راهنمای 0 تا 100 احیای رنگ خودرو

راهنمای مقاله

احیای رنگ خودرو یکی از بهترین راه ها برای حفظ ظاهر خودرو و افزایش طول عمر رنگ بدنه خودرو می باشدو هم چنین مزیت دیگر آن ،این است که نیاز به پرداخت پول هنگفتی برای دریافت خدمات احیای رنگ نیستید. علاوه برای این موضوع انجام عملیات دیتیلینگ بر روی خودرو چه بر روی بدنه خودرو و چه داخل خودرو تا اندازه ای خیلی زیاد در قیمت خودروی شما تاثیر گذار است.

دلایل خراب شدن رنگ خودرو

از مهمترین دلایل خراب شدن رنگ خودرو قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می باشد. زمانی که خودروی شما در مقابل نور خورشید باشد و هم چنین زمانیکه تحت تاثیر گرد و غبار و باران اسیدی باشد، فعل و انفعال شیمیایی ایجاد می شود که نتیجه آن اکسیدشدن رنگ خودرو خواهد بود. در این صورت هر چه بیشتر بدنه خودرو در این شرایط قرار بگیرد، پس از مدتی لکه های سفید رنگی روی رنگ بدنه خودرو ایجاد می شود.
در حالت دیگری ممکن است روی خودرو شما موادی چون اسید یا فصولات پرندگان پاشیده شود که در این حالت نیز به خاطر حالت اسیدی به مرور زمان با ایجاد ترکیبات شیمیایی، رنگ خودروی شما شروع به تغییر رنگ یا محو شدن می کند. ممکن است در هنگام رانندگی یا حتی در حالت پارک، خودروی شما با سطوح دیگر و حتی خودروی دیگری برخورد بکند. این حالت بستگی به شدت برخورد و آسیب دارد. اگر خودروی شما دچار فرو رفتگی شده باشد باید در ابتدا با صافکاری مدرن PDR فرو رفتگی ایجاد شده را بدون نیاز به رنگ کردن بدنه خودرو رفع کنید و سپس احیای رنگ را انجام دهید.

آسیب دیدن بدنه خودرو دلایل متعددی داردکه چندتا از مهم ترین های آن عبارتند از:

  • آفتاب سوختگی
  • چسبندگی لکه های شیمیایی مختلف مثل فضله پرندگان و شیره درختان
  •  عدم شستشوی صحیح

این موارد در واقع آسیب هایی که با گذشت زمان باعث کدری و از بین رفتن شفافیت رنگ خودرو می‌شود. اما با احیای رنگ خودرو بدون کوچکترین افت قیمتی میتوان خودرو را به ظاهر اولیه بازگرداند.

نکات مهم احیای رنگ خودرو

احیای رنگ خودرو یکی از خدمات حرفه ای می باشد که توسط دیتیلر ها انجام می شود. دیتیلر بعد از شست و شوی کامل خودرو ،خمیر کلی را روی بدنه خودرو می مالد تا هر گونه آلودگی و ذرات ریزی که بر روی آن قرار دارد نیز از بین برود. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است و قبل از احیای رنگ خودرو باید انجام شود. زیرا اگر سطح بدنه بدرستی پاکسازی نشود ممکن است این ذرات به پد پولیش نفوذ کند و بعد به سطح بدنه خودرو آسیب وارد کند. مزیت دیگر تمیز بودن سطح خودرو این است که باعث می شود تا دستگاه پولیش به راحتی بر روی آن حرکت کند و به آن نچسبد.
بدنه خودرو از پنج لایه شامل بدنه، پرایمر، بتونه، رنگ و کیلر تشکیل شده است. سطحی ترین لایه آن کیلر می باشد، باید به این نکته توجه داشته باشید که خط و خش ها می توانند تا لایه پرایمر نفوذ کنند. احیای رنگ در واقع تا سطح کیلر را بازسازی می کند ولی اگر آسیب عمیق تر باشد احتیاج به بتونه کاری ورنگ دارد.

مراحل احیای رنگ

• بررسی و تشخیص نوع آسیب وارد شده به بدنه خودرو

ابتدا قبل از هرگونه اقدامی به بررسی و تشخیص میزان آسیب وارد شده به رنگ بدنه خودرو می پردازیم و بر مبنای نوع و میزان آسیب خودرو سراغ مراحل بعدی برای ریکاوری و احیای رنگ خودرو می رویم.

• شستشو با مواد نانو مخصوص

در مرحله بعد دیتیلیر با مواد مخصوص بدنه خودرو را کامل شسته و پس از شستشوی اصولی و از بین رفتن یکسری آلودگی های سخت که فقط با شامپوی مخصوص پاک می‌شود کارشناسی دقیق تری انجام می دهد و آسیب های اصلی و عمقی را بررسی می کند و روی آن ریکاوری و احیای رنگ را انجام می دهد. در صورتی که به خدامت شستشوی خودرو خود با مواد مخصوص نیاز دارید ، نوین کار آماده سرویس دهی صفرشویی خودرو در محل تهران می باشد.

• پولیش زدن

در مرحله سوم دیتیلر با مواد و دستگاه و پد پولیش مناسب برای رفع آسیب یا براق کردن بدنه، کار خود را شروع می کند. برای انجام این کار و در واقع پولیش زدن بدنه خودرو نیاز به پولیش سه مرحله‌ای با کیفیت است که بتوان آسیب را برای همیشه از بین برد. گاهی اوقات به کمی سمباده زنی قبل از اجرای پولیش نیاز است . پولیش در واقع یک نوع ساینده است که آثار خط و خش، هولوگرام، آفتاب سوختگی و ماتی بدنه خودرو را از بین برده وشفافیت اولیه بدنه خودرو را به آن باز می گرداند.شما با استفاده از خدمات پولیش خودرو در محل می توانید به سادگی از این خدمات استفاده کنید.
پولیش زدن بدنه خودرو در چندین مرحله انجام می شود، و در این کار از دو نوع پولیش استفاده می شود. اول از پولیش زبر استفاده می کنیم و بعد از پولیش نرم استفاده می شود. پولیش زبر مانند یک لایه بردار عمل می کند و پولیش نرم تمامی آثاری که پولیش زبر بر جای گذاشته را برطرف میکند.اصلاح رنگ یا احیای آن به این معنا نیست که تمامی عیوب سطح خودرو را با پولیش برطرف کنیم بلکه با استفاده از پولیش یک لایه نازکی از سطح کیلر از روی بدنه ساییده می شود و دستگاه پولیش آن را یکدست می کند.

• واکس زدن خودرو

در مرحله نهایی از واکس برای ایجاد براقیت و درخشش استفاده می شود.اگر واکس با کیفیت باشد براقیت آن مدت زمان بسیار طولانی تری روی بدنه خواهد ماند. همچنین واکس با کیفیت، آب‌گریزی و محافظت نسبتاً بالاتری نسبت به سایر واکس ها دارد و از بدنه خودرو در برابر عواملی مثل نور خورشید، اشعه uv، باران اسیدی،فضولات پرندگان،شیره درختان، گرد و غبارو ساییدگی محافظت می کند.

• استفاده از سرامیک

مرحله آخر مرحله سرامیک بدنه خودرو می باشد که در واقع پولیش مرحله ای برای زیرسازی سرامیک است. پوشش نانو سرامیک خودرو با رنگ اصلی ترکیب می شود و سپس، لایه محافظ بسیار قوی ایجاد می‌کند و از بدنه خودرو برای مدت زمان ۱ تا ۸ سال وابسته به نوع سرامیکی که انتخاب می کنید ،محافظت می کند. سرامیک خودرو در تهران یکی از بهترین گزینه ها برای احیای رنگ خودرو و همینطور حفاظت از آن است.

چگونه رنگ خودرو را احیا کنیم

روش های احیای رنگ

در ادامه به توضیح روش هایی که برای احیای رنگ استفاده می شود می پردازیم:

1. براق کردن بدنه و رفع آسیب ها و خط و خش های سطحی بدنه خودرو به صورت دستی:
این کار بدون استفاده از دستگاه انجام می شود. ترکیب سایشی یک مایع ساینده است که آلودگی های سطحی را از بین می برد و سطح را صاف می کندو براقیت را به رنگ بدنه خودرو باز می گرداند.از این روش برای برطرف کردن آسیب های کوچک موجود روی بدنه استفاده می شود و مواد آن جزو موادی محسوب می شوند که کمترین نفوذ را به رنگ خودرو دارند.

2. پولیش خودرو با دستگاه :
آسیب مناطقی که بیش از حد بزرگ هستند با دستگاه پولیش برطرف می شود. پولیش می تواند نسبتا ملایم یا کاملا تهاجمی باشد. یک دستگاه پولیش چرخان با سرعت بالا ، چه پنوماتیک یا برقی ، سریع ترین و پرخاشگرترین روش برای بازگرداندن براقیت به رنگ خودرو است. می توان آن را با یک پد پشمی یا یک فوم به همراه یک ترکیب سایشی خیلی ریز استفاده کرد. صیقل دهنده های دو کاره نسبت به مدل های دوار با سرعت بالا کمتر تهاجمی هستند. آنها قادر به احیای رنگ خودروی به صورت عمقی نیستند.این روش جزو روش های محبوب محسوب می شود.
3. سنباده زدن :
گاهی اوقات ترکیب به تنهایی برای احیای رنگ خودرو کافی نیست و سطح باید با یک ابزار تهاجمی تر صاف شود مثل کاغذ سنباده که انواع آن عبارتند از کاغذ سنباده بسیار ریز و میلیونم-ریز 1000 تا 3000 ریز ، که بیشتر می تواند به صورت مرحله ای برای ساییدن خط و خش های روی لایه آخر رنگ بدنه یا حذف آلاینده هایی که خمیر کلی و ترکیبات همانند آن قادر به برطرف کردن آن نیستند، استفاده شود.
4. صیقل دادن:
مرحله صیقل دادن یا حذف حرکت چرخشی در واقع برای از بین بردن و یا کاهش خط و خش های هلوگرامی ایجاد شده می باشد که توسط پدهای پولیش پشمی و ترکیبات سایشی انجام می گیرد. برای از بین بردن خط و خش ممکن است نیاز به سنباده زدن باشد. سپس با ترکیب صیقل داده می شود تا خراش های ماسه را از بین ببرد. این مرحله معمولا توسط دستگاه با یک پد فوم ملایم ویک پاک کننده گرد و غبار ساینده انجام می شود و نتیجه نهایی آن ایجاد سطحی شفاف و براق است.
5. واکس زدن :
هنگامی که رنگ بدنه خودرو صاف و براق شد از واکس که یک مانع ضد آب محسوب می شود،استفاده می شود. که خاصمت آب گریزی دارد و همچنین از رنگ در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می کنند و با ایجاد یک سد، اجازه نمی دهد ترکیبات محیطی سوزاننده مثل فضولات پرندگان به رنگ بدنه آسیب وارد کند.

سخن پایانی

همانطور که در بالاتر گفتیم احیای رنگ خودرو فرآیندی است که برای از بین بردن خط و خش‌های موجود روی رنگ بدنه، لکه‌های شیمیایی، گرد و غبار و همچنین کدری و بدرنگی، رنگ بدنه خودروانجام می گیردو دارای روش‌های مختلفی است که انتخاب آن‌ها بستگی به شرایط رنگ بدنه خودرو دارد.هم چنین خاطرنشان کنیم که فرآیند احیای رنگ خودرو، یک عمل کاملاً تخصصی است که باید توسط فرد متخصص انجام گیرد؛ در غیر این صورت ممکن است رنگ بدنه خودرو شما دچار آسیب شود.ما در نوین کار می توانیم این تضمین را بکنیم که تمامی مراحل احیای رنگ خودرو شما توسط متریال مرغوب و توسط متخصصین حرفه ای انجام می گیرد ،پس منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار