بهترین نوع شستشو و نظافت اتومبیل با کمترین آسیب

شستشو و نظافت اتومبیل با کمترین آسیب
راهنمای مقاله

شست و شوی خودرو  نقش مهمی در نگهداری و زیبایی خودرو دارد. راه‌های مختلفی برای شست‌وشوی خودروداریم اما به‌صورت کلی دو راه برای شستن خودرو وجود دارد: یا با سطل آب، اسفنج و شامپوی مخصوص این کار را انجام دهید یا دستگاه کارواش خانگی داشته باشید و با استفاده از پولیش و واکس، کار را به اتمام برسانید. استفاده از کارواش خانگی به همراه حوله‌های میکرو فایبر، پولیش و واکس می‌تواند تضمین‌کننده عمر طولانی رنگ و ظاهر خودروی شما باشد. البته این روش در ابتدا کمی هزینه‌بر به‌نظر می‌رسد؛ اما در طولانی‌مدت می‌تواند بسیاری از هزینه‌های جانبی خودرو را کاهش دهد و مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین خدمات دیتیلینگ خودرو می تواند یکی از بهترین خدمات جهت نگهداری اصولی از خودرو شما باشد. اگر فرق بین کارواش و دیتیلینگ تخصصی خودرو را نمی دانید پیشنهاد می کنیم مقاله تفاوت دیتیلینگ و کارواش را بخوانید.

ابزارهای شستشوی خودرو

ابزارهای شستشوی خودرو

ابزارهای زیر ،ابزارهایی هستند که می توانند به شما در روند شست و شوی خودروتان کمک کنند:

  • دستگاه پرتاب پرفشار آب به همراه محفظه کف

این دستگاه را حتماً در کارواش‌های حرفه‌ای و هنگام شستشوی خودرو خود دیده‌اید. این دستگاه‌ها انواع مختلف خانگی و صنعتی دارند. نمونه‌های خانگی آن معمولاً ساده‌تر هستند و تنها یک قطعه دارند که روی شلنگ آب متصل می‌شود و با مخزن مخصوص مخلوط شوینده، می‌تواند همزمان کف و آب را با فشار زیاد پرتاب کند.

با استفاده از این ابزار، می‌توانید خودرو خود را به صورت صحيح بشویید و در میزان آب و شوینده مصرفی هم تا ۵۰% صرفه‌جویی کنید.

  • شلنگ بلند به ‌همراه قطعات جانبی

برای شستن خودرو به شلنگی بلند نیاز دارید. وجود شلنگ با طول مناسب، کار شست و شوی خودرو را آسان‌تر می‌کند. قطعات جانبی شلنگ هم بسته به نیاز شما و بخش‌های متفاوت خودرو متفاوت خواهد بود.

  • سطل شستشوی خودرو

سطل یکی از ابزارهای بسیار ضروری برای شست و شوی خودرو می باشد. به کمک سطل می‌توانید مخلوط آب و شوینده را نگه دارید. همچنین می‌توانید از آن به‌عنوان محل نگهداری برس، پارچه، اسفنج و یا هر چیز دیگری استفاده کنید.

سطل‌های مخصوص شستشوی خودرو درپوش مخصوصی دارند که از ورود گرد و خاک به آن مخلوط شوینده جلوگیری می‌کنند؛ بنابراین هنگام خرید سطل، مطمئن شوید که این درپوش هم همراه آن است.

  • ست برس و دستکش تمیزکننده خودرو

برای اینکه بتوانید خیلی خوب فرایند شستشوی بدنه را انجام دهید، به برس و دستکش تمیزکننده خودرو هم نیاز دارید. استفاده از این ابزارها هم سرعت انجام کار را بالا می‌برد و هم اینکه شما را قادر می‌کند تا بدون استفاده از وسیله و ابزار اضافی، با دست خودرو را بشویید.

  • جاروبرقی

برای تمیز کردن اتاق خودرو، به جاروبرقی نیاز دارید. برای حرفه‌ای‌تر شدن، می‌توانید از جاروبرقی‌های فروشگاهی استفاده کنید. این ابزار تقریبا تمام نقاط داخل خودرو و صندوق عقب را به‌راحتی تمیز می‌کند و هیچ نقطه‌ای نیست که نتواند به آن دسترسی داشته باشد.

  • ماشین خشک‌کن

شما به ماشین خشک‌کن خوب هم نیاز دارید. اگر از حوله برای خشک کردن بدنه استفاده کنید، ممکن است پرز و ردی روی بدنه باقی بماند.

به همین دلیل بسیاری از افراد با خشک‌کن خودرو خود را خشک می‌کنند. خشک‌کن در زمان و انرژی صرفه‌جویی می‌کند و در عین حال با کیفیت بیشتری این کار را برایتان انجام می‌دهند.

مراحل شستشوی خودرو

مراحل شستشوی خودرو

بعد از اینکه ابزارهای موردنیازتان را تهیه کردید، لازم است که بهترین روش شست وشوی خودرو را بشناسید.

  • بهترین هوا و بهترین ساعت روز را برای شستشو انتخاب کنید

شستن خودرو در یک روز ابری در واقع بسیار بهتر از شستن آن زیر نور مستقیم خورشید است. گرمای خورشید می‌تواند باعث شود نتیجه مطلوبتان را نگیرید چون با تابش مستقیم آفتاب به مواد شوینده‌ای که روی سطح بدنه خودرو ریخته‌اید، قبل از اینکه فرصت شستن خودرو را پیدا کنید، آب تبخیر می‌شود و مواد شوینده روی بدنه خشک می‌شوند. از طرفی اگر میان شستن و خشک کردن فاصله بیفتد، رد آب روی بدنه خواهد ماند.صبح زود یا عصر و هوای ابری بهترین زمان برای شستن خودرو می باشداما اگر در روز آفتابی تصمیم به شستشوی خودرو گرفته‌اید، بهتر است این کار را در سایه انجام دهید. اگر این مقاله را در فصل تابستان می خوانید حتما راه های مراقبت از خودرو در تابستان را مطالعه کنید.

  • شست و شوی خودرو

قبل از هرکاری باید خاک روی بدنه خودرورا پاک کنید. بهتر است از یک شلنگ بلند به همراه اتصالات پرفشار آب استفاده کنید. البته باید مراقب باشید که استفاده از واشرهای پرفشار، می‌تواند به رنگ خودرو آسیب برساند.

برای شستن خودرواز سقف شروع کنید و با حرکت به سمت پایین، رکاب و پشت سپرها و مابقی قسمت ها را هم بشویید.

بهترین کار برای تمیز کردن لبه درب‌ها استفاده از اسفنج و یا حوله است. اگر لکه‌های سرسختی مانند لکه قیر، حشرات خشک‌شده یا شیره درخت روی بدنه وجود دارد، به پاک‌کننده سخت‌تری نیاز دارید. اگر برای از بین بردن چنین لکه‌هایی از پاک‌کننده‌های قوی استفاده کردید، ضروری است که نقاط آسیب‌دیده را به‌طور کامل تمیز کنید.

  • استفاده از شامپو مخصوص شست وشوف خودرو

در این مرحله نوبت به شامپو می‌رسد. یادتان باشد که اصلا از مایع ظرفشویی و ریکا برای تمیز کردن خودرو استفاده نکنید. مواد به کار رفته در این شوینده‌ها می‌توانند باعث از بین رفتن محافظ رنگ و آسیب به آن می‌شود. نکات طلایی برای نگهداری از رنگ خودرو را در مقاله محافظت از رنگ خودرو به صورت کامل شرح داده ایم.

از شامپوی مخصوص بدنه خودرو استفاده کنید. در یک سطل مخلوطی از آب گرم و مقدار مناسبی از شامپو بسازید و شستشوی خودرو را از سقف شروع کنید.

  • خشک کردن بدنه خودرو

اهمیت این مرحله هم به‌اندازه مرحله شستشو است. با اینکه پارچه‌های میکروفایبر بهترین روش برای خشک کردن بدنه خودرو محسوب می‌شوند، اما در صورت وجود هرگونه کثیفی روی آن‌ها، خطر خراش افتادن روی رنگ وجود دارد.

استفاده از چرم، ترجیحاً طبیعی بهترین گزینه برای خشک کردن خودرو است. برای استفاده آن را مرطوب کنید و بدنه خودرو را خشک کنید.

  • پولیش بکشید

استفاده از اسفنجی ظریف بهترین راه برای واکس زدن به بدنه است. اسنفج، واکس را به‌طور یکنواخت در سراسر بدنه پخش می‌کند.برای این کار  اسفنج را به نرمی روی بدنه بکشید و اجازه دهید خشک شود. سپس از پارچه‌ای نرم برای براق کردن آن استفاده کنید.

  • شست و شوی شیشه ها

برای پاک کردن شیشه ها می‌توانید از انواع شیشه‌شورهایی که در بازار وجود دارند استفاده کنید.پس از شیشه ها می‌توانید چراغ‌ها را بشویید. درنهایت از محلول ضد باران یا پوشش ضد بخار که به بهبود دید کمک می‌کند استفاده کنید.

  • شست و شوی لاستیک ها

برای تمیز کردن لاستیک‌ها و بدنه بیرونی رینگ می‌توانید از کف تمیزکننده معمولی استفاده کنید، اما برای گرد و غبار و ذرات ناشی از ترمز، به پاک‌کننده اختصاصی چرخ‌های آلیاژی نیاز دارید.

پس از تمیز کردن می‌توانید با استفاده از واکس، از جمع شدن گرد و غبار ترمز روی آنها جلوگیری کنید تا چرخ‌ها درخشان به‌نظر برسند.

  • شست و شوی اتاق خودرو

برای تمیز کردن خودرو باید صندلی‌ها را حرکت دهید تا بتوانید کاملاً تمام سطح کف را تمیز کنید. البته اگر خودروی قدیمی دارید که صندلی‌های آن از نوع برقی نیستند، می‌توانید صندلی را به راحتی جدا و بدون مزاحمت تمام کف خودرو را تمیز کنید.کف خودرو را فراموش نکنید. حتماً آن را با آب و شوینده‌ها بشویید. با باریک‌ترین سری جاروبرقی، درزهای تمام اتصالات را تمیز کنید.سپس با استفاده از دستمال‌ مرطوب گرد روی سطح داشبورد و درب را بگیرید.

۸ ترفند برای اینکه به بدنه خودرو جلای بیشتری بدهید:

  • از برس‌های آرایشی برای تمیز کردن دریچه‌های تهویه استفاده کنید.
  • برای براق شدن داشبورد می‌توانید مقداری روغن زیتون روی دستمال میکرو فایبر بریزید و از آن برای براق کردن استفاده کنید.
  • برای درخشندگی عالی داخل خودرو از لانولین استفاده کنید. لانولین ماده‌ای چرب شبیه وازلین است که از پشم و غدد چربی حیوانات، مخصوصا گوسفند، به دست می‌آید. می‌توانید با جستجو در عطاری‌ها و فروشگاه‌های محصولات آرایشی و بهداشتی، به سادگی لانولین پیدا کنید.
  • برای تمیز کردن چراغ‌های ماشین، از مقداری خمیردندان روی مسواک استفاده کنید.
  • پس از تمیز کردن برف‌پاک‌کن، مقداری الکل روی آنها بزنید تا از لک انداختن روی شیشه جلوگیری کنید.
  • به جای استفاده از شیشه‌شور، می‌توانید از مخلوط آب و سرکه انگور برای تمیز کردن شیشه‌ها استفاده کنید.
  • اگر برای پاک کردن پنجره‌ها حوله مخصوص در دسترس ندارید، می‌توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید.
  • برای از بین بردن لکه‌های داخل خودرو می‌توانید از شوینده لباس استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله بهترین روش شست و شوی خودرو و هم چنین مراحل انجام آن را به شما آموزش دادیم.شست و شوی خودرو عمری  بسیار مهم است که در صورتی که به درستی انجام نشود به رنگ بدنه خودرو شما آسیب وارد خواهد کرد. پس برای شست و شوی خودرو خود نکات گفته شده در مقاله را رعايت کنید و یا توسط کارواش های معتبر کار شست وشوی خودرو خود را انجام دهید. همچنین اگر میخواهید از عوامل آسیب به رنگ بدنه خودرو با خبر شوید به مقاله مورد نظر مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات نوین کار