مقایسه و تفاوت پولیش و واکس خودرو

مقایسه و تفاوت پولیش و واکس خودرو
راهنمای مقاله

واکس خودرو

واکس خودرو و پولیش خودرو دو محصول کاربردی هستند که برای حفظ ظاهر خودرو استفاده می شوند.در حالی که ممکن است به نظر شبیه باشند، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد. در اینجا به بررسی شش تفاوت اصلی بین واکس و پولیش می پردازیم : 

واکس خودرو
  • واکس خودرو از رنگ ماشین شما محافظت می کند و  اما پولیش خودرو با از بین بردن خط و خش های سطحی و آسیب های کوچکتر ظاهر رنگ بدنه خودروی شما را احیا می کند و یا بهبود می بخشد.
  • واکس خودرو حاوی مواد طبیعی یا مصنوعی است که اثر آبگریز ایجاد می کند و آب، کثیفی و سایر آلاینده ها را دفع می کند. پولیش خودرو حاوی ذرات ساینده است که رنگ را جلا می دهد و سطح صاف ایجاد می کند.
  • استفاده از واکس خودرو یک روکش براق ایجاد می کند که ظاهر خودرو شما را بهبود می بخشد. پولیش خودرو رنگ و درخشش اصلی رنگ خودروی شما را احیا می‌کند و آن را درخشان‌تر می‌کند.
  • واکس خودرو لایه ای  محافظتی از رنگ خودرو محسوب می شود که تا چند ماه ماندگاری دارد. از سوی دیگر، بهتر است از پولیش خودرو کم استفاده کنید زیرا استفاده بیش از حد ممکن است به رنگ خودرو شما آسیب برساند.
  • در مقایسه با پولیش خودرو ، استفاده از واکس خودرو آسان‌تر است، و می‌توانید خودتان آن را با هزینه ای پایین تر انجام دهید.
  • واکس خودرو در انواع مختلفی از جمله واکس طبیعی کارنوبا، واکس مصنوعی و واکس پوشش سرامیکی در بازار موجود است. پولیش خودرو معمولاً به انواع دستگاه، مواد پولیش و نوع پرداخت طبقه بندی می شود.

پولیش خودرو

پولیش ماده ای ساینده است و مانند سنباده لایه برداری انجام می دهد. درون پولیش خودرو دانه های ریزی وجود دارد که با ساییدن بر روی سطح بدنه لایه نازکی از رنگ را بر می دارند. زمانی که بر روی بدنه خودرو خط و خش ایجاد شود می توان با استفاده از پولیش خطوط را از بین برده و بدنه را براق کنید. در خدمات پولیش خودرو در محل تهران، کارشناسان نوین کار فقط لایه نازکی از رنگ بدنه ی خودرو را بر می دارند ودر صورت استفاده صحيح به رنگ بدنه آسیب وارد نمی کنند.

پولیش خودرو

پولیش‌ها در رنگ های مختلفی تولید می‌شوند و شما باید رنگ پولیش را متناسب با کد رنگ خودروی خود انتخاب کنید. همچنین پولیش‌ها بر اساس میزان قدرت لایه‌برداری در شماره های مختلفی تولید می‌شوند. هر چه شماره‌ی آن کوچک‌تر باشد، پولیش زبرتر و هر چه شماره آن بزرگ‌تر باشد، نرم‌تر است. پولیش های خودرو دو فاکتور به نام های کات و گلاس دارند. اگر پولیش فاکتور کات بیشتری داشته باشد خاصیت لایه برداری آن بیشتر است و اگر گلاس در پولیش خودرو بیشتر باشد، پولیش خاصیت براق کنندگی بیشتری دارد.

پولیش های زبر،خاصیت لایه برداری بسیار بالایی دارند و خطوط عمیق را به راحتی از بین می برند. بعد از استفاده از پولیش زبر، سطح پولیش خورده مقداری کدر می شود که برای رفع این مشکل باید از پولیش نرم استفاده کرد پس به این نتیجه میرسیم که پولیش زبر و نرم مکمل همدیگر محسوب می شوند. فقط توجه داشته باشید که در صورتی که از پولیش زبر بیش از اندازه استفاده کنید ممکن است به رنگ بدنه آسیب وارد کنید.

پولیش های نرم لایه برداری ملایمی را روی سطح انجام می دهند و آن را براق و درخشنده می کنند. این نوع پولیش علاوه بر خط و خش ،لکه های محیطی مانند شیره درختان و قیر و… را نیز پاک می کنند.
پولیش های تک مرحله ای یا متوسط، لایه برداری کم تا متوسطی دارند و براق کنندگی متوسط تا زیادی نیز دارند که در مورد آن در مقاله آشنایی با مزایای پولیش به صورت کامل پرداخته ایم.

چه زمانی خودرو باید پولیش کاری شود؟

  • ماتی رنگ بدنه ی خودرو: بدنه ی خودرو مشکل خط و خش ندارد بلکه به دلایلی فقط کدر و مات شده است، در این شرایط پولیش خودرو گزینه بسیار مناسبی است.
  • سوختگی رنگ: اگر بدنه ی خودرو در اثر نور خورشید دچار به اصطلاح آفتاب سوختگی شده باشد، در این شرایط بهترین گزینه برای برطرف کردن آن پولیش است.
  • اثرات شیمیایی: باران های اسیدی، شوینده های نامناسب، آب های سخت و باقی ماندن فضولات پرندگان بر روی بدنه ی خودرو باعث ایجاد لکه هایی روی بدنه خودرو می شود که با پولیش قابل برطرف شدن هستند.
  • خط و خش های سطحی و عمقی : در صورتی که خط و خش ها عمیق نباشند، می توان با یک پولیش حرفه ای این خط و خش ها را کاملا محو کرد.

هدف از واکس زدن بدنه ی خودرو، حفاظت از رنگ بدنه است. واکس خودرو بین بدنه و محیط بیرون لایه ای نازک ایجاد می کند تا از تماس ذرات گرد و خاک، نور، اشعه و رطوبت با بدنه ی خودرو جلوگیری کند. واکس فقط نقش حفاظتی و براق کنندگی دارد و مانند پولیش خط و خش را برطرف نمی کند. نوعی واکس وجود دارد که بدنه ی خودرو را ضد آب می کند و از رنگ بدنه در برابر رطوبت و آلاینده ها به خوبی محافظت می کند. خودروی واکس زده شده دیگر نیاز به شستشوی مداوم نخواهد داشت.

واکس خودرو در انواع مختلفی از جمله واکس مایع، واکس نرم و واکس سخت وجود دارند. واکس مایع ساده ترین نوع واکس برای براق کردن بدنه خودرو است و ماندگاری کمتری نسبت به سایر واکس ها دارد. ماندگاری واکس نرم از مایع بیشتر است و ماندگاری واکس سخت از همه ی مدل ها نیز بيشتر است.

آموزش استفاده از واکس و پولیش

اولین کاری که باید بکنید ،شستشوی خودرو خود می باشد. پس از شستشو و خشک شدن کامل خودرو ، باید دو پارچه‌ی حوله ای و تمیز داشته باشید؛ یک پارچه برای مالیدن پولیش یا واکس بر روی بدنه خودرو و پارچه دوم برای پاک کردن اضافات آن از سطح بدنه خودرو لازم می باشد.

جهت استفاده از پولیش می‌توانید به جای آنکه پد پولیش را بر روی دستگاه نصب کنید، به صورت دستی از آن استفاده کنید. پد را با حرکت های دایره‌ای شکل و با فشاری ثابت بر روی بدنه خودرو بکشید، اما توجه کنید که یکسان بودن فشار نکته ای بسیار مهم می باشد. این فرآیند عملکرد دستگاه را شبیه‌سازی می‌کند.حتما فراموش نکنید که قبل از شروع کار دستکش دست کنید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کلی توضیح مختصر از پولیش و واکس و تفاوت هر کدام را به شما دادیم ،اما حتما به این نکته توجه کنید که هم پولیش و هم واکس را در مركز تخصصی این خدمات انجام دهید چون در صورتی که به درستی انجام نشود به رنگ بدنه خودرو شما آسیب وارد خواهد شد که در نهايت باعث افت ارزش خودرو شما می شود. ما در مركز خدمات خودرویی نوین کار برای ارائه خدمات دیتیلینگ خودرو در تهران به صورت تخصصی با بهترین متریال منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار