجایی دستی:

خودرو را دریک مکان مطمئن پارک کنید و ترمز دستی را تنظیم کنید.

دنده را به حالت 4 منتقل کنید و با گاز دادن سعی کنید آن را به حرکت بیاندازید.اگر ماشین با افزایش سرعت به سختی حرکت کرد، این نشانه زمان تعویض صفحه کلاچ است.

تست زمان توقف:

در مکانی خالی از ترافیک و افراد پارک کنید.موتور را روشن کنیدو پدال کلاچ را فشار دهید.

دنده را روی ۲ یا ۳ قرار دهید و دور موتور را به۲۵۰۰دور در دقیقه برسانید.پدال کلاچ را به آرامی رها کنید.

اگر خودرو خاموش نشود ،صفحه کلاچ نیاز به تعویض دارد.

هریک از این تست‌ها به نشانه تمام شدن صفحه کلاچ اشاره دارند. بهتر است به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید و وضعیت صفحه کلاچ خودرو را بررسی کنید.

عوارض عدم تعویض صفحه کلاچ

با توجه به اینکه صفحه کلاچ خودرو یکی از قطعات اصلی خودرو محسوب می شود ، بنابراین ضروری است تا در زمان مناسب نسبت به تعویض به موقع آن اقدام کنید.چند مورد از اصلی ترین عوارض عدم تعویض به موقع صفحه کلاچ عبارتند از:

  • آسیب به فلایویل
  • آسیب به سایر قسمت های کلاچ
  • توقف ناگهانی خودرو
  • عدم امکان تعویض دنده و یا تعویض سخت دنده
  • تحمیل هزینه های بیشتر

سخن پایانی

صفحه کلاچ یکی از قطعات اصلی خودروی شما محسوب می شود ،در صورتی که هریک از نشانه های تعویض آن را مشاهده کردید برای اینکه متحمل هزینه های بیشتری نشوید، بهتر است در سریعترین زمان ممکن به یک مرکز معتبر که متخصصین با تجربه دارد مراجعه کرده و از سلامت آن اطمئنان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار