عوامل آسیب به رنگ بدنه خودرو (چه عواملی به رنگ بدنه خودرو آسیب میزند) + روش پیشگیری

عوامل آسیب به رنگ بدنه خودرو
راهنمای مقاله

آسیب به رنگ خودرو، از عواملی است که می تواند در زیبایی آن نقش داشته باشد. گاهی اوقات، با وجود تمام مراقبت هایی  که صاحب خودرو از خودرو خود میکند، ممكن است رنگ خودرو توسط عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف آسیب ببیند. ، در این مقاله به مهم ترین این عوامل و راهکار های جلوگیری از آنها اشاره می کنیم.

عوامل آسیب زننده به رنگ بدنه خودرو

عوامل آسیب زننده به رنگ بدنه خودرو

عوامل آسیب به رنگ بدنه خودرو به دو دسته عوامل طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می شوند که عبارتند از:

 باران اسيدي

حتما دیدید كه پس از بارش باران، اثرات قطره های باران روي شيشه و بدنه خودرو باقي مي ماند. اين اثرات همان باران هاي اسيدي هستند. باران هاي اسيدي در اثر وارد شدن آلاينده ها به هوا صورت مي گيرند. آلودگي هايي نظير دود اگزوز خودروها، دود كارخانه ها و … پس از وارد شدن به هوا، در هوا باقي مي مانند و هنگامي كه باران مي بارد، به قطرات باران مي چسبند و همراه با قطرات باران به زمين فرود مي آيند. اين باران، داراي خاصيت اسيدي است که بخصوص در فصل پاييز خاصيت اسيدي آن بيشتر هم می شود. باران اسيدي مي تواند به شدت مخرب باشد و به مروررنگ خودرو را از بين ببرد.

اشعه ماوراي بنفش

اشعه ماوراي بنفش برای بدنه خودروها، مخرب ترين عامل محسوب مي شود. اشعه ماوراي بنفش كه از تابش مستقيم نور خورشيد ناشي مي شود، به همراه اكسيژن و رطوبت هوا، لايه شفاف روی رنگ یا در واقع همان کیلر را اكسيد و تخريب مي كند و موجب زرد شدن آن می شود كه به اين پديده آفتاب سوختگي گفته مي شود.

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی رنگ بدنه خودرو بهتر است هميشه روي بدنه خودرو توسط پوشش هايي مانند واكس، کاور بدنه و نانو سراميك پوشيده گردد.

استفاده از پوليش و واكس هاي نامناسب

برخي از پوليش ها و واكس ها استاندارد هاي لازم براي محافظت از رنگ بدنه خودرو را ندارند . اين پوليش ها شامل مواد نفتي در تركيبات خود هستند كه به شدت براي بدنه خودرو مخرب مي باشند. در برخي موارد هم دیتیلر هایی كه بصورت سنتي فعاليت مي كنند و دانش اجراي درست كار ديتيلينگ را ندارند، با استفاده از ورق سنباده، ضخامت زيادي از رنگ خودرو را از بين می برند و خسارت غير قابل بازگشتي به خودرو وارد مي كنند.پس حتما در انتخاب واكس و پوليش هاي بدنه خودرو با کارشناسان و متخصصین حوزه دیتیلینگ مشورت كنيد.

شستن بدنه خودرو با استفاده از شوینده های غیر مناسب

شستشوی با شوینده های غیر مناسب بدنه خودرو می تواند به رنگ بدنه آسیب بزند چون PH اين شوينده ها و محتويات داخل آن مناسب براي رنگ بدنه خودرو نمي باشد و مي تواند در دراز مدت باعث تخریب رنگ شود.براي شست و شوي خودرو از شوينده هاي مخصوص شست و شوي خودرو استفاده كنيد و همچنین براي شستشوي قسمت هاي مختلف خودرو از قبل داشبورد یا حتی موتور خودرو از شوينده اختصاصي همان بخش استفاده كنيد.

از بین رفتن رنگ بدنه خودرو با روغن ترمز

روغن ترمز معمولاً شامل مواد شیمیایی قوی است که در صورت برخورد با رنگ بدنه می‌تواند باعث خرابی رنگ خودرو شود.

از بین رفتن رنگ بدنه خودرو با روغن ترمز

اگر روغن ترمز به صورت تصادفی روی رنگ بدنه خودرو بپاشد، باعث تغییر رنگ و حتی حفره و سوراخ در سطح رنگ خودرو می‌شود. علاوه بر این، اگر روغن ترمز بر روی بدنه خودرو باقی بماند و به آن رطوبت نیز برسد، می‌تواند باعث زنگ زدگی و حتی پوسیدگی فلزات سطحی بدنه خودرو شود. همچنین، روغن ترمز ممکن است باعث جدا شدن رنگ بدنه خودرو شود و باعث خرابی رنگ شود.

بنابراین، در صورت برخورد با روغن ترمز،حتما بلافاصله با پارچه‌ای تمیز و مرطوب روی سطح رنگ بدنه خودرو را صاف کرده و به شکل کامل روغن را از بین ببرید و اگر، روغن ترمز به رنگ بدنه خودرو نفوذ کرده بود، نیاز است که فورا قبل از اینکه فلز بدنه دچار زنگ زدگی شود، برای برطرف کردن آن به مراكز احیای رنگ خودرو مراجعه کنید.

با استفاده از روش های زیر می توان صدمات حاصل از ریخته شدن روغن ترمز به رنگ بدنه خودرو را به حداقل ممکن برسانید:

  • تمیز کردن کامل بدنه خودرو مانند شستن بدنه با آب
  • خشک کردن محل ریختن روغن روی بدنه خودرو با سرعت و دقت بالا به صورت کامل

نكاتي در زمينه نحوه مراقبت از رنگ بدنه خودرو

  • هنگام شست و شوي ماشين از دستمالهاي ميكروفايبر و شوینده مناسب استفاده کنید.
  • هيچ گاه با دستمالي كه چرخ هاي ماشين را با آن شسته ايد ، بدنه خودرو را تميز نكنيد.
  • براي شستن بدنه خودرو ابتدا از سقف خودرو شروع كنيد و سپس به سراغ سایر قسمت ها بروید.
  • پس از شست و شوي خودرو ، بلافاصله آن را خشك كنيد . براي اين كار از حوله نرم يا دستمال هاي ميكرو فايبر استفاده كنيد تا خط و خش هولوگرامی روی بدنه ایجاد نشود.
  • پس از خشك كردن ماشين سعي كنيد كه از پوليش ها و واكس هاي مخصوص و مناسب استفاده كنيد. اين كار براي از بين بردن اكسيد ها و براق كردن بدنه خودرو مناسب است.
  • اگر ماشين خود را براي شست و شو به كارواش مي بريد از كيفيت خدمات آن ها اطمينان حاصل كنيد . چرا كه بخش عمده اي از آسيب هايي كه به رنگ بدنه خودرو وارد مي شود در اثر عوامل فيزيكي است.
  • در محل مناسب پارک کنید چون انتخاب یک محل پارکینگ مناسب و پوشیده از نور آفتاب و آب و هوای سخت، می‌تواند به حفظ رنگ بدنه خودرو کمک کند.
  • شستشوی دوره‌ای بدنه خودرو و استفاده از خدمات سرامیک خودرو در تهران و احیای رنگ و کاور بدنه می تواند مانع آسیب رساندن فضولات پرندگان و شیره درختان شود.
  • شستشو با آب داغ باعث تغییر ساختار رنگ بدنه خودرو می‌شود و باعث خرابی آن می شود. پس برای شستشوی خودرو، از آب سرد یا گرم معمولی استفاده کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل ععوامل آسیب به رنگ بدنه خودرو و راهکار های جلوگیری از آن پرداختیم .همچنین اشاره کردیم که شما میتوانید برای جلوگیری از تخریب رنگ بدنه خودرو تون از کاور خودرو در تهران استفاده کنید .ما در مجموعه دیتیلینگ خودرویی نوین کار برای کلیه خدماتی که باعث حفاظت از رنگ بدنه خودرو شما می شود،منتظر شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار