آشنایی با 5 راه جدید برای رفع آفتاب سوختگی خودرو

رفع آفتاب سوختگی خودرو
راهنمای مقاله

آفتاب سوختگی خودرو از جمله آسیب های ظاهری خودرو است. به همین منظور در این مقاله از نوین کار به بررسی راه های رفع آفتاب سوختگی خودرو پرداخته ایم. کاهش شفافیت رنگ بدنه، مات و زردی رنگ بدنه خودرو و در نهایت تخریب آن، از جمله مشکلات ایجاد شده توسط این موضوع هستند. هم چنین باید به این نکته نیز توجه داشت که در مورادی نیز، رفع آفتاب سوختگی بدنه خودرو هزینه های زیادی را برای خودرو خواهد داشت. در نتیجه پیشگیری ،جهت جلوگیری از این آسیب نقش مهمی دارد. گاهی به دلیل عدم توجه به اقدامات پیشگیری، آسیب های جدی تری به بدنه و سقف خودرو وارد می شود که در نهايت با هیچ روش جز رنگ کردن بدنه خودرو نمی توان این آسیب را از بین برد که در نهايت منجر به افت قیمت خودرو خواهد شد.

آفتاب سوختگی خودرو چیست؟

آفتاب سوختگی خودرو، به معنی از بین رفتن بخش هایی از رنگ خودرو یا تغییر شکل آن گفته می شود. این آسیب در نتیجه اشعه ماورای بنفش خورشید ایجاد می شود. رنگدانه های رنگ بدنه خودروها، با جذب این اشعه ها تغییر شکل می دهند.اشعه ماورای بنفش در مدت کوتاهی می‌تواند لایه محافظ رنگ خودرو را از بین ببرد و در ادامه رنگ خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به مرور رنگ نیز از بین می رود و فلز خودرو دیده می‌شود. زمانی که رنگ خودرو در حال از بین رفتن است، اصطلاحاً گفته می‌شود، خودرو آفتاب سوخته شده است.
در واقع به صورت دیگر می توان گفت که آخرین لایه روی رنگ بدنه خودرو، لایه محافظ کیلر می باشد که زیبایی رنگ خودرو را افزایش می دهد ودر عین حال رنگ را در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید محافظت می‌کند. اما این لایه محافظ نیز طول عمر زیادی ندارد و اگر خودرو خود را زیر نور مستقيم خورشید در فضای باز پارک کنید، این لایه از بین رفته و ممکن است شاهد آفتاب سوختگی بدنه و سقف و حتی سپر خودرو خود باشید.

آفتاب سوختگی خودرو چیست؟

عوامل آفتاب سوختگی خودرو

آفتاب سوختگی رنگ خودرو به دلایل و عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد و برای رفع آفتاب سوختگی خودرو شناسایی این عوامل ضروری است:

  • پارک کردن خودرو زیر نورمستقیم آفتاب
  • کثیفی و آلودگی بدنه
  • عدم رسیدگی به بدنه خودرو
  • استفاده از مواد پاک‌کننده قوی هنگام شست وشو
  • سن بالای خودرو
  • رنگ کم‌کیفیت بدنه

جلوگیری از آفتاب سوختگی

اقدامات زیر می تواند از آفتاب سوختگی جلوگیری کند:

پارک خودرو در سایه

موثرترین کاری که می‌توان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی خودرو انجام داد، پارک خودرو در سایه است. هر چند در شهرهای شلوغ و پرجمعیت محل پارک سایه‌دار به سختی پیدا می‌شود. همچنین می‌توان برای جلوگیری از برخورد مستقیم اشعه ماورای بنفش با بدنه از انواع چادر خودرو استفاده کرد.

تمیز کردن خودرو

شستشو و تمیز کردن یکی از راه‌های نگهداری از خودرو در تابستان و از بین بردن آفتاب سوختگی است. با شستشو علاوه بر کاهش دمای بدنه، آلودگی‌ها و جرم‌ها نیز از بین می‌روند و رنگ خودرو سالم‌تر می‌ماند.

استفاده از نانوسرامیک

یکی دیگر از روش‌ها و ابزارهایی که می‌تواند از رنگ خودرو در برابر آفتاب سوختگی محافظت کند، پوشش سرامیکی خودرو است. نانوسرامیک مایعی است که روی رنگ اصلی خودروقرار می‌گیرد و لایه ضخیمی را شکل می‌دهد. این لایه از رنگ بدنه در برابر ساییدگی و خوردگی محافظت می‌کند. نوین کار بهترین خدمات سرامیک خودرو در تهران را به شما عزیزان ارائه می دهد. فقط کافیست با متخصصان نوین کار در ارتباط باشید.

استفاده از کاور خودرو

کاور بدنه خودرو لایه‌ای از جنس PVC است که روی بدنه خودرو نصب می‌شود و جلوی آفتاب سوختگی خودرو را هم می‌گیرد. خدمات کاور خودرو در تهران دارای انواع بی‌رنگ، رنگی، سفارشی، مات و براق است.

استفاده از شوینده مناسب

توصیه می‌شود برای شستشوی خودرو حتما از شوینده مناسب استفاده کنید. چرا که مواد پاک‌کننده خانگی دارای اسید سیتریک است. این ماده خاصیت چربی‌زدایی دارد که به رنگ بدنه خودرو آسیب می‌زند.

روش های رفع آفتاب سوختگی

شستشوی خودرو

شستشوی بدنه خودرو و تمیز کردن بدنه علاوه بر اینکه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لازم است، بلکه برای رفع آفتاب سوختگی خودرو نیز به کار می‌آید.

استفاده از آماده ساز رنگ

آماده‌ساز رنگ، ماده‌ای است که با استفاده از آن می‌توان چربی، سیلیکون، واکس و… را از روی بدنه پاک کرد.

استفاده از خمیر کلی

خمیر کلی (CLAY) ترکیبی از رزین است که برای پاک کردن بدنه خودرو به کار می رود. با استفاده از این ماده می‌توان هر ذره‌ای را از روی بدنه خودرو پاک کرد.

استفاده از پاک کننده آهن و لنت

پاک‌کننده آهن و لنت در قالب اسپری به فروش می رسد. با پاشیدن این ماده، رنگ بدنه به بنفش تغییر پیدا می‌کند و در این زمان می‌توانید خودرو را با آب بشویید.

پولیش بدنه خودرو

پولیش خودرو در محل تهران یکی دیگر از ابزارها و روش‌هایی است که برای رفع آفتاب سوختگی بدنه خودرو استفاده می‌شود. برای این کار روی بخش آفتاب سوخته ماده پولیش زده می‌شود و و در واقع رنگ بدنه خودرو احیا می شود.

استفاده از پوشش محافظ

برای رفع آفتاب سوختگی خودرو می‌توان از پوشش محافظ استفاده کرد که شامل واکس و سرامیک می‌شود. واکس ۲ تا ۱۲ ماه برای از بین بردن آفتاب سوختگی خودرو کاربرد دارد، در حالی که با استفاده از سرامیک این زمان به ۸ سال می‌رسد.

استفاده از کیلر پاک کن

کیلر رنگ خودرو آخرین لایه رنگ خودرو است که علاوه بر درخشندگی رنگ بدنه، از فرسایش رنگ نیز جلوگیری می‌کند. کیلر پاک کن اگرچه آفتاب سوختگی بدنه خودرو را به طور کامل رفع می‌کند، اما لایه کیلر را نیز از بین می‌برد.

یک ترفند معروف برای رفع آفتاب سوختگی خودرو عبارتند از:

رفع آفتاب سوختگی خودرو با خمیر دندان

اگر آفتاب سوختگی خودرو شما در مراحل اولیه باشد و به تازگی با این مشکل مواجه شوید، می‌توانید با چند ترفند ساده به صورت سطحی این مشکل را رفع نمایید. یکی از این ترفندها استفاده از خمیر دندان برای آفتاب سوختگی چراغ خودرو است. رفع آفتاب سوختگی خودرو با خمیر دندان برای از بین رفتن ماتی و کدری چراغ خودرو نیز کاربرد دارد. برای این کار می‌توانید خمیردندان را با دست روی چراغ خودرو بمالید و سپس به کمک یک مسواک به خوبی خمیر دندان را روی چراغ خودرو بکشید. دقت کنید فشار دستتان متناسب و یکسان باشد. سپس مقداری آب گرم روی چراغ بریزید و شاهد شفاف و براق شدن چراغ‌ها باشید.
اگر میزان آفتاب سوختگی در سطح خودرو ناچیز و قابل رفع باشد تنها ماده مورد نیاز برای رفع آفتاب سوختگی ، مواد پولیش خودرو است. اما در صورتی که سطح سوختگی در حد ترمیم نباشد، خودرو برای رنگ آماده می‌شود.

نتیجه گیری

آفتاب سوختگی یکی ازآسیب هایی است که به دلیل نگهداری نادرست روی بدنه خودرو ایجاد می‌شود. آفتاب سوختگی در ظاهر خودرو تاثیر زیادی دارد و باعث می‌شود تا خودرو کهنه به نظر برسد. رفع آفتاب سوختگی خودرو با روش‌هایی که بالاتر توضیح دادیم ،امکان پذیر است اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.برای پیشگیری از آفتاب سوختگی بدنه خودروتون در مرکز دیتیلینگ نوین کار منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار