حتما این 11 مرحله را قبل از دریافت خسارت تصادف بخوانید.

دریافت خسارت تصادف
راهنمای مقاله

هر روز تعداد زیادی تصادف در کشور اتفاق می افتد که بخشی از آنها ،خسارت به بار می‌آورند. وقتی تصادف رخ می‌دهد در اولین مرحله باید مشخص شود مقصر اصلی تصادف کیست. باید بدانید که براساس قانون در سوانح رانندگی کسی که حادثه مستقیما به خاطر قصور او اتفاق افتاده است، مقصر و هم چنین قابل تعقیب است .
براساس قانون، جبران زیان واردشده به اشخاص ثالث ناشی از حادثه رانندگی بر عهده بیمه‌ شخص ثالث است و طبق قانون هر شخصی که در حادثه، وسیله نقلیه آن دچار خسارت‌های بدنی و مالی شود (به غیراز راننده مقصر حادثه) ثالث محسوب می‌شود.

جزئیات مراحل گرفتن خسارت تصادف از بیمه

مراحل دریافت خسارت تصادف از بیمه بستگی به نوع تصادف دارد، یعنی باید مشخص شود این نوع تصادف خسارتی یا جانی است.

تصادف خسارتی

در تصادف های خسارتی، خسارت وارد شده به خودرو می باشد و شخصی در حین حادثه اسیب ندیده است. در این شرایط پلیس راهنما و رانندگی با حضور در صحنه تصادف کروکی کشیده و سپس هر دو طرف چه زیان دیده و چه مقصر باید به مركز بیمه مقصر مراجعه کنند.
بیمه توسط کارشناسان متخصص میزان خسارت وارده را که البته به سقف تعهد بیمه گذار بستگی دارد، تعیین می کند و آن را به طرف زیان دیده پرداخت می کند. چنانچه هزینه خسارت از میزان سقف بیمه بیشتر باشد، فرد مقصر موظف است خود باقی هزینه را بپردازد.
حتما به این نيته توجه داشته باشید که شخص مقصر باید حداکثر تا ۵ روز بعد از تصادف به شرکت بیمه مراجعه کند و آنها را از تصادف مطلع سازد. در غیر این صورت شرکت بیمه خسارت را پرداخت نمی کند در غیر این صورت شخص موظف است ثابت کند به دلایل مسائلی از جمله اختلافات با فرد مقابل یا اسیب شخصی، نمی توانسته به مراکز بیمه برود.
مراحل دریافت خسارت تصادف برای فرد مقصر و زیان دیده، به صورتی است که می تواند از فردای تصادف حداکثر بعد از ۲ سال برای گرفتن یا پرداخت هزینه اقدام کنند. این هزینه ها برای فرد آسیب دیده شامل تمام اجزا ماشین اعم از، گلگیر یا سپر ماشین و… خواهد شد.

خسارت جانی و جرحی

مراحل دریافت خسارت تصادف جرحی یا جانی از بیمه به این صورت است که ابتدا اولیای دم یا فرد جراحت دیده با ثبت شکایت خود از طریق دادگاه، برای محاسبه دیه و گرفتن خسارت اقدام می کنند.
وراث، ولی دم یا فرد خسارت دیده، پس از ثبت شکایت تنها ۲۰ روز فرصت دارند برای گرفتن دیه به شرکت بیمه مراجعه کنند. پس از گذشت ۲۰ روز شرکت بیمه هزینه را به صندوق خسارت های بدنی دادگستری ارسال می کند، و فرد باید برای گرفتن دیه به این سازمان مراجعه کند.

مدارک لازم برای دریافت خسارت تصادف از بیمه

مدارک لازم برای دریافت خسارت تصادف از بیمه

شما می توانید با داشتن مدارک زیر برای گرفتن خسارت در تصادف به مراکز بیمه مراجعه کنید. که این مدارک عبارتند از:
1. اصل بیمه نامه بدنه
2. اصل بیمه نامه شخص ثالث
3. اصل گواهینامه راننده مقصر
4. اصل کارت و شناسنامه مالکیت خودرو(کارت ماشین و برگه سبز)
5. اصل اسناد مالکیت خودرو
6. اصل کارت ملی بیمه گذار و راننده خودرو
7. گزارش پلیس انتظامی

مراحل پرداخت خسارت مالی بیمه شخص ثالث خودرو

گرفتن بیمه شخص ثالث برای هر راننده ای الزامی و در صورت نداشتن آن شامل جريمه خواهید شد و علاوه بر اینکه هزینه بسمه را باید پرداخت کنید بابت دیرکرد نیز باید جریمه تاخیر را پرداخت کنید. بیمه شخص ثالث در زمان تصادف تمام خسارات فرد ثالث را پرداخت می کند.

بیمه شخص ثالث اصطلاحا به بیمه بدنه شخص آسیب دیده گفته می شود،در نتیجه تمام هزینه های دیه یا درمانی شخص را پرداخت می کند.

مدارک دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث عبارتند از:

1. اصل مدرک بیمه شخص ثالث فرد مقصر
2. اصل مدرک شناسایی خودرو فرد مقصر(کارت ماشين و سند سبز)
3. گزارش مامور راهنمایی و رانندگی
4. گزارش پلیس نیروی انتظامی
5. مدرک پزشکی قانونی
6. مدرک رای دادگاه
7. مدارک فرد خسارت دیده یا فوت شده
8. گزارش بیمارستان
9. مدارک شناسایی وارث
10. جواز دفن، گواهی فوت
11. گواهی انحصار و وراثت

در صورت فوت شخص زیان دیده علاوه بر مدارک بالا باید مدارک زیر را هم ارایه دهند:

1. تصویر برابر اصل شده مدارک فوت
2. معاینه جسد
3. جواز دفن و خلاصه رونوشت وفات
4. انحصار وراثت نامحدود
5. قیم نامه (در صورت وجود صغیر در ورثه)
6. تصویر تمام صفحات شناسنامه باطل شده متوفی
7. تصویر شناسنامه اولیاء دم (بازماندگان)

مراحل دریافت خسارت بدنی بیمه شخص ثالث:

1. مراجعه اعلام‌کننده خسارت اعم از مالک، بیمه‌گذار، راننده مقصر، زیاندیده یا نماینده قانونی آنها به مراکز پرداخت خسارت بیمه
2. مراجعه یکی از طرفین حادثه یا نماینده قانونی آنها به مراجع انتظامی و قضایی جهت دریافت نامه رسمی از واحد خسارت
3. ارائه تمامی مدارک ذکر شده در قسمت بالا در صورت فوت
ارائه دادن رای دادگاه بدوی و تجدید نظر
4. بررسی کردن و کنترل مدارک ارائه شده توسط واحد خسارت بیمه و مطابقت آن با شرایط و ضوابط
5. دریافت خسارت توسط مصدوم و بازماندگان متوفی از شرکت بیمه در صورت عدم وجود منع قانونی

به نکات مهم زیر توجه کنید:

1. طبق قانون در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی به غیر از فوت، شرکت بیمه‌‌ راننده مقصر حادثه، باید پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی، بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه تقریبی را به شخص ثالث زیان دیده پرداخت کند و باقی‌مانده آن را پس از تعیین میزان قطعی دیه بپردازد.
2. همچنین در حوادث رانندگی که فوتی دارد، بیمه می‌تواند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رای مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی واردشده را پرداخت کنند.
3. بیمه ثالث بیمه‌گر موظف است حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از دریافت مدارک لازم، خسارت را پرداخت کند. در تخلفات حادثه‌ساز منجر به جرح و فوت، ۱ درصد از خسارت بدنی و ۲ درصد از خسارت مالی پس از پرداخت خسارت از مقصر حادثه دریافت می‌شود و درصورت عمدی بودن به عنوان مثال، تصادف رانندگی در حالت مستی، استعمال مواد مخدر یا رانندگی بدون گواهینامه یا متناسب نبودن مشخصات گواهینامه با وسیله نقلیه، کل مبلغ خسارت از مقصر حادثه دریافت می‌شود.
4. در صورتی که حادثه منجر به جراحت یا فوت نشده باشد و طرفین حادثه اختلاف نظر نداشته باشند، خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی پرداخت می‌شود. البته شرط مهم آن این است که خسارت وارده به زیان‌دیده حداکثر ۲۰ میلیون تومان باشد و هر دو وسیله نقلیه، دارای بیمه شخص ثالث و هر دو فرد دارای گواهینامه رانندگی باشند.
5. توجه داشته باشید که طبق قوانین بیمه، خودرو مقصر و زیاندیده نباید تعمیر شده باشند ضمن آنکه برای دریافت خسارت، حضور دوطرف یعنی زیاندیده و مقصر الزامی است.
6. هم چنین اگر با شخصی تصادف کرده‌اید و او مقصر حادثه است باید به شرکت پرداخت خسارت بیمه‌نامه فرد مقصر مراجعه کنید.

مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی هم عبارت هستند از:

1. اصل و کپی گواهینامه و کارت ملی هر دو طرف حادثه
2. اصل و کپی کارت و سند سبز خودروی هردوطرف حادثه
3. شماره بیمه شخص ثالث خودروی مقصر و زیان ‌دیده یا زیان دیدگان حادثه
4. سند مالکیت وسیله نقلیه زیان‌ دیده
5. شماره شبا زیان دیده

قبل از سال ۱۳۹۵ و تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، سقفی برای پرداخت خسارت مالی وارده به خودروهای زیان‌دیده تعیین نشده بود. اما با تصویب این قانون، و تقسیم خودروها به دو دسته‌ی متعارف و غیرمتعارف، سقف پرداختی برای بیمه شخص ثالث مشخص شد. در واقع، آن خودروهایی غیرمتعارف هستند که قیمتی بالاتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام داشته باشند. قوه قضائیه، نرخ دیه در سال ۱۴۰۳ را ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در ماه‌های عادی و در ماه‌های حرام ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. با توجه به این موضوع، خودروهای بالای ۸۰۰ میلیون تومان غیرمتعارف محسوب می‌شوند و سقف پرداخت خسارت برای آن‌ها ۸۰۰ میلیون تومان است.

تصادف با جسم دیگری غیر از خودرو و موتور و فرد

همیشه طرف دوم تصادف فرد یا خودرو نیست گاهی نیز پیش می‌آید که خودرو با جسم دیگری برخورد می‌کند. باید بدانید که در برخورد اتومبیل با جسم ثابت مانند گاردریل ،جدول، درخت و .. برای دریافت خسارت نیاز به کروکی و برگه گزارش پلیس است و در این نوع حادثه فقط بیمه بدنه برای بیمه‌گذار جبران خسارت می‌کند و خسارت بیمه شخص ثالث هیچگونه خسارتی پرداخت نمی کند.

نکته مهم آخر

در تصادف رانندگی، فرد زیان‌دیده می‌تواند علاوه بر دریافت خسارت وارد شده از طریق تصادف توسط بیمه، تمام هزینه‌های مرتبط با تصادف را محاسبه کند و از طریق شکایت حقوقی، از طرف مقابل، مابقى آن را دریافت کند.

جمع بندی

مراحل دریافت خسارت تصادف همانطور که در بالاتر توضیح دادیم به اینکه میزان خسارت وارد شده یا مالی و جانی بودن آن مربوط است.داشتن بیمه شخص ثالث را به دلیل پرداختن بیمه بدنه به شخص زیان دیده در تصادف بهترین گزینه است. فرد مقصر حادثه می تواند با همراه داشتن مدارک و رفتن به شرکت بیمه حداکثر ۵ روز بعد از حادثه، تصادف را ثبت کند و خسارت را به فردزیان دیده بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار