نحوه تشخیص رنگ خودرو(از کجا بفهمیم خودرویی رنگ شده یا نه)

روش های تشخیص رنگ خودرو
راهنمای مقاله

تشخیص رنگ خودرو چیست؟

کارشناسی تشخیص رنگ خودرو به مجموعه اعمالی گفته می شود که طی روش های مختلف و همچنین مراحل مختلف صورت می گیرد و پس از آن مشخص می‌شود که بدنه و سقف خودرو شما رنگ اصلی کارخانه را دارد یا خیر.کارشناسی تشخیص رنگ خودرو یکی از کارهای تخصصی و ضروری قبل از خرید خودرو است وحتی این موضوع برای خودروهای  صفر هم مستثنی نیست.پس حتما قبل از خرید خودرو کارکرده یا صفر کارخانه رنگ بدنه خودرو خود را کارشناسی کنید.

روش‌ها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو

برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو چندین روش وجود دارد درادامه تمامی این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

نحوه تشخیص رنگ خودرو با چشم

یکی از روش های اولیه تشخیص رنگ خودرو، روش چشمی است. در این روش باید با چشم های خود بدنه خودرو را به خوبی بررسی کنید و به دنبال آثار رنگ شدگی باشید.این کار تا حدودی سخت است، مخصوصا اگر یک صافکار و نقاش حرفه ای روی آن کار کرده باشد،اما محتمل است که با کمی دقت متوجه رنگ شدگی بدنه خودرو شوید.

تفاوت رنگ قسمت های مختلف بدنه خودرو

اول از همه باید بدانید که رنگی که کارخانه برای خودروها استفاده می کند، ترکیبی از کدهای متفاوتی از یک رنگ است و در واقع طیف های متفاوتی دارد و اگر صافکار یا نقاش بخواهد مشابه ترکیب رنگ کارخانه را در بیاورد، باید تمامی کدهای استفاده شده را بداند که تقریبا غیر ممکن است. پس با دقت بخش‌های مختلف بدنه خودرو خود را خصوصا بخش‌هایی که بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند مثل درب ها و سپرها، را بررسی کنید و معمولا پس از بررسی دقيق متوجه تفاوت رنگ خواهید شد.

ضمنا برخی از قسمت‌های خودرو، مثل پیچ و مهره‌های کاپوت و گلگیر، حین رنگ شدن باز می‌شوند و در صورت وجود علائم آچار بر روی پیچ و مهره‌ها، می‌توانید رنگ شدگی خودرو را متوجه شوید.

عکس گرفتن

اگر به صورت کامل متوجه تفاوت رنگ نشدید مخصوصا اگر کل یک قطعه مثل کل یک درب یا سپر رنگ شده باشد،می توانید با فاصله گرفتن چند متری( ۲ تا ۳ متر) از خودرو و  با استفاده از دوربین با کیفیت از خودرو عکس بگیرید و سپس با بررسی عکس ها متوجه خواهید شد که قسمت هایی از بدنه رنگ شده است و در واقع رنگ آن با سایر قسمت ها هماهنگ نیست.

پاشیدگی رنگ در برخی قسمت‌ها

با بررسی  لبه‌های تمام درب های خودرو از قبل درب کاپوت و صندوق عقب و … می توانید متوجه رنگ شدگی خودرو شوید. ازآنجاکه در کارخانه اتاق خودرو را به طور یکپارچه و کامل رنگ می‌کنند،روی لبه ی قسمتهایی که نام بردیم، به هنگام تولیددر کارخانه موم کشی با موم خاصی صورت می گیرد و در صورتی برخی قطعات تعویض یا تعمیر شود، موم کشی‌های کارخانه لازم است کنده شوند. با اینکه برخی مکانیک ها سعی میکنند با موم کشی مجدد اثرات تعمیر را بپوشانند، اما با مقایسه ی بخشهای مختلف می توان به این موضوع پی برد.

نکته دیگر این است که روی لبه‌ها و درزگیرهای داخلی خودرو نباید اثرات رنگی وجود داشته باشد پس به صورت دقیق این نقاط را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است نقاش از نوارهای فومی استفاده کند که در این صورت پس از برداشتن نوار، رد چسب آن روی بدنه خودرو باقی می‌ماند. بنابراین اگر اثرات نوار فومی یا رنگ پاشیدگی در جاهای غیر عادی را دیدید، بدانید خودرو را رنگ کرده‌اند.

اصطلاح پوست پرتقالی

بعض مواقع نقاش اگر مهارت کافی و هم چنین دقت کافی نداشته باشد و گردوغبار یا اشیای ریز به بدنه خودرو بچسبد یا پس از رنگ‌کردن در هنگام خشک ‌شدن موارد فوق اتفاق بیافتد، در این صورت ظاهر رنگ نقطه‌نقطه یا به اصطلاح پوست پرتقالی می‌شود. این هم نشان دهنده رنگ شدن بدنه خودرو است.

پریدگی یا پوسته شدن رنگ

رنگ کارخانه به سادگی پوسته نمی‌شود و پریدگی پیدا نمی‌کند. اگر در جاهایی تکه‌ای از رنگ کنده شده است، آن رنگ اصلی کارخانه نیست.

انعکاس تصاویر

با زاویه و به‌صورت مایل، به انعکاس تصاویر در بدنه خودرو توجه کنید اگر در برخی از قسمت‌ها تصویر موجدار و غیرشفاف بود این به معنى است که خودرو رنگ شده است.

اثر سنباده

به‌دنبال رد صافکاری یا سنباده در قسمت‌های مختلف مخصوصا در لبه‌ها از جمله لبه گلگیرها باشید. این خطوط به صورت هاشور هستند و نشان دهنده رنگ شدن بدنه خودرو است.

تشخیص رنگ با دست کشیدن روی بدنه

این کار هم مانند روش چشمی به کارشناس حرفه ای نیاز دارد و به این صورت است که روی بدنه خودرو دست بکشید و با نوک انگشتانتان آن را لمس کنید اگر برآمدگی یا ناهمواری احساس کردید یا بعضی نقاط صاف تر و یا بعضی نقاط زبرتر بود می توان نتیجه گرفت که بدنه خودرو رنگ شده است در واقع کیفیت و بافت رنگ را حس کنید،اگر صافکار سنباده‌کاری کرده باشد زبری آن را احساس می کنید و اگر رنگ خودرو اصل کارخانه باشد، بافت آن کاملا صاف، نرم و یکنواخت خواهد بود.

تشخیص رنگ خودرو با آهنربا

یک آهنربای ضعیف بردارید. اگر بدنه خودروی شما از آهن و فولاد است، با قراردادن آهنربا روی بخش‌های مختلف سطح آن، می‌توانید متوجه ضخامت رنگ شوید. جاهایی که ضخامت رنگ زیاد است آهنربا را جذب نمی‌کند یا اینکه قدرت جذب آن نسبت به نقاطی که رنگ اصل کارخانه دارد کمتر است. اگر بدون صورت بود بدنه خودرو رنگ شده است.

تشخیص رنگ خودرو با استفاده از ابزارهای کارشناسی

در این روش از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال یا اتاق تشخیص رنگ استفاده می‌کنند که با توجه به ضخامت رنگ خودرو، با قطعیت مشخص می شود که خودرو رنگ شده است یا نه. وقتی یک لایه رنگ روی لایه رنگ اصلی اضافه می‌شود، آن نقطه ضخیم تر می شود،پس تفاوت ضخامت رنگ در بعضی نقاط می‌تواندنشان دهنده رنگ شدن بدنه خودرو باشد. اگر هم کل خودرو مجددا رنگ شده باشد، باز هم ضخامت لایه رنگ که از حدود ۴.۷ بالاتر برود، نشان‌دهنده این است که لایه رنگ دیگری روی رنگ اصلی خودرو آمده است.

اصطلاحات رايج کارشناسی تشخيص رنگ

آبرنگ

آب‌رنگ یعنی خودرو تصادف سنگینی نداشته است و فقط به خاطر آسیب های جزیی و خط و خش و … یک لایه نازک روی بخش آسیب‌دیده بدنه رنگ پاشیده شده است.

دور رنگ  بودن خودرو

اصطلاح دوررنگ به خودروهایی گفته می شود که دور تا دور بدنه آن، رنگ شده است. در این موارد، به علت آسیب  رنگ بدنه بر اثر تصادف‌های جزئی، آفتاب سوختگی و … دور تا دور بدنه خودرو رنگ می شود و معمولاً نقاطی مانند ستون‌ها، کاپوت، صندوق و سقف رنگ اولیه و اصل کارخانه خود را حفظ می‌کنند.

رنگ آمیزی سپر و رکاب

سپر، رکاب، آینه و سینی زیر رادیاتور جزء رنگ خودرو حساب نمی شوند و افت قیمت ندارند؛ یعنی شما می‌توانید بدون نگرانی سپر خودرو و یا رکاب خودرو خود را رنگ کنید.

نتیجه گیری:


کارشناسی رنگ بدنه خودرو و در واقع تشخیص رنگ دار بودن یا نبودن بدنه خودرو از جمله خدمات بسیار مهمی است که حتما باید توسط افراد ماهر و متخصص انجام شود و ما این تضمین را به شما می دهیم  که متخصصین کارشناسی ما در نوین کار پس از بررسی و تشخیص رنگ خودرو، تمام اطلاعات را با جزییات در برگه تشخیص رنگ یا همان فرم خام تشخیص رنگ خودرو یادداشت می کنند که این برگه به مدت ۲۴ ساعت برای شما ضمانت  خواهد داشت.هم چنین کارشناسان ما مدارک خودرو شما را نیز بررسی می کنند تا از اصالت آن اطمینان حاصل کنند.

پس در مجموعه خودرویی نوین کار برای کارشناسی و تشخیص رنگ خودرو شما منتظرتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار