هر آنچه که باید درباره جدیدترین دستگاه صافکاری بدانید

جدیدترین دستگاه صافکاری
راهنمای مقاله

انواع روش صافکاری

صافکاری خودرو با دو روش صافکاری با رنگ و بدون رنگ انجام می‌شود. صافکاری بدون رنگ بیشتر برای قسمت‌هایی که دچار فرو رفتگی سطحی و کوچک هستند استفاده می‌شود. گاهی نیز آسیب بدنه بیشتر از حدی است که بتوان با صافکاری pdr در تهران آن را برطرف کرد و در مواقعی نیز اصلا قابل ترمیم نیست که با بتونه و رنگ اصلاح می‌شود که به این روش نیز صافکاری با رنگ می‌گویند.اما در این مقاله قصد داریم انواع دستگاه هایی که برای صافکاری بدون رنگ مورد استفاده قرار می گیرد را به شما معرفی کنیم.

انواع دستگاه های صافکاری

انواع دستگاه های صافکاری

  • دستگاه صافکاری مغناطیسی

این دستگاه از دیگر وسایل صافکاری بدون رنگ می باشد که با استفاده از امواج می تواند فرورفتگی های ایجاد شده در بدنه ماشین را رفع کند.

  • دستگاه بادگیری بدون رنگ صافکاری پلاس تکنو صاف

دستگاه بادگیری صافکاری برای رفع فرورفتگی های ایجاد شده در بدنه کاربرد دارد و این دستگاه با ایجاد فشار می تواند برای رفع ایرادات خاصی از بدنه مورد استفاده قرار بگیرد و در نتیجه به عنوان یک دستگاه صافکاری بیرنگ می توان آن را به شمار بیاوریم.

  • دستگاه مکنده صافکاری ویگور

یکی از بهترین دستگاه  های صافکاری بدون رنگ  ، دستگاه مکنده صافکاری ویگور مدل v5531 است که می تواند برای رفع قری بدنه وهم چنین  حمل شیشه و نگه داشتن اجسام مسطح مورد استفاده قرار گیرد.

  • دستگاه صافکاری بدنه خودرو لیکوتا

این دستگاه از دیگر دستگاه های پیشرفته صافکاری بدون رنگ محسوب می شود که افراد غیر متخصص نیز می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند و ایرادات بدنه ماشین خود را برطرف کنند.

این دستگاه از تکنولوژی روز دنیا استفاده  می کند وجزو جدیدترین دستگاه صافکاری بدون رنگ می باشد که در سایزهای مختلفی در بازار عرضه شده است.

  • دستگاه ساکشن و مکش

یکی از روش‌های جدید در صافکاری بدون رنگ بدنه خودرو استفاده از دستگاه مکش و ساکشن می‌باشد. نحوه‌ی کار این دستگاه به این گونه است که با ایجاد خلاء به قسمت فرو رفته‌ی بدنه می‌چسبد. پشت این قسمت نیز یک میله برای بیرون کشیدن آن قرار دارد که آن را به حالت اولیه اش باز می‌گرداند. البته بعد از این که دستگاه ساکشن کار خود را انجام داد، همچنان قسمت‌هایی باقی می‌ماند که صافکار باید با استفاده از چکش باید آنها را صاف کند.

  • چسب حرارتی صافکاری

چسب‌های حرارتی با استفاده از دستگاه حرارت دهنده به قسمت‌های فرو رفته می‌چسبند و آن را بیرون می‌کشد. البته باید توجه داشت که بیشتر برای ترمیم فرو رفتگی‌های کوچک استفاده می‌شود. بعد از استفاده از چسب نیز همچنان نیاز است تا بدنه کنترل شود و قسمت‌های باقی مانده توسط خود صافکار با استفاده از  چکش کاری درست شود.

  • صافکاری با میله‌های پی دی آر

صافکاری بدون رنگ پی‌ دی آر با استفاده از میله‌های مختلف می باشد، که هر میله مخصوص قسمت‌ها و فرو رفتگی‌ها با شدت‌های متفاوت است و معمولا از آن برای برطرف کردن مشکلات جزئی استفاده می‌کنند. ولی کار با میله‌ها به مهارت نیازمند است. جنس میله‌ها معمولا فولادی است اما شرکت‌های سازنده مختلف از آلیاژ‌های دیگری هم استفاده می کنند. کار با این میله ‌ها تا حدی صافکار‌ را از چکش کاری خلاص می‌کند و این امکان را به او می‌دهد که کار را با خطای پایین تری انجام دهد. این میله‌ها نیز از ابزار‌های مدرن و کاربردی صافکاری می‌باشد.

  • دستگاه هاتباکس

دستگاه‌های هاتباکس جدید ترین دستگاه‌ برای صافکاری بدون رنگ فرورفتگی هایی که نوک تیز نیستند، محسوب می‌ شوند. این دستگاه می‌تواند بدون نیاز به ضربه صافکاری قسمت آسیب دیده را انجام دهد. همچنین استفاده از آن باعث سوختگی رنگ نمیشود. بعد از استفاده نیز نیازی به کنترل و چکش کاری نخواهد بود. از ویژگی‌های دیگر نیز توان دوخت سپر، بخش‌های شکاف خورده و بخش‌های پلاستیکی می‌باشد. روش کار این دستگاه استفاده از نیروی مغناطیسی می‌باشد که با ایجاد گرداب مغناطیسی فرو رفتگی را ترمیم می کند.

  • دستگاه صافکاری لیزر

دستگاه صافکاری لیزری دستگاهی پیشرفته ای است که با تاباندن اشعه به بدنه و ایجاد حرارت جنبش اتم‌های فلز را بالا می‌برد و کار صافکاری را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. همچنین صافکاری خودرو با کمک لیزر بسیار ظریف تر و با خطا‌ی پایین‌تر انجام می‌شود. اشعه‌های لیزر بسیار قوی هستند اما دما‌ی ایجاد شده آسیبی به بدنه نمی رساند و آن را بدون آسیب ترمیم می‌کند. شیوه‌ی کار لیزر به این گونه می‌باشد که دستگاه لیزر با تاباندن پرتو‌های خود اتم‌های بدنه‌ی فلزی را به جنبش در می‌آورد و با استفاده از خاصیت انقباض فلز با صرف زمان کمتر و دقت بالاتر خودرو را صافکاری می‌کند.

  • دستگاه صافکاری اتوماتیک

این دستگاه یکی از انواع دستگاه‌های صافکاری بدون رنگ می‌باشد که بدون نیاز به چکش کاری صافکاری بدون رنگ را انجام می‌دهد. دستگاه اتوماتیک با تاباندن مستقیم اشعه ماکروویو به سطح بدنه ،قسمت آسیب دیده خودرو را صافکاری می‌کند. این نوع دستگاه صافکاری برای هر مرکز صافکاری مورد نیاز است و استفاده از آن درجه‌ی خطا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

ابزار صافکاری با رنگ

برای صافکاری خودرو با رنگ نیاز است که لایه‌ی رنگ کاملا برداشته شود زیرا مقدار آسیب بیشتر از حدی است که بتوان آن را بی رنگ در آورد. در ادامه با ابزار آن آشنا می‌شویم.

  • وسایل مورد نیاز جهت بتونه کاری

رنگ آمیزی خودرو نیاز به زیر سازی دارد. زیرسازی خودرو را با بتونه کاری انجام می‌دهند و بتونه کاری گاهی برای جبران قسمتی از بدنه که قابل صاف کردن نیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دستگاه جوش

درتصادف ممکن است براثر چروک خوردن قطعه‌ ای از بدنه دچار سوراخ یا شکاف شود که در این صورت نیاز به صافکاری با رنگ و بتونه کاری می‌باشد. در صورت جزئی بودن آن را می توان با جوش دادن برطرف کرد.

  • سمباده

در صافکاری با رنگ بعد از بازگرداندن بدنه به حالت اول برای رنگ آمیزی دوباره از سمباده استفاده می‌شود. سمباده را با دستگاه یا به طور دستی می‌زنند تا برای رنگ آمیزی سطحی صاف و یکدست به دست آید.

  • شاسی کش

معمولا خودرو‌هایی که به صافکاری با رنگ نیاز دارند آسیب بسیار جدی دیده اند و از قسمت شاسی اصلی دچار مشکل شداند.یکی از ابزار‌ صافکاری با رنگ شاسی‌کش است که معمولا به صورت جرثقیل های شاسی‌کش هستند. شاسی‌کشی جزو اولین اقدام برای صافکاری با رنگ است.

نتیجه گیری

برای صافکاری خودرو باید با انواع ابزار آن و روش‌های صافکاری آشنا بود. دستگاه های پیشرفته ای نسبت به قدیم به بازار عرضه شده است که خیلی از آنها را افراد غیر متخصص هم می توانند استفاده کنند.اما برای اینکه آسیب بدنه خودرو خود را بدون کمترین افت قیمت از خودروتون برطرف کنید،بهتر است که حتما برای صافکاری به نوین کار مراجعه کنید و صافکاری آن توسط یک فرد باتجربه و حرفه ای انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار